fruit

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Jane 31, Aug 17, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jane 31

Jane 31 Actief lid

Feb 22, 2009
    324
    0
    0
    Hoeveel fruit geven jullie je kind op 1 dag?
    Wat geven jullie per dag?
    Is het vaak hetzelfde of is er een variatie in het aanbod?

Mijn zoontje is gek op bananen en druiven.
    Nu zei een vriendin pas tegen me dat dit geen goede combinatie is i.v.m. de koolhydraten. Is dit waar? Iemand hier ervaring mee? :(:(:(

Jane

2. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    in fruit zit ook suiker dus daardoor is het beter om niet te veel fruit te geven. Bananen en druiven zitten i.d. veel suikers en daardoor niet zo`n geweldige combinatie..
    Volgens mij wordt bij het voedingscentrum 2 stuks fruit op een dag geadviseerd als max. Hier krijgt ze wel eens wat meer maar ik let wel op wat ik geef. Aardbeien bv zit weinig suiker en frambozen en besjes. Dus als ze een banaan krijgt en ik geef er nog wat bij dan is het meestal besjes of aardbeien.
    Meestal maak ik fruitsalade voor zijn 3-en dus krijgt ze wel vaak 3 of 4 verschillende soorten fruit, maar zelden bv een hele banaan.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm waarom zou een kindje op die leeftijd geen banaan mogen?

Ja, veel koolhydraten als suikers en zetmeel.
    En ja daar wordt je dik van als je er te veel van eet.
    Mar zo'n ukkie is nog volop in de groei.... Zolang hij niet nu al te dik is zou ik gewoon lekker een banaantje geven hoor.

Ik probeer wel te zorgen dat hier niet elke dag hetzelfde fruit gegeten wordt overigens. En 1 banaan per dag vind ik wel voldoende ook.
    Maar wij zijn heel erg van het gevarieerd eten dus ook van gevarieerd fruit :)

4. Jane 31

Jane 31 Actief lid

Feb 22, 2009
    324
    0
    0
    Ik ben ook van het gevarieerd eten. Maar als we in de supermarkt lopen en hij ziet een banaan of druiven dan gilt hij alles bij elkaar. Hij snapt niet dat ik eerst moet afrekenen. ;)

Ik zit echt met een dilemma.....
    mijn kind vraagt om fruit (gelukkig geen andere troep);)
    moet ik dan weigeren als hij die dag al iets van een banaan heeft gehad?

Jane

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Meestal 2 stuks, hij krijgt echt vanalles. Bananen, druiven, appels, sinaasappels, aardbeien, ananas, frambozen, blauwe bessen, papaya, mango. Ik ben zelf gek op fruit en heb altijd vanalles in huis.
    Mijn zoontje heeft ook een tijd gehad dat hij veel om fruit vroeg en dan gaf ik hem een appel, daar was hij namelijk tijden zoet mee :)

6. adi

adi Niet meer actief

In bananen zitten idd veel koolhydraten maar wel de goede vorm ervan . Ik zou een kind in groei echt geen bananen onthouden, want ze zijn hartstikke gezond.
    Mijn zoon heeft veel minder last van zijn darmen sinds hij dagelijks een banaan eet (naast nog 1 stuk ander fruit), omdat bananen als een soort probioticum in de darmen werken.

Maar ot: hier eten ze gemiddeld 2 stuks per dag. Soms 4-5 op een dag, maar soms maar 1.

7. Jane 31

Jane 31 Actief lid

Feb 22, 2009
    324
    0
    0

Gaf je dan een hele appel? Of partjes?

Jane

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier is de jongste gek op bananen. Prima, maar ze is al niet mager, dus we houden het bij max. 1 stuk per dag. Meestal eten ze hier 1 of 2 stuks fruit per dag. Een appel kan zowel in partjes al geheel (laatst had de jongste letterlijk de hele appel met klokhuis en al opgegeten, haha :D ) . En gewoon veel soorten aanbieden, alleen maar handig als dat later lusten. Appel, banaan, sinaasappel, mandarijn, druiven, kiwi, aardbeien, kersen, aalbessen, frambozen, ananas, minneola, watermeloen, perzik, nectarine....Ze lusten het allemaal.

9. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Hele appel, wel geschild. Kan 'ie lekker lang op knagen :p

10. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Mijn dochter eet meestal 2 à 3 keer per dag fruit, maar er zijn ook dagen dat ze maar 1 keer fruit eet.

Op schooldagen neemt ze fruit mee naar school. Bij de buitenschoolse opvang krijgt ze ook eerst fruit (en drinken). 's Avonds na het douchen drinken we samen nog iets en dan krijgt ze ook een stukje fruit.

Ze krijgt banaan, aardbeien, peer, perzik, nectarine, appel, kiwi, kersen, ananas, meloen en druiven. Mango vindt ze niet lekker, net als rode bessen. Sinaasappels vind ik rotwerk om te pellen, maar mandarijntjes krijgt ze straks weer (als het seizoen weer is).

11. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Ik bedenk me net dat ze in plaats van fruit ook wel een stuk komkommer of een geraspt worteltje krijgt.

12. nijntje1983

nijntje1983 Fanatiek lid

Nov 21, 2012
    1,192
    0
    0
    vlakbij assen
    1-2 stuks op een dag. Veel seizoensfruit, dus nu vooral aardbeien, nectarines, perzikken, meloen.
    Appels en banaan is ze ook dol op.

ik moet hier echt uitkijken dat ze me niet de hele schaal in 1 keer leeg eet... Als ze stiekem naar de studeerkamer loopt dan komt ze langs de fruitschaal en als ze kans ziet dan neemt ze ff wat in de loop mee.
    Ook komkommer en wortels en bleekselderij (dankzij wonderteam..) eet ze hier erg graag.

13. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Bleekselderij, Nijntje?

14. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    Even ter verduidelijking.. ik ontzeg mijn kind geen bananen hoor. Ze mag best af en toe een banaan, maar krijgt gewoon meestal een mix van verschillende soorten fruit en als ik haar banaan of druiven geef houdt ik er rekening mee dat ze daarnaast iets met minder suiker/ koolhydraten krijgt. Mijn dochter is aan de zware kant en ja ik let dus goed op wat ze eet en ze is dol op fruit, maar als ik haar laat kiezen kiest ze altijd banaan als ik dus mag kiezen kies ik iets anders. I.d. zo gevarieerd mogelijk maar dus ook heus wel eens een banaan hoor

15. adi

adi Niet meer actief

Het is inderdaad erg verschillend per kind. Onze zoon is juist aan de lichte kant en lust absoluut geen zoetigheid behalve fruit. Heeft daarnaast art en toe darmproblemen. Daarom krijgt standaard 1-2 bananen per dag.
    in jouw situatie snap ik dat het anders is.

16. Miss T

Miss T Fanatiek lid

May 3, 2012
    4,367
    306
    83
    Hier krijgt ze maximaal 1 banaan per dag. Ik ben daar ook wat voorzichtiger mee. Maar ik varieer sowieso met fruit. Ze krijgt iedere keer wat anders.

17. Saskia78

Hier ook een dochter die oprecht Hollands glorie is zegmaar :)
    Dus ik hou het ook op 1 banaan per dag :)
    En minder mag ook maar ze vindt ze zoooo lekker :)

Gelukkig vind ze al het andere fruit ook lekker dus als ik zeg "Hm, je hebt vanochtend ook al een banaan op" pakt ze zonder moppers gewoon wat anders.

Alleen nu ze bijna 6 is snij ik steeds minder vaak het fruit in een soort van fruitsalade.. Want dan eet ze inderdaad 1/3e banaan omdat papa en mama dan ook een schaaltje hebben.
    Maar vindt het allang fijn dat ze al het fruit zo lekker vind.
    Ik klaag niet :)

18. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    ja en banaan bevat ook heel veel kalium dat weer wel erg goed is voor je dus ja.. altijd nog beter dan een koek ofzo ..

19. kris8

kris8 VIP lid

Aug 17, 2009
    8,032
    3
    36
    en ik maak die fruitsalades meer voor vriendlief, want daar krijg ik anders geen fruit in haha ..

20. Saskia78

Mijn idee :)

Ben alleen bang dat je van teveel banaan niet meer kunt poepen ook.
    Dus tja :)

Share This Page