ff tips graag! vorige week was mijn man maandag, dinsdag, woensdag en vrijdagavond niet thuis toen onze dochter naar bed ging. die avonden is ze wakker gebleven tot bijna 21uur, terwijl ze normaal om 19.30u slaapt. we hebben gewoon t ritueel aangehouden, niks anders dan anders en papa is normaal ook zo'n 3 avonden per week niet thuis. op donderdag en zaterdagavond dat hij thuis was, is ze gewoon gaan slapen, dit viel me gisteren op. nu is mn man er weer niet en is ze nog wakker. wat ik heb gedaan: er even heen gaan, lekker weer instoppen, zeggen dat ze moet slapen, omdat we morgen lekker gaan spelen. bekertje water, instoppen mopperen en weer instoppen (haal haar nooit uit bed) maar ik heb haar ook al eens genegeerd, bijna een uur. nu heb ik dr net gezegd dat papa zo thuis komt, en dat ze echt moet gaan slapen, verteld wat papa aan t doen is. maar.... t helpt niet, ze is nog wakker. en ze is echt wel moe, is overdag zelfs chagrijnig vanwege t laat naar bed gaan. wat zouden jullie doen?
loesje hier hebben wij momenteel ook een uk die moeizaam in slaap valt. Hij gaat er echt wel op tijd in maar ligt dan nog te kletsen/spelen. Vaak laten we hem wel gaan als hij gaat huilen dan horen we vanzelf hoe erg het is (als je snapt wat ik bedoel) en soms laten we hem expres even huilen en valt hij in slaap of gaan we naar hem toe. Aai over zn bolletje en zeggen dat hij moet gaan slapen en vertellen waar we zijn. Soms duurt t ook een uur ruim voor hij slaapt. Ging ze voorheen wel gewoon slapen dan?
ze is gisteravond uiteindelijk in slaap gevallen na een paar minuutjes huilen toen heb ik dr getroost (anders gaat ze overgeven...) en toen kwam papa vroeger thuis dan verwacht en die is nog even bij dr geweest. ze zei tegen papa: papa, misse jou.... dus we hebben een 'papa-beer' gemaakt, met een t shirt van papa aan, die naast dr bedje mag zitten als ze slapen moet en papa is er niet. kijken of dat vanavond gaat werken. mn man is bezig aan een nieuw dak bij mn broer, ze heeft dus gezien dat papa op het dak staat en we vermoeden dat ze dat eng vind. voorheen ging ze wel meteen slapen, soms even 5 minuten met de beer kletsen en dan slapen.
Hier moet ik altijd beloven dat papa haar nog een kus komt brengen als hij thuis komt. Maar mijn meisje gaat ook lastiger slapen als een van ons er niet is
Gaat ze huilen als ze wakker in bed ligt? Helpt het om haar een nachtlampje te geven en een boekje zodat ze zelf in bed kan 'lezen' en zo in slaap valt? Je kunt namelijk een tijd aanhouden dat je een kind in bed legt, maar je kunt slaap niet afdwingen. Hier gaan ze rond 20uur naar bed, maar slapen soms pas om 22uur. Ik hoor ze op hun kamer spelen, lamp aandoen, boekjes pakken, zich verkleden (=minder leuk) enz. En op gegeven moment hoor ik niks meer en weet ik dat ze slapen.
Same here.... En manlief is denk toch 2 avonden in de week vaak wel weg dus echt iets afwijkends is het niet. Beloven dat papa als hij thuis komt nog een kus komt brengen werkt verrassend goed. (En toen ik zondag weg was... Dat komt aanzienlijk minder vaak voor.. Is ze wel 6x uit bed geweest begreep ik.. En dat terwijl papa echt veel strenger is qua in bed blijven. )
Zolang ze hier niet huilen, laat ik ze hun gang gaan. Maud slaapt meestal zo in, als één van ons er niet is, dan helpt de belofte dat de "missende" ouder nog een kus komt geven zodra die thuis is wel. Marit heeft er niet zo'n last van als 1 van ons niet thuis is, maar heeft wel geregeld meer moeite met in slaap vallen. Die horen we soms 1,5 uur later nog kletsen en spelen in bed. We laten haar dan maar begaan. Het is haar manier van de dag verwerken voor ze in slaap kan vallen. Proberen af te dwingen dat ze toch echt gaat slapen, werkt in elk geval niet. Als ze wel moeten huilen, wordt het een ander verhaal. Dan gaan we altijd wel even kijken en troosten. Als het nodig is, halen wij ze dan wél uit bed en nog even naar beneden. Zodat ze daar even rustig kunnen kalmeren en knuffelen. Eenmaal gekalmeerd (en vaak is dat al na 5-10 minuutjes) gaan ze dan weer naar bed.
Wij bellen papa altijd even, om weltrusten te zeggen, ik mis je, love you, etc het lukt niet altijd, soms is papa te druk, maar meestal wel. Is dat een optie?
gister is ze met papa-beer en de belofte van een kusje als papa thuis kwam, gaan slapen na 10minuten. ze kletst trouwens niet alleen maar roept mij ook, en dat eindigt natuurlijk in huilen als ik niet reageer, bovendien vind ik wel dat ze moet kunnen roepen als er iets is. ze is trouwens net 2, en is echt de volgende dag niet te genieten alls ze niet op tijd gaat slapen. eens kijken wat vanavond brengt. bellen hebben we ook geprobeerd, maar had geen effect.
@loesje: gisteravond was wel een succes in ieder geval Hier ging het gister ook prima... Maarja dat excuus is morgen weer voorbij. Ze moet "voorslapen" voor de schoolreis want je wil toch niet MOE zijn in de Efteling he!? Beetje gemeen.. Maar ze sliep zowaar om 8 uur! En vanochtend weer netjes tot 7 uur in bed gebleven bovendien. Vaak hoor ik d'r al rommelen ruim voordat ze uit bed mag.. Of ik kom beneden en dan staan alle ontbijtspullen vast klaar