Dochter (2) weglopertje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door KateK, 9 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Zoals de titel al zegt is mijn dochter van twee een weglopertje. Als ik met haar naar de winkel ga kan ze niet netjes bij mij blijven maar rent de hele winkel door. Ik doe haar in de supermarkt dan nu ook maar in een winkelwagen. Maar we gaan ook vaak naar het centrum op de fiets en dan moet ze wel lopen. Ze wil ook los lopen, dus geen handje vast. Ik hen constante strijd hierover. Ik vind het doodeng met alle auto's en fietsers overal. Alleen op pleintjes zonder verkeer mag ze "los" maar heeft de neiging dan ook te gaan rennen. In een winkel zit ze overal aan en heeft moeite bij mij te blijven (allemaal verleidingen).
    Bij het afrekenen is het het meest lastig en rent soms de winkel uit. Ik probeer haar te tillen (trekt dan krom, gaat gillen en huilen) of houd haar vast bij haar jas als ik moet pinnen. Kortom winkelen is voor mij echt niet leuk zo, maar soms is het niet anders.
    Hebben jullie tips? Ik weet t even niet meer

2. gusto

gusto Niet meer actief

Mijn dochter is bijna twee en doet precies hetzelfde. Volgens mij doen de meeste kindjes dit wel, ik ken iig geen kinderen van die leeftijd die netjes aan het handje meelopen met winkelen.

Oplossing is voor mij dus gewoon om haar in de buggy te zetten, scheelt een hoop strijd, stukken gezelliger. Kan je geen buggy meenemen op de fiets? Daar zijn toch speciale dragers voor?

3. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zo'n meisje van 2 jaar dat wel heel netjes mee loopt aan de hand :) Ze luistert 9 van 10 x gelukkig heel goed naar mij. Maar goed daar is katek niet meegeholpen natuurlijk.

Ik denk dat ik een lege buggy zou meenemen en van te voren afspraken gaan maken met je dochtertje. Als jij wegloopt, ga jij in de buggy, dan kan mama rustig winkelen. Ze snappen best veel met de 2 jaar. En misschien zal je dochtertje het er niet mee eens zijn dat ze in de buggy moet maar ja ze zal toch wel naar jou moeten luisteren voordat er eventuele ongelukken gaan gebeuren.

4. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier ook een weglopertje van bijna 3.
    Hier idd altijd in de winkelwagen en ik ga geen enkele andere winkel in zonder buggy, het is verschikkelijk. Soms heb ik geen buggy bij me omdat ik dan de fiets pak en dan zet hem ook vaak gewoon op de toonbank met afrekenen want anders gaat het niet.
    Wij gaan as september vliegen, maar ik knijp hem dan wel. de buggy gaat mee, tevens ook een tuigje ondanks mn man het niet wil hebben maarja we moeten toch wat. heb ook een koortje voor aan de pols maar zorg juist voor een enorme strijd dus heb ik er een klein haakje aan gedaan, de ene gaat aan zijn broek en de andere aan een lus van mijn broek en dat gaat opzich wel maar toch wil ik zo de winkel niet in. Voor schiphol is het nog wel een obtie (daar kent niemand ons haha) maar verder niet.

Lastig hé.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ze wil niet aan de hand lopen? Sorry maar op die leeftijd hebben ze daar niets over te willen. Mijn jongste rent ook alle kanten op en aan de hand lopen was vaak gedoe en getrek en gejank maar op dat punt geef ik echt niet nooit toe. Straks ligt ze onder een auto ofzo nee bedankt. Nu is ze dus zover dat ze uit zichzelf al een handje geeft en gewoon netjes meeloopt. Kwestie van consequent zijn.

6. Amethist

Amethist Niet meer actief

Heel irritant inderdaad. Mijn dochter (4, maar verstandelijk jonger) doet dat ook. Soms gaat het goed, maar meestal gaat ze op hol in de winkel, téveel indrukken en verleidingen. Misschien een polsbandje aanschaffen. Zo kan ze voor haar gevoel vrij lopen, ze hoeft namelijk geen handje te geven, maar moet ze toch wel bij je blijven. Of een buggydrager op de fiets, dan kan je de buggy ook meenemen als je met de fiets gaat.

Ik las een reactie van iemand die zei dat alle peuters dat doen, maar dat moet ik toch tegenspreken. Mijn zoontje blijft eigenlijk altijd wel netjes bij me, altijd gedaan ook.

7. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Ik zie inderdaad ook heel vaak kindjes die lachend en blij hand in hand met hun moeder/vader lopen. Dan vind ik het jammer dat het bij ons niet zo kan. Ze heeft ook geen keus, ze moet mijn hand vasthouden, of eigenlijk houd ik haar hand/pols vast. Maar dat lijkt op den duur als meeslepen. Ik probeer haar ook uit te leggen waarom ik dat wil. Maar op zo'n moment is mijn grens ook wel even bereikt. Ik heb geen kleine buggy (staat bij mijn ouders) en geenbuggy drager op de fiets. Ik heb wel de kinderwagen met buggy zitje erop waarmee ik met mooi weer naar t centrum loop (zo'n 20 min lopen). Maar nu ik zwanger ben trek ik dat niet zo goed en wil ik ook wel even snel met de fiets of auto. (Kinderwagen-buggy past niet in mijn auto)

8. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Helpt het misschien als je haar betrekt bij het doen van je boodschappen? Eventueel met zo'n klein boodschappenkarretje, speciaal voor die kleintjes. En vertellen wat je nodig hebt. Appeltjes, in een zakje doen, samen wegen... En zo verder.
    Mijn zoontje is ook een wervelwind, maar als ik hem betrek bij het boodschappen doen, gaat het best goed hoor.
    En als ik veel nodig heb, gaat hij bij mij ook gewoon in de kar hoor. Maar dan bereid ik hem daar op de weg naar de winkel toe al op voor. Anders gaat ie heel moeilijk lopen doen. Maar als ik uitleg geef, accepteert hij het allemaal wel. Zo ook het handje vasthouden. Als we op de stoep lopen, mag hij 'los'. Maar als we oversteken moet hij me een handje geven. Als ik daarbij uitleg dat dat moet omdat er auto's rijden en dat gevaarlijk is, doet hij niet moeilijk.
    Misschien kun jij ook meer uitleggen en praten met haar? Of doe je dat naar jouw idee al?

9. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Ja ze mag idd wel helpen en zelfs eten uitzoeken voor savonds bijvoorbeeld. Dat gaat ook wel goed. (Soms werkt het niet en laat ze het kleine karretje staan en rent weg) ik probeer haar wel uit te leggen waarom ik een handje wil, gevaarlijk, auto's etc. Maar of ze dat echt beseft (nog geen inzicht) betwijf ik.

10. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Mijn dochter is nog iets jonger, maar ik herken het wel. Ik neem sowieso altijd de buggy mee. Het eerste wat mijn dochter vraagt als ik de auto parkeer: ' I. lopen?'. Dan 'spreken we af' (voor zover dat gaat) dat ze zelf mag lopen als ze goed luistert naar mama. En zo niet, dan gaat ze in de buggy. En daarin ben ik ook heel consequent.

En in de winkel gaat ze sowieso in de buggy. Zodra we de winkel uit zijn, mag ze weer lopen.

Vaak pakt ze zelf mijn hand vast, maar ik verplicht het haar niet. Zolang ze bij me in de buurt blijft, geef ik haar de ruimte. Bij het oversteken moet ze mijn hand vasthouden, of ik til haar op.

Het verbaast me vaak hoeveel ze al begrijpt :).

Oh ja, en in de supermarkt gaat ze altijd in de winkelwagen ;). Vaak moppert ze dat ze eruit wil, maar dan heeft ze pech...:).

11. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat kan je nu wel zeggen maar sommige kindjes zijn echt hard leers.
    Die van mij zou ik dan over de vloer moeten dweilen om zn handje vast te kunnen houden.

Zijn er auto's in de buurt dan lukt het nog wel met de nodige uitleg.
    IK zeg meestal....B hier rijden auto's.... en als de auto Boem doet..wat heb jij dan??? AU zegt ie dan en dan is het goed. Maar al lopen we de drogist in dan haald ie als ik niet uitkijkt zo alle schappen leeg. en ligt dan dus te dweilen over de vloer....
    Er bij betrekken met boodschappen werkt hier maar heel even..

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Dus haal je de buggy op bij je ouders en anders 1 van marktplaats.
    Of gooit de grote kinderwagen achterin de auto.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Herkenbaar. Ik neem haar gewoon niet mer naar de winkel, dat lukt gewoon niet. En bij wandelen op een drukke straat moet ze mijn hand vasthouden. Doet ze dat niet of zet ze het op een krijsen, dan gaat ze in de buggy.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oh dat deed mijn jongste ook. Maar zodra ik voelde dat ze op de grond wilde gaan liggen liet ik haar handje los zodat ze boem op haar kont op de grond viel (niet zo hard natuurlijk maar even voor het gevoel). Toen was het snel over.

15. Debbie81

Debbie81 Fanatiek lid

13 nov 2011
    1.338
    0
    0
    NULL
    NULL
    ook al geprobeerd, helpt niet. Hij blijft het doen.

16. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Niet meenemen is geen optie, soms moet je gewoon.. Daarnaast us het voor haar ook een leerproces denk ik.
    Buggy kan ik ophalen bij mijn ouders, maar omdat mijn ouders 2x per week oppassen staat hij daar omdat we het anders vergeten of hij ligt in de andere auto etc.
    Eentje kopen kan.
    Kinderwagen achterin mijn auto kan niet. Heb een Aygo, daar past geeneens een kratje in de kofferbak.

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het is inderdaad een leerproces, maar dat betekent ook dat je een adequate 'straf' voorhanden moet hebben als ze niet luistert. Buggy lijkt me dan de beste optie.

18. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Maar kun je dan goed een buggy besturen met een dwarse peuter ernaast?

19. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het idee lijkt me net dat je óf een brave peuter naast de buggy hebt, óf een lastige peuter in de buggy.

20. gusto

gusto Niet meer actief

:D haha, dat is nou juist het nut van de buggy, nietwaar?

Deel Deze Pagina