Dochter 3.5 jaar plast in broek.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by chantal26, May 28, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    4,181
    0
    36
    Hoi meiden, ik heb een vraagje.
    Onze dochter van 3.5 jaar is al vanaf haar 2 jaar zindelijk.
    Ze heeft in het begin een beetje moeite met poepen gehad maar verder bijna nooit geen ongelukjes gehad.

Nu is het zo dat ze wel aangeeft dat ze naar de wc moet, ze gaat er dan naar toe en dan is haar onderbroekje al een beetje nat.
    Niet overdreven nat, maar wel nat genoeg dat ik het moet verschonen.
    Poepen doet ze opzich wel goed, maar ze heeft ook al een aantal keren in haar broek gepoept, ook dan gaat ze naar de wc omdat ze moet poepen, en dan zit er weer wat in haar broek.

Ik weet eigelijk niet zo goed wat ik hiermee moet, want ik vindt het best vervelend eigelijk.
    Iedere keer weer andere kleding aan.
    Heeft iemand hier een tip wat ik hieraan kan doen.

Ik wil er wel even bijzeggen dat we een onrustige tijd hebben gehad, vanaf de geboorte van ons tweede dochtertje.
    Ik heb 2 keer een longontsteking gehad, dus heel ziek geweest. nu ben ik onder behandeling omdat ik een hernia onder in mijn rug heb.
    En we zijn aan het verbouwen, maar dat is niet in de huiskamer maar in de aanbouw dus ze hoeft er verder geen last van te hebben.

Iemand nog tips wat ik het beste kan doen?

2. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    ik denk dat je er op dit moment weinig mee kan, hoe vervelend het ook is.
    je geeft aan dat jullie een onrustige periode hebben, ik denk dat dit de verklaring is.
    gewoon niks zeggen en schone kleren aan doen, geen extra aandacht aan besteden.

succes ermee.

liefs doris

3. Venne

Venne Actief lid

Feb 14, 2013
    464
    59
    28
    NULL
    Zuiden van het land
    Als je n onrustige periode achter de rug hebt kan best wel van invloed zijn op de zindelijkheid.
    Kan ze ms een blaasontsteking hebben, dan gaat t plassen ook vaak mis.
    Het zal vast een periode zijn en weer over gaan. Dus vrees dat je er voor de rest weinig aan kunt doen, behalve wasjes draaien ;)

4. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

Apr 17, 2011
    1,724
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier net deze periode achter de rug. Ook 3,5 jaar oud, en precies het zelfde.

Hebben in eerste instantie deden we of t geen big deal was. Ze vond het zelf zo erg!!
    Toen in overleg met het cb dit gedaan:

N stel schone onderbroekjes en broeken op haar kamer leggen waar ze zelf bij kan. Elke keer dat dr (onder)broek nat is, hoe minimaal ook, haar zelf alles schoon aan laten trekken. Ze is een grote meid nu, en grote meiden kunnen best zelf alles schoonmaken.
    En ook zeggen dat je dat niet zo leuk vind. Let op, niet boos worden! Maar grote meisjes plassen nou eenmaal niet in hun broek. 1x kan, maar nu is het mooi geweest.
    2 dagen later was ze weer netjes optijd bij de wc.
    Ze zei: mama, ik deed dat echt niet expres hoor, maar ik wordt wel n beetje moe als ik altijd een schone broek aan moet doen.
    En ik geloof dat het niet expres was. Maar het heeft wel geholpen!

5. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    4,181
    0
    36
    Nou volgens mij is ze gelukkig over haar dipje heen,
    Ze geeft weer heel goed aan als ze naar de wc moet, ben nu wel blij hoor.

