Tijdje terug heb ik een topic geopend dat mijn oudste 2 misschien een bril moeten. Denk maak nog even een vervolg voor wie er nieuwsgierig was. Oudste had wel eens wat klachten (draaien met ogen enz) en jongste niks. Maar bij de opticien wou ze ook perse een oogtest voor de gein en zo kwam het bij beide aan het licht.... Gisteren naar het ziekenhuis geweest, allebei eerst die plaatjes test doen. Dit ging ze allebei heel goed af en zelfs de bonus rij scoorde ze allebei goed. Toen kwamen de druppels. Dat was even een drama en de oudste was lang zielig. De jongste gelukkig minder dus scheelde weer een huilend kind. Even intrekken (+- uurtje) en daarna terug voor wie de laatste test. Dat was alleen nog in dat apparaatje kijken. Bij onze oudste dochter (7 jaar) kwam eruit +2 en +1.5... Hiervoor hoefde ze geen bril werd ons verteld want dat past mooi bij haar leeftijd. (iemand toevallig ervaring mee? Neem wel aan dat die vrouw het wel weet maar blijf het een beetje vreemd vinden) Toen de jongste (die nooit klachten had) kwam uit +4.5 en + 3.75 en aan 1 oog een cilinder van 3. (die met de grootste afwijking) En werd ons verteld dat ze dus een bril moest. Nu een dag verder verbaas ik me eigen er nog steeds over. Nooit wat gemerkt aan haar en nog niet. Die vrouw zei ook dat ze het onvoorstelbaar vond hoe goed ze alle testen deed. Ze is 4 (bijna 5 volgende maand) en ze kleurt mooi, ze leest zelfs al en nooit gekkigheid met haar ogen. Nooit extreem moe, niet draaien met de ogen of wat dan ook.... Vraag me dan wel af zal een bril dan wel nodig zijn? Maar advies is er dus neem aan van wel. Maar hoe kan ik dan nooit wat gemerkt hebben? Door het accommoderen? Kunnen kinderen dit zo ontzettend snel? Zonder wat te merken aan haar ogen? Kortom nog veel vragen waar ik mee zit, en denk dat ik volgende week ook nog maar eventjes moet bellen omdat ik toch met vele vragen zit die een dag later komen. Was namelijk een beetje ''overdonderd'' door de uitslag en meestal komen bij mij de vragen dan een dag later Kortom dit was ons daagje dus zo....
mijn zoon van vier heeft ook sinds een paar maanden een bril. hij zat ook sterk in de + weet niet presies meer hoeveel. wij hadden ook nooit wat aan hem gemerkt. maar sinds hij een bril heeft heb ik een ander kind. en merk ik het wel, hij speelt heel anders. met vooral knutseldingen en kleine dingen zoals lego. vroeger speelde hij alleen maar wilde spelletjes met autos en was erg druk. nu is hij echt rustiger. en ook op school gaat het veel beter. de werkjes en tekenen zijn dit halfjaar zo verbeterd. hij kan nu alles heel goed. vroeger dachten we dat hij er gewoon geen zin in had. hij was liever druk met wilde dingen. achteraf zag hij het gewoon niet waardoor hij er niks aan vond. wij moeten nu elk jaar de ogen opmeten. en als het goed is worden zijn ogen nog beter. en kan hij steeds een lichtere bril hebben. het is bij hem een soort ontwikkelingsachterstand van het oog. misschien hoeft hij later helemaal geen bril meer.