Dochter 2 jaar (net) en wil nog steeds niet los lopen...(billenschuiver)

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Romantic, Dec 1, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Romantic

Romantic Bekend lid

Nov 29, 2015
    874
    91
    28
    Hoi!

Mijn dochter van 2 jaar (november 2 geworden) is een hele eigenwijze billenschuiver. Ze kroop ook nooit, inmiddels doet ze dat wel sinds een aantal maanden. (Dankzij de fysio)

We lopen bij de fysio met haar sinds zij 14 maanden is. De vooruitgangen zijn groot. Waar ze nooit rolde en dus ook niet zelfstandig van lig naar zit kon komen, was dat snel verholpen. Het optrekken volgde na een paar maanden, en zelfs het kruipen ging zij ook alsnog doen. Nu kan ze goed aan de hand lopen, en ook hele kleine stukjes tussen bijvoorbeeld 2 tafeltjes in, of van papa naar mama enz......

Maar ze weigert dus 'gewoon' los te lopen. Is de afstand te lang, gaat ze zitten en zoef..! Schuift zo weg...

Ik begin nu een beetje moedeloos te worden omdat ze dus weer weigert.. Wie heeft ervaring met billenschuivers die extreem laat gingen lopen (echt lopen?)

2. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

Apr 11, 2011
    3,367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Mijn neefje deed dit ook, en op dag dat hij 2 jaar werd kon hij écht lopen. Tja, wat zou jij doen als het lopen nog niet gemakkelijk gaat, maar ik met billenschuiven overal snel kom ;).

Zo te horen maakt je dochter flinke sprongen vooruit! Je zit al bij de fysio, en ik denk dat je niet meer kunt doen. Ik neem aan dat er geen fysieke beperkingen zijn geconstateerd?

In dat geval zou ik blijven oefenen/stimuleren totdat je dochter het zelfvertrouwen krijgt om los te lopen. Ik merkte aan mijn jongste dochter dat ze het lang niet durfde. Maar ineens was daar het moment dat ze het wel deed! Probeer je eventuele frustratie of machteloosheid los te laten. Forceren kan je het toch niet. Maar positief stimuleren wel natuurlijk.

3. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Wat zegt de fysio? Denk dat als die op dit moment geen tips heeft, wij ook weinig voor je kunnen doen :)
    Wacht het af, zou ik denken. Ze gaat het echt nog wel doen, lijkt me, anders had de fysio vast al wel eea aangekaart :)

4. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,371
    10,321
    113
    Ik deed het vroeger ook, ik had een grote zus die niet zo voorzichtig was en bleef dus mooi op mijn billen schuiven.

Uk begon ook met hele kleine stukjes maar kroop vliegensvlug. Op een gegeven moment is lopen sneller en blijven ze dat doen.
    Als de fysiotherapeut verder geen advies heeft zou ik stukjes blijven lopen aan de hand. Lekker buiten en krijgt van zelf meer vertrouwen en snelheid.

5. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ja. Beide jongens waren billenschuivers. Het voordeel van je op je billen voortbewegen is gewoon dat je alles kunt overzien, net als bij lopen. En je komt razendsnel vooruit. En je kan niet vallen.
    Dus waarom zou je als billenschuivers zijnde in hemelsnaam willen leren lopen?

Zo dachten mijn zoons er blijkbaar over. Oudste heeft nooit gekropen. En is met behulp van fysiotherapie na ongeveer 1 jaar en 9 maand gaan lopen.
    Bij jongste zijn er niet naar fysiotherapie gegaan. Hij had geen beperking in zijn beweging, was vlot op de billen en ik zag toch steeds vooruitgang in zijn ontwikkeling. Dus waar ik bij oudste nog onzeker was, vond ik hij jongste dat die lekker zijn eigen tempo mocht volgen.

Daar waren ze bij t bureau niet mee eens. Maar daar had ik geen boodschap aan. Jongste deed zijn eerste stapjes los vlak voor zijn derde verjaardag. Tien ik krap een maandje later bij het bureau was met hem wilden ze dat hij een bal van de grond zou pakken zonder te gaan zitten of steun te zoeken. Nou mooi niet dus. Dus ik zeg " hij kan nog naar net los staan en lopen. Wat verwacht je?". Nou op basis van zijn leeftijd moest hij dat kunnen volgens hun. Ik vond dat hij op basis van zijn ontwikkeling het prima deed, en zag geen enkelereden tot zorgen.

We zijn nu bijna een jaar verder en hij loopt rent klautert en loopfietst als iedere andere bijna 3-jarige.

Moraal van het verhaal: tenzij je dochter er last van heeft dat ze nog niet loopt, of jij of je fysiotherapeut zien een of andere afwijking. Geen zorgen en lekker haar eigen tempo laten volgen.

6. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Oja... Toen hij eenmaal de eerste stapjes had gedaan zijn we loopspelletjes gaan doen. Dus op korte afstand van elkaar (partner en ik) op de grond zitten en hem op en neer laten lopen. En bij elke keer stiekum een heel klein stukje achteruit schuiven.
    En natuurlijk enorm enthousiast doen de hele tijd:D
    Zo is hij het op een gegeven moment echt leuk gaan vinden

Share This Page