Hallo, Ik ben de trotse moeder van 2 meisjes. Een van bijna 4,5 jaar en een van bijna 7 maanden. Jongste slaapt nog veel, oudste speelt graag buiten. Nu hebben we zo'n 200 meter verder op een speelveld. Veel gras, schommels, glijbaan, klimrekken en omring door woningen. Om daar te komen moet ze wel een fietspad en een '30 km wijkweggetje' over. Vanuit de tuin kunnen we haar zien lopen tot op het veld. Veld is deels voor ons zichtbaar. Loopafstand 2 minuten. Er spelen vaak ook andere kindjes. Ze heeft 2 adresjes van kindjes die aan het veld wonen waar ze naar binnen mag. Andere huizen mag ze niet naar binnen en ze mag niet van het veld af (tenzij ze naar huis wil). Ze weet dat ze zich hier aan moet houden. Harde regels! Treffen we haar buiten het veld aan (buiten die 2 adresjes om) aan dan is het einde verhaal. We doen dit omdat wij niet altijd tijd hebben om lang buiten te zijn maar haar wel het plezier gunnen van buiten spelen. En denken ook dat het kan. Maar wel vind ik het doodeng. T is ook pas sinds vrijdag dat ze daar 'alleen' mag spelen en echt nog niet elke dag. Plus we kijken regelmatig even of alles nog goed gaat. Lang verhaal maar mijn vraag aan jullie is of jullie kindjes ook al af en toe alleen kunnen en mogen buiten spelen. Of jullie nog advies/tips hebben. Ervaringen willen uitwisselen etc. Ik vind haar gelet op leeftijd nog wat jong. Gelet op gedrag vertrouw ik het wel. Xxx
Bij schoolkinderen is hier net een topic over geweest.. http://www.zwangerschapspagina.nl/schoolkinderen-pubers/435367-alleen-naar-buiten-vanaf-welke-leeftijd.html De meningen verschillen en ik denk dat je vooral naar je kind moet kijken en je eigen gevoel vertrouwen.
Ik zou afspreken dat ze altijd komt vertellen dat ze bij iemand in de tuin of binnen gaat spelen. Hoe weet jij anders of ze bij iemand binnen is of met een vreemde man/vrouw is meegelopen? Hier mag mijn dochter (4 jaar, 3 maanden) soms voor de deur (duidelijk in het zicht) stoepkrijten.
Ik heb er een van 8 jaar en die ging buiten spelen met 3 jaar en 10 maanden. Het was toen net zomer. Zij kon zich prima aan de regels houden. Nu is de jongste 4 jaar maar hij lapt de regels aan zijn laars. Blijft niet op het speelveldje en je kan niet van hem op aan. Regelmatig moet hij dan ook naar binnen maar we blijven proberen. Als ze eenmaal bij vriendjes van school gaan spelen gaan ze waarschijnlijk ook naar buiten dus de regels moeten ze wel kennen. Hier is het ook op het speelveld blijven tussen bepaalde grenzen, als ze bij iemand naar binnen gaan eerst komen vragen, ik wil weten waar hij is. En regelmatig (vooral in het begin) om de 10 min. gaan kijken waar hij uithangt. Het blijft een lastig probleem vind ik, maar de omstandigheden zijn in hier in de buurt zo dat ze goed buiten kunnen spelen. Het ligt dus erg aan het kind en aan de woonomstandigheden waar je bent.
Wij doen het bij Thirza ook, want als die enkel naar buiten kan buiten etenstijden in Caitlyns wakkere tijd, wordt het wel erg beperkt... Ook hier kan ik vanuit het raam zien of ze veilig oversteekt en qua gedrag kan ze het gewoon aan.
