ik lijk af en toe wel zo`n ouderwets cassetebandje wat blijft hangen Ik probeer het om te draaiien en niet steeds zo negatief te zijn door niet te zeggen:" niet stringen zo vlak naast de tafel, maar : ga daar maar springen" Of niet: " pas op dat je niet van je stoel af valt, maar .. als je zo zit zou je kunnen vallen, volgens mij grote kans dat dat pijn doet.." Maar toch.. 1 grote stuiterbal is het momenteel... kijkt niet wat ze doet, loopt tegen dingen aan, valt er vanaf, treuzelt, laat dingen vallen etc etc.. Resultaat vandaag; Blauwe kapotte kin enorme snee in haar tong omdat ze erop beet toen ze van haar stoel viel ( Zelfs de HAP hiervoor gebelt omdat het wel erg diep is ) blauwe plek of 2 op haar schenen erbij.. Het is fast een FAAAASSEEEE maar pffff... Moe wordt ik ervan... Herkenbaar ?
Hahaha, ja hier een grote druktemaker van ruim 2,5 jaar, maar herken het wel... En overal aan zitten waarvan ze weet dat het niet mag, brutale antwoorden (ja, nu al, al zal ze zelf nog niet weten dat het brutaal is) , mij steeds zeer doen: haren trekken, schoppen... Oftewel: op het moment mijn handen vol aan haar... Maar veel succes, je bent in elk geval niet de enige!
Jep, jammer genoeg wel. Maar hier is het geen fase. Is hier al sinds mijn tweede 10 maanden is en begon met kruipen en klimmen. En ik voorzie op korte termijn nog geen gedragsverandering.
hier is het natuurlijk ook al langer aan de gang, maar momenteel is het wel heel erg. Staat werkelijk geen 5 seconden stil als ik haar af wil drogen na het douchen/ bad staaat ze gewoon letterlijk te springen.. Aan tafel zit ze constant te wiebelen en zelfs tv kijken gebeurd heen en weer lopend stuiterend wiebelend..
Mijn ervaring is: Hoe harder jij "pas op, kijk uit, niet springen" gaat roepen, hoe meer ze het gaan doen en hoe harder ze vallen. Ik kijk dus soms bewust de andere kant op en laat het maar gaan. Ervaring heeft mij inmiddels geleerd dat ze zich dan inderdaad soms stoten, maar daar leren ze ook weer van. Ze leren hun lichaam kennen en leren wat er gebeurt als je zus of zo doet. En idd, dat leren ze met vallen en opstaan..
Toen we met de oudste de laatste keer bij het cb kwamen moest natuurlijk de broek uit. Hier had meer blauwe plekken dan ik kon tellen. Enige opmerking, mooi zo, dat wil ik zien, dat betekent dat je niet alleen op de bank zit. Het hoort erbij, kinderen doen gek, vallen regelmatig en krijgen blauwe plekken. Ik zou echt gevaarlijke situaties verbieden, bij alle opa's en oma's zijn er stenen vloeren, daar mag niet op stoelen of banken worden gestaan, thuis kan dat wel. Maar verder gewoon zoveel mogelijk laten gebeuren.
Hier een beetje een angsthaasje qua klimmen en hoog maar ze is soms wel enorm aan het rennen en vliegen. Meestal verplaats ik dat naar een andere plek... Bij voorkeur buiten En soms irriteert het me mateloos en dan wil ik gewoon dat ze er mee stopt. Meestal met de belofte dat ze op moet houden en anders op d'r kamer kan gaan spelen. Maar dat we later nog wel even naar buiten kan gaan en dat ze daar net zo druk en lawaaierig kan zijn als ze wil. En voor een aantal dingen geldt een permanent verbod.. Rennen jn de keuken anders dan "op het podium" (bepaald stukje van de keuken waar ze vaak een voorstelling geeft als ik kook... Uit de buurt van mijn gerommel en het fornuis) En rondjes rennen rond de tafel mag echt niet. Buiten dat we geen hoekbeschermers oid op onze glazen tafel hebben en je dus echt een fiks gat in je hoofd valt als je uitglijdt kan ik er niet zo goed tegen.. die rondjes voor m'n neus En staan/springen op de bank doen we ook niet. Niet ivm met vallen maar omdat het een bank is en geen springkussen of klimrek.
Hier een even oud meisje.... En ik herken het onrustige ook. Ze is dan niet een wildebras, maar wel een enorme zeuuuuur... Eigenlijk wil ze al heel groot zijn en dus vindt ze dat ze ook ineens van alles mag. Als we aan tafel gaan en ik ben de laatste die gaat zitten, roept ze me gewoon bij mijn naam, met de mededeling dat iedereen op mij aan het wachten is. Als ik boos op haar ben, wordt zij boos op mij en waarschuwt mij dat ik op de trap moet als ik zo doorga.. Vragen worden steevast beantwoord met 'nee' of 'ja,maar...' Oh ik kan nog wel even doorgaan haha. Hopelijk is dit echt een fase en wordt het beter als ze naar school gaat!
