Basisschool hele of halve dagen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Eva3006, Aug 30, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eva3006

Eva3006 Niet meer actief

Dochter gaat vanaf afgelopen maandag naar de basisschool. Juffen gaven voor de zomer aan dat het verstandig is om te beginnen met halve dagen. Wij hadden ons hier dus min of meer op ingesteld. Nu zeiden ze maandag dat hele dagen ook mag en dat ze denken dat ze het goed aan zou kunnen. Ze heeft nu 3 ochtenden gehad van 8.30 tot 12u en ze was vandaag al helemaal gesloopt. Ze is nog net niet in slaap gevallen, maar was wel erg moe!
    Als ze hele dagen gaat gaat ze dus van 8.30 tot 15u.

Ik vraag me af waar we verstandig aan doen.. hele dagen en dan af en toe als het echt niet gaat, thuis houden of gewoon langzaam opbouwen.
    Hoe hebben jullie dit gedaan?

2. tuc

tuc Niet meer actief

als de juffen dat aangeven zou ik het zeker proberen. Minder kan altijd nog toch?
    Hier is de norm hele dagen, maar mijn oudste kon dat niet volhouden. Op advies van de juf halve dagen gedaan. Mijn jongste hield de hele dag wel meteen vanaf het begin af vol.

3. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Onze oudste ging gelijk hele dagen en af en toe als hij erg moe was hield ik hem een vrijdag thuis.

De jongste gaat sinds mei naar school en heeft moeite met prikkelverwerking. Dit kwam aan het licht toen hij met hele dagen was gestart. Na de eerste week dus halve dagen tot aan de schoolvakantie.

Vanaf maandag kijken we hoe het gaat. Hij krijgt nu ergotherapie.

Ieder kind is anders...Ik zou wel af gaan op wat de juf aangeeft. Je hoort en ziet het snel genoeg wanneer ze de hele dagen niet aan kan!

4. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Mijn dochter is begonnen voor de zomervakantie met halve dagen en de vrijdag hield ik haar thuis.
    Na de zomervakantie tot de hetfsvak ging ze hele dagen, maar hield ik haar de vrijdag nog thuis. Ze redde het echt niet.
    Je kan er ook voor kiezen om haar de woensdag nog even thuis te houden.
    Dagje rust tussendoor en het na de herfstvakantie heel dd week te proberen.

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier ging ze meteen hele dagen, ze was dan wel echt móe aan het eind van de dag, maar het ging prima :) Zou gewoon kijken hoe het gaat!

6. Eva3006

Eva3006 Niet meer actief

Tuc ja dat is ook zo, minder kan altijd nog.

Mariellevanr hoe uitte zich dat dan?

Tussendoor een dag thuis houden is misschien ook wel een idee ja.
    Je hoort zoveel verschillende manieren en ieder kind is anders. Wat was voor jullie (en juffen) een teken dat ze het niet aan konden?

7. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Mijn dochter viel uit school gelijk in slaap, ging heel boos kijken en op haar tong sabbelen met haar knuffel in haar hand... dat laatste is nog steeds een teken dat ze heel erg moe is

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,931
    113
    Wij hebben het rustig opgebouwd. Onze dochter raakte vooral vermoeid van alle nieuwe prikkels en ze moest even wennen aan de lengte van een schooldag (was alleen twee ochtenden psz gewend tot 11.30 uur).

Toen het nieuwe er een beetje af was na een week of twee ging het opbouwen heel snel. Hier zijn ze in groep 1 op vrijdag nog vrij dus 4 schooldagen en 3 dagen weekend ;)
    Volgende week start ze in groep 2 dus dan de 5e dag erbij.

9. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Hier gingen ze meteen volle dagen. Maar groep 1 heeft alle vrijdagen vrij, dat scheelt denk ik wel. Lekker lang weekend.

10. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,863
    5,127
    113
    Home
    Ik deed de eerste paar dagen halve dagen maar meneer vond dat niet leuk dus toen heb ik hem hele dagen laten gaan en de woensdag thuis
    Gewoon kijken naar je kind elk kind is andere

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier kijken ze naar wat het kind aan kan.
    Aiden kon al gelijk hele weken hele dagen meedraaien.
    Finley is in april begonnen, maar hield het hooguit halve dagen vol. Niet omdat hij moe was, maar vanwege de strenge juf. (Hebben haar destijds ook al meegemaakt met Aiden en toen was er ook al een en ander voorgevallen.) Finley was erg bang voor haar en wilde niet graag naar school. Terwijl hij juist wel met plezier naar de peuterspeelzaal ging. Dus Finley mochten we halve dagen naar school brengen.
    Maandag moeten ze weer naar school en Finley hebben ze nu in een groep geplaatst met de liefste juf van de school (tevens Aidens lievelingsjuf). Hopelijk gaat het nu beter, want hij gaat nu wel hele dagen proberen.