Dank zo ver meiden. Ik ga het genoemde topic lezen. Fijn ook dat we niet de enigen zijn. Onze oudste lijkt denk ik op jouw oudste Miesemies. En onze situaties zijn vrijwel gelijk Rozemarijke . Vandaag heeft ze bijna de hele dag buiten op t veld gespeeld. En bij beide vriendinnen ook af en toe in de tuin. Plus 1 x huilend naar huis want ze was op haar knie gevallen. Maar he....ze kwam netjes thuis met haar spulletjes. In de middag nog n x gevallen maar toen bij de mama van vriendinnetje een knuffel gehaald. Goed punt trouwens ook over het spelen bij klasgenootjes... Die spelen mogelijk ook ergens op een veld! Edelweiss: Prima ook in de tuin. Moet onze dochter komende dagen ook weer tot aan t weekend (weekend samen vrij dus meer ruimte om te kijken of t goed gaat). Blijft moeilijk inschatten he? Wanneer het kan. Xxx
Hier is dochter ook 4,5 maar mag t nog niet. Ik vertrouw haar compleet maar als ze buiten speelt doet ze dit met het buurmeisje van 5 en die is nogal wegloperig. Ik ben bang dat ze mijn dochter meesleurt dus we beperken het deze zomer nog tot de tuin
Hier mocht ze vanaf 3,5 wel achter bij de garages, maar alleen als ik in de tuin ben (bij mooi weer dus), zodat ik dr kan horen en in de gaten houden. Buurjongens mogen wel overal komen, dus die hebben geen zin om alleen maar in en in de buurt van de tuin te blijven.. Voor mag ze nu op het veld spelen als ik in de voortuin ben. Misschien dat we daar meer mee gaan oefenen de komende tijd.. Bij ons is alles wel omsloten door straten waar ze soms best hard kunnen rijden (ook al wonen we bij een hoek). Maar ze begint nu bij klasgenootjes te spelen en die mogen wel alleen en verder naar buiten (wonen wel wat kindvriendelijker dan wij meestal). Dus ja, dan moet ze het nu toch ook wel gaan oefenen. Wat ik overigens ook wel apart vind. Dat je je eigen kind alleen naar buiten laat gaan, ok, maar een (4 jarig) vriendje waar je de verantwoordelijkheid over hebt ook.. Dat vind ik nog wel een stapje verder. Zou ik zelf dus nog niet zo snel doen.
Hier spelen ze allebei buiten. Zijn niet echt buitenspeel kinderen, behalve als de buurkindjes komen vragen. Meestal zitten ze hier achter op de trampoline. Zijn stuk of 8 kindjes waar ze dan mee spelen.
Evy mag al een tijdje alleen buiten spelen buiten de tuin. Dat betekent in ons geval een rondje fietsen rondom ons huizenblok en dat van de achterburen. Ze mag voorin de speeltuin en bij de buurtkindjes in de tuin. Dat moet ze wel even melden. Ze is niet de jongste die dat hier mag. Er is een hele groep kindjes die samen speelt. Hartstikke leuk! En als er wat is, komt er altijd wel iemand even iets melden. Af en toe ga ik even kijken. Maar ik laat haar gerust een tijdje fietsen en spelen zonder echt te checken.
Ik twijfel nog heel erg.. Mijn dochtertje word 4 in september.. Heel erg pienter en slim meisje dat ook goed luisterd.. Heeft nooit de neiging gehad om weg te lopen ( broertje wel,..) Nuhebben wij ook een speelveldje voor onze deur.. Ofja, als je de deur uitloopt 100 meter naar rechts.. Is een veldje op een pleintje tussen huizen in.. ( dit zie niet vanuit mijn raam ) Als we daar spelen, en ik zeg kom! We gaan naar huis. Dan zegt ze uit haarzelf 'ja mama, ga maar alvast ik kom er zo aan! Dus dan loop ik naar de voordeur en dan mag ze daarna zelf naar huis komen lopen ( en de straat oversteken ) ( dan wacht ik nog bij de deur) Ik zou haar heel graag zelf laten spelen daar.. Maar toch ben ik bang dat ze nog net te klein is.. Oversteken gaat goed.. Ze is zich ERG bewust van auto's maar daardoor ook onzeker met oversteken.. En als oudere kindjes zeggen, nee je mag niet spelen dan komt ze huilend aan en is dan echt overtuigd dat ze naar die kindjes moet luisteren.. Dit zijn de enige 2 redenen waarom ik het nog niet helemaal vertrouw.. Maar ik vind het zo jammer voor haar omdat ze het wel graag wilt en ik niet altijd met d'r mee kan.. ( zoontje 1,5 loopt nog al graag weg en dan ren ik werkelijk de heletijd achter hem aan,, dus dan vind ik de tuin fijner)
Wij hebben een speelveldje pal voor de deur. Sinds dit voorjaar mag onze oudste daar alleen spelen. Wij hebben dan wel het keukenraam open (hierdoor kan hij naar binnen komen) en in het begin keek ik iedere minuut naar buiten. Nu merk ik dat hij weet tot waar hij mag komen en zich daar ook aan houdt kijk ik wat minder vaak... Ook komt hij regelmatig bij het keukenraam iets vragen/vertellen samen met zijn vriendje (buurjongetje). Dat geeft mij vertrouwen dat hij het wel aankan, maar hij mag voorlopig zeker niet verder. Zijn vriendje is een wegloper en gaat graag op onderzoek uit, Lars gaat dan wel graag mee. Maar het valt me op dat ze de laatste weken allebei netjes op en rond het veld spelen, gelukkig... Oh ja, Lars wordt in juli 4...