6. carmen78

carmen78 Actief lid

Aug 22, 2010
    122
    0
    0
    Mijn dochter van 4 jaar plast ook ineens weer in haar broek sinds ze op school zit. Dat is nu zo'n 3 weken. Thuis zijn er ook wel spanningen door gebrek aan werk. Dit heeft ze waarschijnlijk opgepakt en was het haar teveel geworden. We hebben haar urine na laten kijken op een evt. blaasontsteking, maar bleek biet het geval te zijn. Ze krijgt schone kleren mee voor op school. Na een paar weken gaat het nu eindelijk weer beter, waarschijnlijk door het positief te benaderen als ze het droog heeft gehouden op school en thuis op tijd naar de wc is gegaan. Ze komt nu iedere keer helemaal blij aangerend dat ze nog droog is.
    We hebben haar ook een tijdje alles zelf laten doen maar het maakt haar niet uit. Na een paar dagen geen ongelukjes een klein cadeautje deed bij haar veel meer.

7. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

Jun 8, 2009
    4,293
    1,461
    113
    Female
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoon is 4,5 jaar en heeft sinds hij naar school gaat ook weer plasongelukjes. Alleen boeit het hem echt niet, hij blijft zo een paar uur met een natte broek lopen. Ook belonen als het goed gaat helpt niet. We hebben een plaskaart en elke keer als hij een dag droog is of goed zijn best doet dan krijgt hij een sticker en bij 10 stickers gaan we wat leuks doen of mag hij een cadeautje uitzoeken. Die plaskaart hangt er al 3 weken en er zit nog maar 1 sticker op. We hebben ook al eens wat leuke dingen niet gedaan, als hij niet droog is gebleven dan geen verhaaltje voor het slapen gaan. Dat vind hij 1 dag heel erg en dan ook niet meer. We sturen hem op vaste tijden naar de wc maar dan plast hij soms niet om vervolgens 10 minuten laten in de broek te plassen. Hij doet het als hij druk aan het spelen is maar ook als hij rustig naast mij zit op de bank.

We hebben iemand van de GGZ gehad (zelf contact gezocht omdat ik niet meer wist hoe ik hem moest benaderen) en die vertelde dat ik het zijn probleem moest maken. Plast hij in de broek dan moet hij zelf alles uit doen, uitspoelen, bij de wasmachine leggen en weer schone kleren aan doen. De eerste paar dagen was het hevig tegen sputteren en nu gaat hij al zijn broek uit doen als ik nog niet eens in de gaten heb dat hij nat is. Ook dit lijkt niet te werken.

Tot overmaat van ramp poept hij nu sinds een paar weken ook soms in de broek. Vandaag op de BSO ook (dat was de eerste keer dat hij het ergens anders deed dan thuis) en gelukkig hebben ze hem verschoond maar school doet dat dus niet en dan kan ik komen opdraven ook als ik aan het werk ben. Hier ben ik dus niet blij mee. Ik heb hem 1 keer alles zelf laten uittrekken en schoonmaken maar dat gaat echt niet, dan zit mijn hele vloer onder.

Zou ik tegen hem kunnen zeggen als hij weer in de broek poept dat hij dan onder de douche moet en zich zelf moet schoonmaken. Dat is het enige wat ik nog niet heb gedaan.

Hoe komen we uit deze negatieve spiraal en plast en poept hij niet meer in de broek? Voordat dit begon was hij een jaar zindelijk zonder ongelukjes. Ik heb ook al een gesprek met school gehad of daar misschien iets is waardoor dit gebeurt maar zij geven aan dat het een vrolijke jongen is die vriendjes heeft en goed mee kan komen en ook meedoet met alles. Hij is wel druk en heeft structuur nodig maar dat is niet de oorzaak van zijn plassen. Thuis is alles ook prima.

Het is een heel verhaal geworden maar ik zit behoorlijk met de handen in mijn haar.

8. adi

adi Niet meer actief

Het klinkt alsof ze het niet goed kan ophouden of dat ze tussendoor 'druppelt'.
    Ik zou haar even na laten kijken op blaasontsteking.

Share This Page