Welke verzorgingsproducten/tips kind met eczeem?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by ImAmommy, Apr 30, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

Aug 23, 2015
    1,614
    1
    36
    Hoi meiden,

Onze dochter heeft nogal last van een grote eczeem plek op haar been en krabt het soms zelfs open! Hier voor naar de ha geweest en een middeltje voor gekregen wat niet helpt! Vooral na het douchen wordt het erger.. Het irriteert heel erg, waardoor ze in huilen uitbarst soms :( Nu vraag ik me af welke shampoo/wasgel/lotion/(zonnebrand)crèmes ik het beste voor haar kan gebruiken? Overigens gaat ze douchen als dat echt nodig is.

Nu heb ik de wasverzachter vervangen door een sensitieve, waspoeder wordt vervangen door neutraal waspoeder.

Ik weet niet meer wat ik eraan kan doen. Maandag bel ik de ha weer.

We gaan binnenkort op vakantie, ze zal dan veel in het zwembad/zee te vinden zijn, en ik wil natuurlijk niet dat haar eczeem nog erger wordt, dus HELP!!

2. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,502
    8,424
    113
    Hier helaas ook bekend met eczeem :(
    Vaak op de bovenbenen, door het broeien. Weet niet waar jou dochter de plek heeft?
    Tips die bij ons (soms, helaas niet altijd) helpen:
    - niet te warm slapen (geen dikke pyjama / dik dekbed) i.v.m. het broeien
    - nagels kort houden (tegen het openkrabben van de huid)
    - douchen met neutral (hooguit 1 a 2 keer in de week)
    - alles wordt gewassen met neutral
    - geen wasverzachter gebruiken (hooguit een keertje een scheutje azijn)
    - in de zomer onder rokjes altijd een legging, tegen het plakken van de bovenbenen (maar dat ligt er maar net aan waar jou dochter de plek heeft ;) )
    - zonnebrandcreme van Ultrasun
    - voor het zwemmen de plek insmeren met Vaseline cetomacrogol (hadden we van de huisarts, vette creme)
    - en de hydrocortison zal van de huisarts gewoon gebruiken als het echt niet anders kan, wel oppassen met in de zon gaan

Ontzettend lastig is het. Hier was het vooral hevig in de zwemles-periode.
    Sterkte ook voor je dochter, want het is zo naar, die jeuk ...

3. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Dl had sinds de zwemles ook wat meer last van eczeemplekjes. We hebben toen deze olie besteld, en smeren haar daar 's ochtendsvroeg mee in als we gaan zwemmen. Lijkt te werken, ze heeft er nu geen last meer van.

Baby Zwem- en bad olie 100 ml | Oerbron

(Is een mix van Amandelolie, aloe vera, jojoba, mandarijn)

Maar voor echt ernstige eczeemplekken heb je een hormooncreme nodig.

4. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

Aug 23, 2015
    1,614
    1
    36
    Hier ook op haar bovenbeen. Aan de achterkant :( Zal de ha maandag om de vette crème vragen. Ik was ook van plan leggings aan te schaffen voor op vakantie, want anders gaat het idd nog meer irriteren. Hydrocortison lijkt hier niet echt te helpen.. Ga zo wel de verzorgingslijn van neutraal kopen en zal haar kleertjes ook met azijn wassen voortaan (deed ik toen ze baby was ook)

5. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

Aug 23, 2015
    1,614
    1
    36
    Kan je deze alleen bestellen?

Lijkt me wel ideaal voor het zwemmen, maar ivm een buitenbad en veel zon, kunnen we beter een zonnebrandcrème gebruiken. Geen idee of je ze mag combineren?

6. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    4,319
    238
    63
    Waarschijnlijk heeft ze een sterkere hormoonzalf nodig en dan een hormoonzalf in zalf variant en geen creme.

Groningerbadlotion gebruikte ik bij de kinderen. Dit kan je bij de apotheek kopen.
    Verder gebruikte ik zarqa.

Zonnebrandcreme reageren ze hier goed op nivea. Is parfum en alcohol vrij.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,172
    35,834
    113
    Dan een sterkere hormoonzalf vragen. En wij gebruiken ala onderhoudsproduct, avene xeracalm.

8. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

Aug 17, 2015
    2,126
    405
    83
    Ik koop zelf bij de apotheek lipikar baume, van la roche posay. Dagelijks smeer ik hem daar helemaal mee in, de erge plekken twee keer per dag, en dat werkt erg goed. Plekjes verdwijnen vrij snel. Cetomacrogol werkte hier niet.

9. kar89

kar89 Fanatiek lid

Feb 15, 2012
    2,246
    727
    113
    Ik gebruik alles vab neutral.
    Heb van de huisarts lanettezalf en hormoonzalf voor de plekjes.
    Zonnebrand creme heb ik vision speciaal voor kinderen.

10. MHV

MHV Actief lid

Feb 10, 2013
    435
    30
    28
    Ik ging steeds weer terug naar de ha als de zalf die we hadden niet werkte. Dan kreeg ik een andere zalf en nu hebben we er een die super werkt.
    Ook alles van neutral gebruik ik.
    En onze zoon eet veel zelfgemaakt zodat hij geen kippenei of noten binnenkrijgt. Daar krijgt hij de eczeem van.

In een periode waarin hij last heeft gaat hij 1 a 2 keer per week in bad.
    Daarna altijd goed smeren.

Succes !

