dochter 2,5 praat als kind van 4

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Dretjuh, 23 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    Het was ons altijd opgevallen dat Layla erg snel was met haar taalontwikkeling.
    Bij het CB vertelde ze ook al dat ze vlot was en bijdehand was.

Net op een logopedie website gekeken
    (kindentaal.logopedie.nl)
    En gekeken welke leeftijd bij haar spraak hoorde..

Het allerlaatste was een kind van bijna 4... maar zelfs de beschreven zinnetjes was nog te slecht vergeleken met hoe Layla praat.

Ze praat echt als een kind van ruim 4 jaar! Zo goed!
    Spreekt trouwens ook goed Engels *kent ABC, telt tot 20, zingt div. liedjes*

Naast stimuleren uiteraard vroeg ik me af of ik hier nou iets mee moet verder!?!?
    beetje lastig vind ik

2. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Wat zou je daarmee moeten denk je zelf? Gewoon blij zijn dat je kindje goed praat en verder niks. Dat zegt verder heel weinig hoor, het ene kindje is wat sneller dan het andere kindje. Mijn zoon hetzelfde verhaal maar ik vind dat weinig bijzonder eerlijk gezegd.

3. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Herkenbaar; mijn oudste is ook zeker 2 jaar verder in haar taalontwikkeling. CB denkt dat ze hoogbegaafd is, maar ik denk van niet. Ze is wel slim hoor, maar vooral heel erg talig. Verder vind ik haar ontwikkeling niet super bijzonder.
    Wij bieden gewoon aan waarom ze vraagt. Ze vindt t nu bv leuk om wat letters te leren, dus als ze erom vraagt dan leg ik t een en ander uit. Ik stimuleer t niet extra.

4. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Esmee heeft dat ook.
    sprak ook al heel vlot en met ander half al aardig wat zinnetjes.
    ze heeft een hele grote fantasie en verteld van alles bijv dat ze naar dr werk is geweest en wat ze er doet ,in haar fantasie werkt ze met schapen en kan daar een heel verhaal van maken.

engels kan ze ook wel wat en tellen maar of dat zo bijzonder is geen idee , vind zo ie zo dat de kinderen tegenwoordig vlot zijn , en dan nog wat ze op tv zien , met dora leer je aardig wat bijv.

5. krullenkop

krullenkop Niet meer actief

Wat goed van je dochter zeg, dat ze al zo goed praat! :D Ik zou hier voorlopig nog niks 'mee doen', gewoon lekker kind laten zijn en haar bieden wat ze vraagt. Als haar ontwikkeling zo doorgaat, en op de basisschool nog steeds anderhalf jaar voor ligt op de rest, zou je haar misschien kunnen laten testen op hoogbegaafdheid. Bij peuters spreekt men eerder van een ontwikkelingsvoorsprong, omdat het ook zo zou kunnen zijn dat de onwikkeling op een gegeven moment stilstaat en ze zo weer op hetzelfde niveau komt als haar leeftijdgenootjes. Maar zoals ik al zei, voorlopig gewoon nog even kind laten zijn :D.

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Heb net ook even die snel test gedaan maar zelf bij 82 maanden krijg ik nog 'geen bijzonderheden'.. ik kan hier niet zoveel mee. Een handig testje als je kindje achterloopt maar niet als je kindje zich gewoon of snel ontwikkeld.
    Waarom zou je hier verder iets mee moeten? Maak je je zorgen of gaat er iets niet goed?

7. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Je schrijft 'gekeken welke leeftijd bij haar spraak hoorde..'
    Hoe heb je dat gedaan, dan kan ik even meekijken.....

8. lynn1986

lynn1986 VIP lid

7 jan 2008
    5.901
    56
    48
    Vrouw
    Leuk toch lekker laten gaan!

maar nu vraag ik mij iets af??? Als ik bijv een paar keer tot 10 tel of 20 dan pakken de kindjes het toch vanzelf op? En ook met liedjes... Mijn zoontje kan ook liedjes verstaanbaar zingen omdat ik de hele dag die liedjes zing....
    Het gaat dan toch meer over de intonatie waarop een kind voorloopt en verstaanbaar is??
    Maar jij bedoelt dan meer over de lange zinnen die ze maakt?

9. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb net ook even de test bekeken, maar ik denk niet dat je daar veel uit af kan leiden.

Ik kan op alle vragen "ja" antwoorden, maar dat kon ik ook al toen Milan net 2 jaar was.

Verder natuurlijk wel heel fijn dat ze zo goed praat hoor, maar ik denk niet dat je er iets mee hoeft te doen. Ze ontwikkelt zich zelf al heel goed, dus stimuleren lijkt mij verder ook niet nodig.

10. patje

patje Fanatiek lid

17 jan 2006
    3.923
    0
    0
    overijssel
    Onze dochter was ook zo snel, overal mee eigenlijk. ( ohnee leren fietsen zonder zijwieltjes nog niet...hahahah)
    Lekker laten gaan en er geen zorgen om maken hoor!! Onze zoon praat in vergelijking echt super weinig, is heel vreemd want Femke kletste op die leeftijd al de oren van ons hoofd.
    Maak je er geen zorgen over!!

11. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Brabo in België
    @Krullenkop: dank je, zoiets zocht ik eigenlijk als antwoord haha komt t meeste met mijn gevoel overeen

@Smile: nou je ziet ergens bij taal een verhaal over wat ze vanaf een bepaalde leeftijd kunnen. Vanaf 1 jaar tot onderaan de pagina (bijna) 4 jaar, en wat daar stond.. nou dat overtrof Layla gewoon

@Lynn1986: nou Layla praat echt volledige foutloze zinnen, ze begrijpt alles wat ik zeg, meerdere opdrachten die ik haar geef begrijpt ze en doet ze ook, ze praat ook echt in meerdere klanken, is heel duidelijk te verstaan

12. mariska1976

mariska1976 Bekend lid

12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    mijn dochter deed dat ook.
    Toen ze van een logeerpartijtje van haar nichtje kwam kon ze ineens het alfabet.Ineens ging het in een stroomversnelling.Je moest ineens schrijven en vertellen welke letter het was.

Nu is ze 4 jaar oud en volgens de juf spreekt ze een volwassen taal.
    daarnaast als ik een engelstalige cd op zet,zingt ze gewoon mee.En ja ze spreekt niet al het engels goed uit,maar ze probeerd.
    Mijn moeder dacht dat ik dat haar geleerd had.Maar dat deed ze gewoon uit zichzelf

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dat je kindje ook Engels kan vind ik niet zo raar.. je woont er tenslotte. Ik ben met diezelfde leeftijd ook in Engeland gaan wonen en hierdoor vloeiend geworden. Geweldig voordeel.

Ik he ook even gekeken bij dat 3-4 jaar verhaal. Ik zie het als een 'Oei, ik groei" norm.. Dit is wat ze in ieder geval zouden moeten kunnen met 3-4 jaar om binnen een normale ontwikkeling te vallen. Kick doet dit dus ook en hij is ook lekker snel met taal (ideaal, scheelt een boel frustratie) maar het is niet zo dat het abnormaal is wanneer een 2,5 jarige dit al kan. Het is wel een teken aan de wand als een 4 jarige het NIET kan.

14. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Brabo in België
    @cygnet: nou echt absnormaal, neej... wel bijzonder vind ik..
    Vooral omdat Layla met alles super snel is

Enneh Layla is net in totaal 2 weken in engeland geweest dus daar zal ze dr engelse taal niet van hebben.
    Ze pikt t gewoon erg snel op, ze verrast ons elke dag daarmee en dat is niet alleen qua taal

Maar net wat krullenkop zegt, ik ga t gewoon lekker aankijken en wacht op basisschool tijd kijken hoe ze zich daar ontwikkeld.

15. wendy77

wendy77 Actief lid

3 feb 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Goed, ik vind die website dus weer zo'n onzin. Laura is nu bijna 4 en spreekt 4 talen. En nee, niet een paar woordjes van dora, ze spreekt ze echt. Wij wonen op bonaire en hier wordt op de opvang papiamento met haar gesproken. Mijn man is venezolaan en spreekt alleen spaans tegen haar. Ik spreek dus nederlands tegen haar. En mijn man en ik communiceren in het engels. Ze begrijpt precies wat we zeggen. Alleen reageert ze eigenlijk altijd in het nederlands omdat dat toch haar moedertaal is.
    Laura zei met 8 maanden haar eerste woordje. Met 1,5 maakte ze zinnen van min 4 woorden en nu spreekt ze in verleden tijd, toekomende tijd en voltooide tijd.
    ze heeft gewoon een talenknobbel ;) en dat heb ik ook en haar vader eigenlijk ook. (ik spreek 6 talen, papa 4 talen).
    Dus geniet er maar van!! Ik moet zeggen dat wij nooit driftbuien hebben gehad omdat ik haar niet begreep. Dat is voor mij het grootste voordeel van een snel pratend kindje.

16. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Hier ook, onze zoon is bijna 2,5 en praat volgens de sites en het CB als een 4jarige.
    Ach, ik vind het niet zo "bijzonder" alleen erg makkelijk haha!

17. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Ik heb de site nu ook goed bekeken, maar vind de voorbeelden niet echt overeenkomen met de werkelijkheid. Mijn dochter is ook 2,5 en als ik dit lees spreekt ze als een vierjarige. Maar ik heb een nichtje van vier, en die praat toch echt heel anders.
    Die zegt echt niet: ik heb al gedrinkt, mama. Vind de voorbeelden dus waardeloos....

18. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Uit die test zou onze zoon (22 maanden) ook op niveau 4 jaar zitten. Hij loopt ook erg voor

19. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Klopt, mijn oudste van 3 praat ook veel beter dan hier aangegeven word. Gewoon als een 'kind' denk ik dan, ipv een baby.

20. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ik denk dat de kinderen van nu op verbaal sterker zijn dan zeg... 20 jaar geleden. Er is meer contact met andere kinderen ( zeker op een kdv) en ouders zijn bewuster met de opvoeding bezig wat kinderen ook stimuleert. We worden overladen door opvoedkundige tips door het internet, boeken en tv en we nemen het allemaal van harte aan. Dat was vroeger niet zo.

Ik dacht ook dat Dominique heel erg voorop liep met praten en haar woordenschat, maar als ik dan om me heen keek deden meer kindjes dat. Het was bijna meer regel dan uitzondering. ik denk dat de criteria aangepast moeten worden. Dean praat ( 2 jaar 3 maanden) ook met 5 woorden in een zin, maar dat is niet anders dan zijn zus deed.

Weet je wat goed zou zijn? dat er een goed onderzoek wordt gedaan naar het niveau van de kinderen anno 2011. Dan heb je goed vergelijkingsmateriaal.

Deel Deze Pagina