open dag basisscholen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaMars, 2 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMars

    MamaMars Niet meer actief

    We krijgen zojuist de uitnodiging binnen voor de open dag van de basisscholen in de buurt, mijn kleine meisje word groot :$

    Ze is nu 2,5 en hoeven haar in principe pas volgend jaar in te schrijven, maar wil in ieder geval wel gaan kijken.
    Heb even een paar dingen waar ik jullie meningen/ervaringen over wil weten.

    We hebben keuze uit 7 scholen, waarvan er op het eerste gezicht al 2 afvallen (islamitisch of openbaar) en er blijven nog 5 RK scholen over.
    Wij zijn helemaal niet gelovig, dus heb eigenlijk geen idee hoe dat in zijn werk gaat. Ik weet nog toen ik zelf op een RK basisschool zat er veel aandacht werd besteed aan de verhalen achter kerst pasen etc (op zich niks mis mee, maar het moet niet te veel zijn) en het hele schooljaar in groep 4 draaide om communie, en later om vormsel wat mijn dochter sowieso niet gaat doen.
    Dus ben eigenlijk benieuwd wat jullie ervaringen zijn met een RK basisschool als niet-gelovige?

    Daarnaast wil ik even wat vooronderzoek gaan doen, maar volgens de website zijn ze natuurlijk allemaal de beste school in de stad ;)
    Allemaal standaard-praatjes die heel mooi klinken, maar ik wil weten hoe het echt is.
    (Bij ons staat het kind centraal. Ja eh, wie anders, de cavia?)
    Ik vind het heel lastig om echt onderscheid te maken, de een is meer gericht op het kind als individu en zelfstandigheid, de andere meer op samenwerking. Beide dingen vind ik belangrijk, maar hoe maak ik die keuze? En hoe kom ik er achter wat het beste bij mijn kind past?
    Wat zijn echt de belangrijke dingen om op te letten, dingen die ik moet vragen om echt een goed beeld te krijgen van de school?
    Natuurlijk vind ik de sfeer belangrijk, maar ik wil ook wel weten waar ze echt voor staan.

    We gaan een hele nieuwe fase in, en ik ben echt een leek wat dat betreft :)
     
  2. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    fynn gaat hier echt naar een RK school. ik heb er op gezeten en vriend ook (wel andere hoor) maar ons is dat goed bevallen en ja ze hebben we een inslag maar dat vind ik niet erg.ja ze hebben het echt over pasen en kerst maar zo leren ze wel de betekenis erachter (wat ook niet geheel onbelangrijk is)
    die communie was hier ook wel maar dat werd wel zo gedaan dat niet gelovige iets anders te doen kregen. dus dat werd goed op gelost.

    hij gaat absoluut niet naar een openbare school. ik heb zelf mijn laatste jaar op z'n school gezeten en ik vind het niets.

    wij gaan binnen kort ook maar eens kijken.

    ze hebben hier ook een brede school maar dat lijkt me ook niets.
     
  3. MamaMars

    MamaMars Niet meer actief

    Ik begrijp ook heel goed dat pasen n kerst enzo er bij horen, en ik vind het ook zeker wel belangrijk als ze de verhalen erachter kennen, maar ik kan me alleen nog herinneren dat wij een halve bijbel moesten leren ;)

    openbare school is ook geen optie, ik heb niks tegen multi-cultureel, integendeel, maar wij wonen in een multi-culturele wijk en mijn dochter zou de enige blanke zijn, en dat gaat me wel wat ver. (die school zit in hetzelfde pand als de psz waarvan ik in de unit-commissie zit, dus ben daar wel redelijk bekend mee)

    Ik kom er niet zo goed uit wat het begrip brede school in houd, want volgens de websites zijn het allemaal brede scholen?
     
  4. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    misschien kun je sowieso eens per school informeren hoe ze met de godsdienst omgaan? Wordt er aandacht besteed aan andere godsdiensten?

    Verder heb ik al veel gehoord, dat het ook een kwestie is van 'aanvoelen' -dus gewoon kijken . En ik denk dat de afstand toch ook wel meetelt, als er verder weinig verschil is. Dit in verband met vriendjes en vriendinnetjes in de wijk.
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    wij hebben er gewoon naar gevraagd
    Rotterdam heeft tenslotte nogal veel niet-blanke kindjes :)

    de gereformeerde school hier heeft ook meer islamitische kindjes dan niet :)
    dan vind ik dat wel een goede vraag :)

    maar.. ga vooral ook met andere ouders praten
    die kinderen daar al op school hebben.
     
  6. dreumesmama

    dreumesmama Fanatiek lid

    11 jan 2010
    1.723
    0
    0
    Nog een tip, kijk eens op de site van de schoolinspectie. Tegenwoordig staan de rapporten er alleen nog maar op als een school onvoldoende scored zag ik, maar dan weet je al genoeg denk ik.

    Ik ga ook in maart naar 2 open ochtenden, dan neem ik ook mijn dochter mee zodat ik ook kan zien wat haar reactie op de scholen is.
     
  7. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou ook even met ouders gaan praten. Ik hoorde hier toch wat tegenvallende verhalen over de buurtschool.

    En elke school vragen over hun beleid ten opzichte van niet gelovige kindjes. Sommige scholen verplichten kindje mee te doen met bidden en communiedingen, andere scholen geven die kinderen de ruimte om iets anders te doen.

    En sfeer doet ook een hoop. Hoe wordt er met de kinderen omgegaan (streng, of juist erg vrij). En wat past er bij jullie.
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja wij kwamen binnen en aren nog voor de rondleiding al zeer positief... De rondleiding (met enkel directrice) bracht alleen nog meer positieve zaken...

    Dus wij vonden het heel moeilijk maar waren het eigenlijk meteen met elkaar eens nadat we onze 2 voorkeursscholen bekeken hadden.
     
  9. MamaMars

    MamaMars Niet meer actief

    dat kan ik gewoon online bekijken? dat wist ik niet, ga daar eens naar zoeken! Misschien kan ik dan weer wat meer strepen. Ik heb er nu 1 die me aanspreekt omdat ik die het beste ken (qua afstand), maar heb geen idee hoe het echt is, dus daar ga ik sowieso kijken, en eens kijken wat er overblijft..
     

Deel Deze Pagina