Hier spelen alle kinderen vanaf 4 buiten. Het is wel een mini dorp. Het was wel heel erg wennen moet ik zeggen. Gelukkig houden wel alle moeders een oogje in het zeil en we whatsappen steeds (de moeders dus) als we willen weten waar ze zijn. Ze zijn of hier op het plein, in de straat er achter of bij 1 van de kids binnen.
Persoonlijk vind ik het te jong. Ons speeltuintje is aan de overkant, letterlijk 3 stappen en ik ben er en als ik oo de vank in de woonkamer zit kan ik alles zien maar nee met 6 jaar mogen ze alleen buiten spelen, maar alleen daar nergens anders
Ik vind het eerlijk gezegd ook nog wat jong... Mijn oudste is ruim 5, maar mag alleen bij oma zelf naar de speeltuin lopen (blokje om).En zelfs dat vind ik super moeilijk. Nu wonen wij ook tussen 2 drukke kruispunten in en geen speeltuin dicht in de buurt. Mijn dochter is heel zelfstandig en kent de verkeersregels en luistert goed. Tis ook niet dat ik haar niet vertrouw, maar ik ben altijd op mijn hoede, bang dat ze meegenomen word... Dat kan ik maar niet loslaten. Als ze naar de speeltuin wil ga ik met haar mee en als dat niet kan speelt ze in de tuin.
Maar voor diegene die hun 4/5 jarige nog niet alleen buiten laten spelen. Hoe doen jullie dat dan met speelafspraakjes waar dat wel gebeurt? Geef je dan aan dat je het niet wilt hebben, ook al doen ze het daar wel dagelijks en is het er kindvriendelijker? En anders daar maar helemaal niet spelen?
Mijn zoontje wordt in september 5 en wilt dus alleen maar buitenspelen en merk aan hem dat de tuin niet meer voldoet. Hij mag naast ons huis in de straat fietsen en spelen en achter ons huis de steeg door naar de buurmeisjes. De buurmeisjes mogen al overal heen en hij wil dat ook maar dat mag echt nog niet van mij. Nu hebben wij een speelplein tegenover ons huis en vanaf een slaapkamer kan ik het hele plein zien en daar heb ik hem gister alleen naar toe laten gaan en laten spelen maar ik heb wel de hele tijd vanuit de slaapkamer staan kijken. Toen hij vroeg mag ik alsjeblieft alleen zei ik oke ga maar en hij riep keihard YES! hahaha...zo blij was hij dat zijn moeder niet meeging. Maar hij wist niet dat ik natuurlijk heel de tijd stond te kijken Maar wij hebben verder op in de wijk ook een speeltuin en een groot voetbalveld maar daar mag hij echt niet nog niet alleen naartoe want er zit ook een sloot vlak naat en hij heeft zijn diploma nog niet dus ik ga trouw altijd mee. Ik denk vanaf volgend jaar zomer dan is hij bijna 6 en heeft hij zijn diploma's wel dat hij dan wel langzaam aan naar dat andere plein mag. Ik vind het wel lastig in ieder geval maar zou het ook weleens heerlijk vinden als ik niet meer mee hoef naar de speeltuin.
Hmm dat gevoel ken ik wel... Vertrouw m'n kind wel maar de wereld wat minder. Maar wat arivenol zegt... Wij zijn begonnen met zelfstandig buitenspelen wetende dat ze toch ook bij kindjes van school zal spelen.. En daar wellicht ook zonder toezicht buiten zal spelen. Ik heb d'r dan liever goed voorbereid.. (Afgericht... ) dan dat ze het nooit eerder heeft gedaan en zo de straat op vliegt omdat niemand d'r heeft uitgelegd dat dat gevaarlijk is. (Of erger..)