Dochter 2,5 loopt ver voor.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Xannetje, 24 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Xannetje

Xannetje Actief lid

24 sep 2012
    293
    0
    0
    Ik heb een eigen bedrijfje. Butterfly Beads! Ik m
    Noord-Brabant
    Hoi allemaal,

Ik heb een dochtertje van 2,5 en ze loopt qua spraak erg voor.
    Ze is ook erg intelligent! Ze spreekt al maanden hele zinnen ze begrijpt en onthoudt alles en nu is ze ook begonnen met de waarom vragen.
    Waar komt de zon vandaan? Waarom regent het? Wat zit er in een telefoon? Enzovoort....

Nu loop ik misschien hard van stapel maar ik denk er nu al over na hoe het straks op de basisschool gaat. Je hoort vaak dat intelligente kindjes die goed kunnen leren en ver voor lopen niet begrepen worden door andere kindjes. Zich snel gaan vervelen op school en dergelijke.

Nu was ik benieuwd ten eerste naar mensen met hun ervaringen met kindjes die voor lopen hoe ze er mee omgaan. En ook naar waar ik naar moet kijken met een basisschool kiezen enzo en hoe ik er tegen die tijd mee om moet gaan.

Ik hoor jullie ervaringen graag!

Groetjes Anne :)

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik zou eens snuffelen in het subforum voor schoolkinderen.
    Lopen nu precies 2 topics.

3. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Mijn zoontje was/is ook zo'n snelle prater. Volledige zinnen maakte hij ook al.. heb er eigenlijk nog helemaal niet over nagedacht hoe dat straks gaat.. gaan we vanzelf zien toch? :)

4. Xannetje

Xannetje Actief lid

24 sep 2012
    293
    0
    0
    Ik heb een eigen bedrijfje. Butterfly Beads! Ik m
    Noord-Brabant
    Ik zal eens kijken op dat forum bedankt!

We gaan het inderdaad vanzelf zien!
    Ik weet alleen dat kinderen zo hard kunnen zijn naar elkaar toe! Ben vroeger zelf gepest dus ben voor dat soort dingen dan een beetje huiverig. Maar komt vast goed! Ben ongelooflijk trots op mijn prinses 😍

5. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Wat vroeger was hoeft nu niet zijn en bij school moet je dan kijken naar pestprotocol en eventuele plusklassen.
    ik denk dat als je school kiest die bin jullie past dan zit je goed want intelegente kind komt van inteleggente slimme ouders;))

Hoe mee omgaan? Gewoon antwoord geven zie geen moelijkheden hihi. Hier dochter loopt in alle vlakken voor en is ook nog tweetalig, enorme eigenwijs doorzetter en zelfstandigheid dus is lastiger in omgaan maar alles went;)) we doen thuis veel dingen en vooral bij spelletjes en dingen kopen niet naar leeftijd erop kijken maar naar haar interesse.
    Zo spel tangr race doet ze al met 2.5 terwijl er 6+ staat;) of loco mini 4-6 jaar ook makkie..

6. Saskia78

Picolina; dat schrijf je als: intelligente

Niet erg... Behalve natuurlijk dat het een heel oud en flauw grapje is om dat verkeerd te schrijven :)
    (En ja ik snap dat het bij jou niks zegt over je intelligentie... Maar dan kan een ander je er ook niet mee plagen :D)

7. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik heb ook een hele snelle prater en wijs meisje, maar komt op school normaal mee want de concentratie is er nog niet helemaal. Ben benieuwd wat t brengt

8. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Pesten nooit mee te maken gehad gelukkig maar passend onderwijs moet ik nog vinden :(

Dat is procentueel gezien vaker niet het geval. Dit is een link waar het goed uitgelegd wordt:

EduRatio - Zijn de ouders ook hoogbegaafd?

9. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Op facebook kun je meerdere groepen vinden voor ouders van hoogbegaafde kinderen en/of kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Dus mocht je facebook hebben... :)

Ik zou letten op samenstelling van leerlingen op een school en beleid dat ze hebben voor kinderen met een voorsprong. Kritisch op doorvragen, achterhalen wat ze er praktisch aan en mee doen.
    Qua sfeer: als jij je thuisvoelt bij de school, de leerkrachten en de ouders/leerlingen die er rondlopen, zal dat voor je kind doorgaans ook wel gelden.

10. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Hier ook een vlotte prater en met veel dingen wat snel. Ik maak me er niet druk om. Ik zie wel wat hij doet in groep 1 zo. Op de voorschool trekt hij wel naar kindjes toe die ook goed praten en grote woordenschat hebben.

11. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Hier ook een snelle prater. Ze praatte vorig jaar al in volzinnen en dergelijke.
    In alle eerlijkheid maak ik me geen zorgen over de basisschool. Ik zoek wel naar een school met kleine klassen zodat ze genoeg aandacht krijgt.

Ik maak me wel weer een klein beetje zorgen over de periode tot 4 jaar. Dat ze het op het kdv helemaal gehad heeft en zich gaat vervelen. Wij denken er daarom aan om haar straks naar de 3+ groep van de peuterspeelzaal te doen. En zelf thuis dingen doen. Spelletjes, boekjes om cijfers en letters te leren.

