Hoe doen jullie dat? Mijn dochter wil echt de hele dag vermaakt worden of samen spelen. Ze loopt echt de hele dag achter me aan: als ik wat te drinken ga pakken, als ik mijn zoon een schone luier wil geven, als ik zijn fles afspoel en met alles wil ze helpen. Dit is zo vermoeiend! Mijn zoon is 3 maanden en ik heb af en toe echt het gevoel dat ik helemaal geen tijd voor hem heb.... Tsja hij is heel makkelijk, huilt bijna niet en eist dus eigenlijk geen aandacht op. Mijn dochter daarentegen eist wel echt de aandacht op. Hoe kan ik mijn dochter beter alleen laten spelen? Ik vind het nu erg moeilijk omdat ik haar niet het idee wil geven dat we minder om haar geven nu we er een baby bij hebben, dus heb ik haar toen onze zoon net geboren was veel aandacht gegeven. Maar ja hoe lang moet je daarmee doorgaan?
Lief van haar dat ze je wil helpen. Heeft ze een pop die ze kan 'verzorgen' op momenten dat jij je zoontje verzorgt? Dan doet ze hetzelfde als jij maar dan met de pop. Het is wel een kenmerk van die leeftijd dat ze je met alles willen helpen. Voor haar is dat al quality time. Geef haar bijvoorbeeld ook een poetsdoek als je gaat afstoffen. Of misschien helpt het als je haar zegt dat je even met je zoontje bezig gaat en daarna met haar komt spelen.
hier is het inderdaad ook graag helpen. Dus met stofzuigen eerst mama en dan doet hij het daarna. Stoffen doen we met zijn tweeen. Hij een doek en ik een doek. Soms moet ik ook dingen alleen doen zoals de ramen zemen, dan beloof ik dat ik even de ramen doe en daarna met hem zal spelen als hij nu lief gaat spelen en dit werkt. Op het moment dat hij zelf uit zichzelf lief aan het spelen is dan geef ik hem ook aandacht door bv te zeggen 'wat kan jij goed lief spelen zeg' Of we geven hem een snoepje en zeggen dat hij dit krijgt omdat hij lief aan het spelen is. Zo leert hij ook dat hij als hij zelf geen aandacht vraagt positieve aandacht cadeau krijgt zeg maar. Hierdoor vraagt hij minder aandacht. En tuurlijk hebben we ook altijd een momentje samen dat we een puzzeltje maken of iets dergelijks. Dan zeg ik bv. We gaan even samen een puzzel maken en daarna moet mama echt even de was in de wasmachine doen. En dat is dan ook prima. Even samen wat doen en dan moet hij weer wat alleen doen. En tuurlijk hebben wij hier dagen dat het niet werkt en een hangerig kind hebben maarja wij zitten ook wel eens niet lekker in ons vel. Maar als je kindje zo graag wilt helpen maak t dan niet te moeilijk voor jezelf Misschien kan ze wel een luier weggooien voor je. Of de billendoekjes uit het trommeltje halen. Betrek haar erbij, en zeg ook tegen haar wanneer je echt geen aandacht kan geven bv wanneer je een voeding aan het geven ben. Dat je bv zegt. Mama moet even een flesje geven en als jij nu lief gaat spelen gaat mama straks een boekje met jou lezen.