zoals de titel zegt mijn dochter van 23 maanden valt moeilijk in slaap. Ze sliep altijd om 19:00 uur gelijk maar nu doen we haar om half acht in bed maar dan gaat ze zitten en roepen als ik een tijdje niet ga begint ze met huilen voordat ze slaapt is het bijna half negen. In de middag slaapt ze direct meestal van 12:30 tot 14:30. Kan dit misschien een fase zijn i?
Hier ook zo'n meisje alleen doet die van ons het iets erger... zij begint gelijk met krijsen en dan keihard (sorry buren ) We zijn er even ingetrapt door erbij te gaan liggen, ze slaapt al in een groot bed. Maar haar wakker blijven duurt steeds langer en ze maakt het erg gezellig wat niet de bedoeling is. Morgen gaan we dat veranderen... dan laten we haar even huilen om het patroon te doorbreken. We gaan er wel na een paar minuten naartoe om haar terug te leggen en een aai over de bol te geven etc maar dan gaan we daarna ook weg. Het is een leuke fase die peuterpuberteit.
Hier was het (een vrij lange) fase bij de oudste kinderen. Rond hun tweede verjaardag lukte het in slaap vallen 's avonds niet meer. Van laten huilen ben ik, ook op deze leeftijd, geen voorstander. Dus ik heb vaak, heel vaak, naast het bedje gezeten. Handje vasthouden, liedjes zingen en troosten totdat ze in slaap vielen. De tijd dat ik naast hun bedje moest blijven zitten werd langzaam aan steeds korter. Ook kon ik na verloop van tijd eerder weg. Totdat ik op een avond mijn kind in bed kon liggen waarna ze daarna lekker in slaap vielen. Als je het nog niet heb: verzin een korte avondroutine. Bijvoorbeeld: boekje lezen, knuffelen en dan in bed leggen. Herhaal dit elke avond op dezelfde manier. Praat zachtjes als je je kindje troost, vertel dat het tijd is om te slapen en hou vol: het is een fase.
Hier was het een teken dat ze teveel sliep. We hebben haar middagslaapje ingekort van 13.00-14.30 en savonds gaat ze tussen 20.00/20.30 naar bed.
Heel herkenbaar. Duurt al weken hier.... overdag nog een slaapje van 13-14.30u. In de avond gaat ze rond 20u naar bed maar slaapt niet voor 21.30u en is rond 6.30u alweer wakker. Heel frustrerend, want ze was altijd een hele goede slaper. Eerder op de dag laten slapen hebben we geprobeerd maar daardoor ging ze 's nachts veel onrustiger slapen en was ze vaak wakker. Nu duurt het erg lang voor ze inslaapt, maar is ze max een keer per nacht wakker. Zonder middagslaapje redt ze niet, ze stort in eind vd ochtend, dus na de lunch gaat ze meteen slapen. Ik vind het echt niet leuk meer, ben er tot laat mee bezig en dan vaak midden in de nacht ook weer. Ik lees mee voor tips want die zijn heel welkom.
Misschien gekke vraag maar ze ging eerst om 19.00 naar bed en nu half uurtje later. Is ze misschien dan te moe om te slapen? Valt mij op dat wanneer mijn dochter wel eens later op bed komt ze dan ook moeilijk in slaap komt. Moet ook zeggen dat ze nu met 20 maand hier ook meer begint te keten wanneer ze in bed ligt. Ik doe de deur dicht en er komt een ongelooflijke schreeuw. Wanneer ik de trap afloop is het gebeurd.
We hebben haar vandaag om 19u stipt in bed gelegd, zoals voorheen. Maar net als voorgaande dagen is ze pas tegen 21.30u in slaap gevallen. Edit: Oh de reactie was naar TO en niet naar mij denk ik?