12. Saskia78

Waarom zou je thuis spelletjes gaan doen met je 3-jarige om letters en cijfers te leren? :)

13. maliro

maliro Niet meer actief

Hier ook zo'n snelle dame.
    Qua school zou ik gaan voor iets waar je je thuis voelt en waar een eventuele voorsprong bespreekbaar is.
    Mijn dochter is ook zo'n bijdehandje. Telt effectief tot ongeveer 30 in nl en Engels. Loopt qua spraak ver voor, kan beginnend lezen en schreef afgelopen weekend zelfs haar naam op. Dit heeft ze zelf opgepikt of afgekeken van andere mensen, ik oefen dit niet actief met haar tenzij ze er zelf om vraagt
    Geen idee wat dit allemaal zegt over haar toekomst. Die voorsprong hoeft natuurlijk niet te blijven. Ik doe haar naar een jenaplanschool waar vanaf groep 1 op drie niveaus wordt gewerkt. Ik vind dit fijn want dan kan ze zich ontwikkelen met de dingen waar ze goed maar ook minder goed in is. Ik zou dus iig gaan voor een school die jouw dochter en haar sterke en zwakkere kanten ziet

14. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Haha ja ik was te laat met het corrigeren dochter wilde wat en zag pas later dat niet goed was ;))

15. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0

Ga link zo lezen maar met "intelligentie" bedoel ik geen hoogbegaafdheid?! Of zie ik het verkeerd? Want ik zie namelijk niets specifiek bijzonder van dochter ts dat het over hoogbegaafd gaat?
    Slim en intelligent wel maar dan als je op eigen keuze afgaat bij keuze school ben je op goede richting. Je moet geen montessori kiezen als je zelf als ouders daar achter niet staat ook al is dat wellicht "passend" en "pestarm bij je kind.

En hoogbegaadfheid is genetisch bepaald voor 40%, de rest is samenloop van de factoren en ongeving.

16. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw

Het gaat over de correlatie tussen intelligentie van kind en ouders. Is off-topic hoor maar omdat je aangaf dat intelligente kinderen intelligente ouders hebben.

17. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Mijn zoon vroeg daar dus om. Leerde ze zo vd reclame borden eerst tot hij steeds vroeg welke letter is dit? Nu herkent hij alle letters dus en cijfers tot 15. Schrijven is hij nu mee aan de gang maar dat stimuleer ik niet ivm schoolschrift dat aangeleerd moet worden. Je voorkomt het dus niet soms..

18. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Omdat ze dat zelf al doet. Ik merkte dat ze zichzelf al wat dingen had aangeleerd. Herkende cijfers 1 t/m 5 en de klinkers. Zat in zo'n Nijntje laptop.
    Ik heb het dan over Bambino loco en puzzels met cijfers en letters ed. Ik ga haar niet overhoren of zo hoor.

19. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik zou leergierige kinderen toch eerder meer verdieping en uitdaging geven dan oefenboekjes en loco.

Lekker veel de natuur in (is zoveel te leren).

Uitdaging geven in het bouwen van constructie met duplo, LEGO, blokken, Kapla e.d. en ze de constructie laten natekenen. Andersom is ook heel leuk, gewoon even zelf een bouwwerk tekenen ;)

Plattegronden laten tekeningen en uitvoeren (bijvoorbeeld aan de hand van prentenboeken).

Winkeltje spelen en veel telmateriaal aanbieden (muntjes, telraam, kassa)

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik zou meer op dat gebied inzetten dan zo droog cijfers en letters aan te bieden. Kinderen die bovengemiddeld intelligent zijn, kunnen sneller verbanden leggen en daar liggen leuke uitdagingen.

20. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.911
    3.935
    113
    Loopt voor of loopt ver voor?
    Wat is precies voorlopen?
    Ik denk dat alle kinderen op zeker gebied wel eens voorlopen en op andere gebieden minder. Taalontwikkeling is maar één aspectje, er is nog zoveel meer. Motorisch (grof en fijn), ruimtelijk, sociaal, emotioneel, etc.
    Alleen voorlopen op taalontwikkeling hoeft niet te zeggen dat het kind in het algemeen voorloopt of een hoge intelligentie heeft. Vaak worden kinderen met een grote woordenschat en goede taalontwikkeling juist overschat!
    En wanneer is het een probleem? Volgens mij pas als het kind er last van heeft of de omgeving. Als dat niet het geval is zou ik me niet druk maken hoor.

Ik denk zelf dat wij een slim kind hebben. Maar niet meer dan dat. Ze heeft nog totaal geen interesse in abstracte symbolen zoals letters en cijfers, herkent nu alleen haar eigen letter. Maar wel in tellen, ordenen, vergelijken en heeft ook een grote woordenschat en praat als Brugmans. Vermaakt zich de hele dag (meestal) met rollenspelen. Gaat naar de winkel. Komt bij mij op visite koffiedrinken met haar kinderen (de poppen) houdt daarbij hele verhalen en ondertussen telt ze wat af, ordent dingetjes, oefent haar motoriek en is vooral blij.
    School (psz) vindt ze fantastisch. Sociaal-emotioneel heeft ze nog wel wat te leren. Samen spelen en dingen delen is nog wel eens lastig. Verplaatsen in een ander ook. Ik vind dat superbelangrijke vaardigheden, die cijfers en letters komen vanzelf. Er is maar een kleine categorie kinderen waarbij dat niet komt. Juist intelligente kinderen pikken dat op zeker moment vanzelf op.

Laat ze spelen! Natuurlijk mag je aansluiten bij de interesse en als je kind letters leuk vindt nou dan doe of koop je iets met letters. Maar vergeet ook de andere ontwikkelingsgebieden niet. Het is het mooiste als een kind zich op alle gebieden even ver kan ontwikkelen, dat zorgt voor de meeste balans en de minste problemen.

Deel Deze Pagina