12. Zohra

Zohra Fanatiek lid

May 20, 2015
    2,005
    322
    83
    Hier meteen hele dagen met BSO ook nog. Was pittig voor haar, maar ik heb zo'n kind dat je beter in één keer in het diepe kan gooien. En bovendien moesten we ook gewoon werken.
    Ik liet haar wel weer een middagslaapje doen op woensdagmiddag, dat scheelde wel iets.
    En de eerste tijd na een BSO dag gaf ik haar op weg naar huis een boterham en schoof haar thuis zo het bed in, dan was ze echt kapot.

13. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Ze is 5 dagen gaan wennen, en dan 1 keer per week. De 1e 3 keer een halve dag en de andere 2 dagen de hele dag. Als het aan mijn dochter had gelegen was ze meteen volle dagen gegaan haha.
    Middagdutje deed ze vanaf 2,5 jaar niet meer en ook niet toen ze eenmaal naar school ging.

14. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Mijn insteek is altijd geweest: gewoon 'volle bak' beginnen (na een paar wenmomenten dan wel...) en als je dan ziet dat het niet gaat dan kun je altijd nog bijsturen.

Mijn middelste is dus meteen 5 volle dgn gegaan, was idd wel erg moe in het begin (veel bankhangen, filmpjes en vroeg naar bed), maar dat trok na een paar weken eigenlijk al wel bij. Nooit gevoel gehad dat ik haar een dagje thuis moest houden.

Mijn jongste ook meteen 5 dgn, maar zij trok dit duidelijk niet, was na 4 dgn echt helemaal op en compleet de kluts kwijt. Haar op vrijdag thuisgehouden (gelukkig hebben kleuters hier om de 3 wkn vrij op vrijdag). Na ruim 2 maanden heeft ze voor eerst een volle (5 dgn) schoolweek gedraaid en een 2-tal weken daarna was ze echt helemaal gewend.

15. Rooibosje

Rooibosje Bekend lid

Jun 16, 2010
    572
    104
    43
    Bij ons is groep 1+2 standaard 2 volle dagen en 3 halve dagen. Vanaf groep 3 worden dat 3 volle dagen en 2 halve dagen. Ik vind het wel prima te doen zo.

16. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Onze kinderen gingen gelijk hele dagen, inclusief overblijven en daarna nog NSO tot 6 uur.

In het begin vielen ze dan meestal wel al voor of tijdens het avondeten in slaap, maar het wende vrij snel. Ze waren lange dagen op zich ook wel een beetje gewend, omdat ze altijd al naar het kinderdagverblijf gingen van 8-18 uur. Maar school is toch wel anders en vermoeiender natuurlijk.

Ze waren dan wel woensdagmiddag en vrijdagmiddag vrij en meestal sliepen ze dan in het begin ook nog wel een uurtje bij.

Ik zou gewoon beginnen met hele dagen en kijken hoe het gaat. Evt. af en toe een extra middagje thuis houden. Mijn zusje is heel strikt op slapen en die houdt haar kinderen zelfs in groep 2 nog bijna elke middag thuis om te slapen. Haar zoontje is 1,5 jaar ouder dan die van mij en gaat nu naar groep 3 en moet er nu pas heel erg aan wennen om geen middagslaapje meer te doen. Dat is wel het andere uiterste, haha.

17. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,174
    4,485
    113
    Hier zijn de eerste 2 weken achter de rug en direct volle dagen incl nso. Het gaat prima. Wel wat moe en iets meer te verwerken. Maar hij kan het goed aan. Kijk goed naar je kind.
    Jij ziet als eerste of het teveel is of niet. Hier mag ik ook met de juf even overleggen als ik denk dat het handiger is om een dagje over te slaan.

18. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Wij hebben het langzaam opgebouwd, iedere week een middag erbij. Na zes weken dus vijf hele dagen (tot 14.00 uur), en toen kon ze in de herfstvakantie even bijkomen. Rustig opbouwen is ook het advies van de school bij ons.

19. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

Dec 19, 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Als ze nu al zo moe is om 12u zou ik haar zeker geen hele dagen laten gaan.
    Wij hebben ons zoontje in het begin 2 hele dagen laten gaan en de rest halve dagen. Eerst ging dat redelijk maar uiteindelijk viel hij na school in de auto in slaap tot 18u/18u30 en kregen we hem 's avonds niet naar bed. Heel zijn ritme om zeep, en in school was hij niet te genieten.
    Intussen zitten we nog altijd te proberen hem terug in een normaal ritme te krijgen maar lukt dat niet zo goed. Vandaag was de eerste schooldag en ben ik hem vanmiddag gaan halen (had een dagje verlof) en is hij als een blok in slaap gevallen namiddag. Hij gaat dus voorlopig maar halve dagen. Ik heb het geluk dat ik dat kan regelen met mijn ouders, want niet iedereen is in die mogelijkheid natuurlijk...

20. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Hier wel hele dagen. Maar ze is wel doodop en niet te genieten als ze thuis komt. Wat wel fijn is, is dat de kleuters op vrijdag vrij zijn.

Share This Page