11. butterblue

butterblue Bekend lid

Nov 7, 2014
    716
    156
    43
    Werk in het ziekenhuis!
    NL
    Hoi! Mijn zoontje had na de geboorte ook wat problemen met zijn huid en ik waste en oliede m in met Burt's bees. Vrijwel geheel natuurlijk en krijg je bij Etos/douglas.

12. xZoe

xZoe Actief lid

Jul 9, 2014
    209
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!
    Onze zoon had hier ook last van.
    Verschillende keren bij ha geweest maar de creme hielp vaak niet genoeg.
    Nu is hij er wel vanaf, alleen als we gaan zwemmen krijgt hij snel weer een geirriteerd huidje.

Uiteindelijk heeft het volgende geholpen:

- Baden met neutral
    - Kleding e.d. wassen met neutral. Géén wasverzachter.
    - Geirriteerde plekken insmeren met hormoonzalf van ha, en zodra de plekken minder werden, verder smeren met Cetomacrogol creme van kruidvat. Deze helpt ook meteen als er weer eens een plekje ontstaat.
    - Na het zwemmen afdouchen (liefst ook even met neutral), en voor het aankleden insmeren met de cetomacrogolcreme.

13. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

Jul 4, 2014
    4,945
    1,033
    113
    Voorschoten
    Hier heeft de overgang op neutral (of ah puur) als wasmiddel geholpen. Neutral is ook de enige wasverzachter die we gebruiken bij onze dochter. Is het op, dan gaat er een scheut azijn door het laatste spoelwater.
    Door het wasmiddel te wijzigen zijn de eczeemplekken weg. Dat was natuurlijk niet meteen. Voor in bad werken bij ons de etos producten, maar dit is alsnog met parfum, dus in jouw geval zou ik daarbij ook voor neutral gaan (of een ander parfumloos merk).

Een collega van mij heeft ook veel last van eczeem en zweert bij Lush producten.
    Voor zonnebrandcreme de duurdere merken zonder parfums gebruiken (wij hebben vision gehaald, maar het is de eerste keer dat we het gebruiken, dus de reactie weet ik nog niet)

14. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
  15. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

Jan 24, 2015
    1,841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    #15 Insomniac, May 1, 2016
    Last edited: May 1, 2016
    Balneum! Daar werd ik als baby mee gewassen en dochter als baby ook, beide eczeem
    gevoelig. Inmiddels heb ik de overstap gemaakt naar natuurlijke producten.

Qua shampoo/zeep enz kijk vooral naar natuurlijke producten. Het merk Weleda bv. De substanties die in zeep zitten drogen extreem uit en lokken (zeker met dit wisselende weer) eczeem uit. Als shampoo gebruiken wij kruidvat baby puur&nature, als conditioner puur en nog iets van andrelon, een witte tube achtig iets. Als zeep dus die Balneum of een natuurlijke variant. Als je op Google SLS intypt krijg je enorm veel info en tips hierover, samen met de andere ingrediënten die een huid uitdrogen.

Waar gaan jullie heen op vakantie? Zeezout werkt vaak ontsmetten en heel goed tegen eczeem, mensen met psoriasis gaan bv in de dode zee zwemmen, dus daar zou ik me niet al te druk om maken.

Wasmiddel is uitproberen welke werkt. Wij kunnen bv tegen de Wasmiddel van de Lidl maar een ander juist weer niet. Neutral was een ramp hier! Wasverzachter zou ik voor haar kleren niet gebruiken en vervangen voor azijn.

Ook zou ik cetomacrogol crème vragen aan de huisarts en je kindje daarmee na elke douche beurt insmeren. Hormoonzalf tast de huid aan bij langdurig gebruik dus zou ik zo veel mogelijk vermijden. De crème heb je ook zonder conserveermiddelen, dat is de enige die bij mij werkt. dit word door de apotheek gemaakt en is Max 3 mnd houdbaar.

Als laatste tip veel water drinken!

16. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Dit is bangmakerij. Hormoonzalf is veilig te gebruiken hoor, als je je aan het doktersadvies houdt. Eczeem is eigenlijk een ontstekingsreactie van de huid. Hormoonzalf stopt die ontsteking.

17. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

Aug 23, 2015
    1,614
    1
    36
    Nou ik heb zelf ook eczeem en kan ook niet lang hormoonzalf blijven gebruiken. Ik krijg er een dunnen huid van, wat weer snel gevoelig is. Daarom gebruik ik liever de crèmes van bepanten

18. ImAmommy

ImAmommy Fanatiek lid

Aug 23, 2015
    1,614
    1
    36
    Bedankt voor de tips allemaal! Hier kan ik zeker wat mee :)

19. TJS

TJS Actief lid

Aug 19, 2014
    251
    2
    18
    Hier een ventje van 10 maanden met exczeen op zijn rug, buik en hoofd. 2x per dag invetten met lanette helpt hier erg goed. Maximaal 2x per week 5 minuten douche en wassen met weleda. Wasmiddel gebruiken we puur van AH. Zonnebrand naïf maar ik weet niet of hij daar een reactie op krijgt. Nog niet geprobeerd.

20. Insomniac

Insomniac Fanatiek lid

Jan 24, 2015
    1,841
    780
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Ik had het dan inderdaad ook niet over doktersadvies, dit is Max een week namelijk of om de paar dagen, maar over langdurig gebruik. Lastig hé dat lezen?

Echter, als je al langdurig eczeem hebt ben je niet geholpen met een weekje hormoonzalf smeren ;)

Ben je nu nog steeds bang? ;)

Share This Page