Dat gaat zeker beter als ze naar school gaat. Daarentegen krijg je dan allerlei slechte gewoontes van klasgenootjes er weer voor terug En minder bijdehand worden ze op school ook niet echt
Haha, zoiets vermoedde ik al Ik hoop eigenlijk stiekem dat ze veel uitdaging krijgt op school, waardoor ze thuis wat rustiger is. Ik hoor namelijk van het kinderdagverblijf dat ze echt wel een uur bezig kan zijn met werkbladen die ze op school ook zal krijgen. Thuis kan ze nog geen tien minuten iets alleen doen. . En als ze nou wel gezellig samen met mij wat zou kunnen doen, dan was het ook wel prima, maar dat is ook altijd van korte duur. Alles eindigt tegenwoordig in gillen. Oh ja, en die competitiedrang van haar... Alles draait om winnen nu. Vaak weet ik niet eens dat ik meedoe met iets, totdat ik gejuich hoor...('jeuh, ik ben als eerste binnen/eerste bord leeg/eerste beneden etc) of totdat ik gehuil hoor ('jij hebt je jas al aan en ik wilde dat/ ik wilde als eerste in de auto/ ik wilde winnen met pyjama aandoen') Zucht....
Dat was hier ook ja.. Werd er gek van Nig steeds klinkt hier weleens: gewoon eten, het is geen wedstrijd. Gewoon drinken, het is geen wedstrijd. Hier ook zo'n meisje dat echt met 3 al toe was aan school. Uiteindelijk viel het d'r erg tegen omdat ze nig steeds niet leerde lezen en schrijven. Pas nu ze in groep 3 zit gaat ze op school als een speer en hebben we er tussen veel minder werk aan. In groep 1/2 was ik vaak JufMama op zaterdag.. Om toch beetje tegemoet te komen aan haar behoeftes en school dat absoluut niet deed.
Ik zou dit eerder vervangen door, : stoelen zijn om op te zitten, daar (ergens anders, stapel kussens, trap, wat dan ook) mag je klimmen. Ze leren echt helemaal niets als je zegt: je kan vallen je pijn doen... Ze leren ofwel door te zien dat iemand anders valt en zich pijn doet ofwel doordat ze zelf vallen en zich pijn doen.
@ Rosao ja dat is nog beter/ korter.. en ik weet dat het continue roepen niet perse helpend is, maar doe het niet eens altijd bewust. Gisteren betrapte ik mezelf erop dat ik het deed na de 100e keer corrigeren.. De ene dag lukt het me ook beter om het wel positief opbouwend te brengen en de andere dag kan ik dat minder goed ..
@kris8 en daarbij is het soms ook gewoon genoeg geweest. Na 10x waarschuwen zonder effect... Heeft de 11e keer niet ineens op magische wijze wel effect. Mag je best eens boos worden.
Nou, hier is het met school juist begonnen Haha, nee ik heb gelukkig een redelijk rustige meid, maar de laatste maanden is ze wel meer aan het klimmen op banken, tafels en stoelen. En ook andere capriolen als koppeltje duikelen op de rekstok (wat ze eerst niet durfde en om dat te overschreeuwen, maar gevaarlijkere dingen doen op de rekstok..), salto springen op mijn bed enzo.. :s Blauwe plekken heeft ze niet veel. Af en toe eentje. En ze mag van mij op zich best een beetje klimmen hoor, maar ik heb t weer liever niet als er vriendinnetjes komen spelen. Dan gaat t er meestal toch wat drukker aan toe.. Das natuurlijk lastig te begrijpen, helemaal omdat dochter dan ook nog graag wat uitdagender doet dan normaal
oh geloof mij ik wordt ook regelmatig boos hoor Eigenlijk is ze super lief hoor .. maar dat stuiterballengedoe kan ik gewoon niet zo goed tegen
Pfff herkenbaar! Vandaag nog "leg die fles terug in de koelkast, straks laat je het vallen"...*klats fles op de grond*... Hij bedoelde het goed want hij wilde me helpen met de tafel dekken maar op dit moment gaat er zoveel kapot door zijn stuiterbal-energie dat ik af en toe het idee heb dat ik alleen maar loop te mopperen op hem. Wat ik dan ook weer zielig vind want ik wil ook niet in zo'n negatieve sfeer gaan zitten.
Hihi Wij dus ook niet! Blij dat ik daar niet de enige in ben Heb d'r gister uiteindelijk maar naar de schaatsbaan in het winkelcentrum sleept. Bij het wachten op de bus heeft ze 20 rondjes rond de bushalte gerend. En nee, ze was niet moe
en wat we ook delen is de irritatie om het woordje ME dan nogal eens verkeerd gebruikt wordt Moet iedere keer lachen als ik jou profielfoto zie ..