duplo vraagje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door oxbow, 2 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oxbow

oxbow Niet meer actief

Ook als mama van 4 kinderen heb je nog weleens een vraagje ;)

Voor onze oudste hebben we toendertijd heel veel duplo aangeschaft.
    Hij heeft 2 sets treinen, een brandweerkarzerne en heel veel auto's en dergelijke.
    Wij dachten leuk voor hem, maar hij heeft er mee gespeeld, maar dan moest wij het al in elkaar zetten, maar zijn fantasie gebruiken deed hij niet.
    Met nog geen 4 jaar had hij al intresse in het gewone lego en daar doet hij veel mee.

Voor onze oudste dochter niets van duplo aangeschaft want er was genoeg, op een gegeven moment trouwens nog wel hello kitty duplo gekocht, maar daar is mee gespeeld, maar een korte tijd.
    Voor de rest werd het duplo niet aangeraakt.

Nu is onze jongste zoon ook geen bouwer en kijkt ook niet echt naar het duplo om (we bieden het trouwens ook niet vaak aan, zeg maar gerust bijna nooit).
    Hij is uren zoet met Thomas de trein en vind dit helemaal geweldig.

Nu hebben we dus 2 flinke bakken vol met duplo staan en zitten nu in dubio of we het toch maar weg moeten doen, omdat we niet weten of zij er wel mee gaat spelen en het eigenlijk in de weg staat, omdat we niet zo groot wonen.
    Ergens vind ik het jammer om het weg te doen, maar ik zie onze jongste zoon straks ook overgaan op het gewone lego en op playmobil ipv nog met duplo spelen, want dat doet hij nu al het liefst.

Ook voel ik mij een beetje een slechte moeder, omdat alle kinderen spelen toch met duplo en worden er mee groot?
    Waarom spelen die van mij er dan niet mee en moet ik het niet meer stimuleren?

Hoe zijn jullie ervaringen met duplo en kinderen en hebben jullie allemaal duplo voor jullie kinderen?

2. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Nee mijn ervaring (ook 4) is duplo totaal overbodig. Wanneer de interesse begint in bouwen dan ben je meteen al toe aan lego. Mijn kinderen gingen met 2 jaar met lego spelen en die hebben echt geen legostukjes opgegeten haha.

3. beccie

beccie Niet meer actief

mijn zoontje is net 3 en had voor zijn verjaardag duplo gekregen,.
    hij speelt er best heel veel mee,
    hij speelt eigenlijk meer met de autootjes, maar maakt van de duplo parkeerplekken en garages,

dus hij gebruikt het meer als bij product zeg maar :)

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hier wordt juist heel veel met Duplo gespeeld.
    Maar ze vinden little people en playmobil weer niets.

Is dus maar net wat je kinderen leuk vinden, ik ken er ook genoeg die dol zijn op lp en/of playmobil en nooit met Duplo of Lego spelen.
    Mijn dochter gaat nu over op Lego Friends en gewone lego, maar wordt ook al 5.

5. meow

meow Bekend lid

21 aug 2008
    998
    0
    16
    docent
    Zuid Holland
    #5 meow, 2 sep 2012
    Laatst bewerkt: 2 sep 2012
    Hier ook een meisje dat weinig met duplo speelt/heeft gespeeld. Little people vindt ze ook niet echt interessant.
    Wat ze wel leuk vindt, is knutselen, spelletjes en rollenspellen (keuken, winkel) en verkleden.
    T ligt echt aan t kind, niet aan de mama :D Hoop dat nr 2 er mee gaat spelen, anders gaat t hier ook op mp

6. mamvan4boys

mamvan4boys Bekend lid

1 feb 2011
    770
    0
    0
    Onze oudste speelde eerst ook weinig met duplo totdat papa hem wat ideetjes gaf en mee ging bouwen en nu staan er regelmatig hele creaties. Ookis hij helemaal weg van lego, maar waarom ben je een slechte moeder als je kinderen niet met duplo willen spelen? Ze kiezen toch zelf wat ze leuk vinden?

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Als ze het niet leuk vinden, prima toch, zou ik zeggen.

Mijn dochter is gek op Duplo en speelt er echt elke dag mee, maar we hebben dan ook niet alleen steentjes maar ook (veel) poppetjes, dieren, wat autootjes etc etc. Dat spreekt erg tot de verbeelding. En het helpt ook erg als we haar even op weg helpen door iets te bouwen waar zij dan verder mee gaat spelen.

8. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    ik heb ooit is een grote bak duplo gekocht , enige wat ze deed was de bak leeg gooien en verder heeft ze er nooit wat mee gedaan , ze is ook meer een poppen kind en ze kleurt heel graag, nu word ze bijna 5 en heb het maar weg gegeven aan de dochter van vrienden van ons, die is bijna 3 en speelt er wel graag mee.

9. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Elk kind is anders! Hier wordt ook wel af en toe met duplo gespeeld, maar ze speelt veel liever met playmobile! Dus ik ga nu geen duplo bij kopen. Gewoon doen wat je zelf merkt dat je kids leuk vinden!

10. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Simone is gek op haar 'blokken', wij bouwen dan tunnels waar ze met autootjes doorheen kan rijden en zij verzint er van alles bij. In haar eentje speelt ze weer liever met little people, ze zet dan alle poppetjes precies zo als zij het wil, daar kan ze heel lang mee bezig zijn.
    En verder is ze gek op kleuren en met de bal spelen dus van alles wat :)

Dus ja duplo is hier wel populair!

11. Yellowsun

Yellowsun Fanatiek lid

23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Hier precies hetzelfde werd weinig met de duplo gedaan totdat papa mee ging bouwen, nu staan hier de meest grote en ingewikkelde creaties soms.
    Vaak in combinatie met de auto's en de trein.
    Natuurlijke is ieder kind verschillend en liggen ( gelukkig ) interesses ook verschillend bij ieder kind.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier ook geen duplo-fan.
    Ja soms bij de buren maar bouwt voornamelijk functioneel.
    Wij hebben wel Lego staan boven en vrij veel ook.
    Soms bouwt ze er een bed, een boot of een stal voor de playmobil mee maar daar blijft het echt bij.
    Ze is veel meer van de rollenspellen.

Op school speelt ze weleens met de duplo omdat ze dan ingedeeld is in de bouwhoek (ligt Lego en duplo) maar als ze dan laat zien wat ze heeft gedaan staat er meestal een lange sliert auto's en diertjes: de circustrein :)

Deel Deze Pagina