Dochter (3) trekt haren!!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Seheira, 15 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sankyra

sankyra Actief lid

5 mei 2011
    377
    1
    18
    Vrouw
    Pesaja
    HeescH
    Hoi hoi ..
    wat jammer dat ze dat nu al doet .. ik doe het ook al jaren vanaf mijn kindertijd en ben nu 29 en doe het toch het geeft zon ontspannend gevoel en ook tijdens tv kijken en voor het slapen om zo lekker in slaap te kunnen komen ...

Mijn ouders zijn toen der tijd met mij in Nijmegen geweest op het radboud universiteit .. en toen kwamen ze er achter dat het een ziekte was :(

misschien heb je wat aan de informatie in de link.
    Trichotillomanie - Wikipedia

Hoop voor jullie en haar dat het ooit minder word .. maar merk zelf ook als ik heel kort haar heb dat ik nie aan me haren zit ...
    Nu heb ik al 2 jaar me haren laten groeien en zit er gewoon weer aan tis moeilijk om het af te leren ...

Heel erg veel sterkte en succes.
    xxx

2. Seheira

Seheira Actief lid

30 mrt 2011
    216
    0
    0
    @mexicang; Ik weet in principe dat ik mijn dochter wel genoeg aandacht geef ondanks dat ik het druk heb met drie kinderen en het huishouden etc. Maar blijkbaar is zij extra gevoelig hiervoor en moet ik het voor mijn gevoel dus nog meer aan haar laten merken.

Wat ontzettend vervelend om te lezen hoe jij moeder met deze situatie is omgegaan, het had voor jou veel kunnen veranderen indien zij wel de juiste aandacht had gegeven. En wat vervelend dat je met je dochter zo vaak naar de dokter/ziekenhuis etc. moest. Mijn dochter heeft ook heupdysplasie gehad(helaas van mij geërfd) en dat was ook geen pretje steeds naar de dokters etc. Vandaag heb ik her en der al verschillende plukjes haar van de grond gehaald en dat kan ik echt niet lang meer aan, dus vanmiddag gaan mijn man en ik naar de kapper om te kijken voor een leuk kort kapsel, en vrijdag hebben we een afspraak staan bij de dokter. Ik verwacht niet al teveel van de huisarts maar zoals jij ook al aangeeft zal ik goed mijn woordje doen en duidelijk maken dat ik dit heel serieus neem en ook echt hulp wil. Ik was aan het twijfelen om dit onderwerp te starten maar dankzij de reactie ben ik wel blij dat ik het heb gedaan, ik merk nu dat het vaker voorkomt bij kinderen dan dat ik dacht. En die virtuele knuffel is ook goed aangekomen, toch fijn dat je op afstand je hart even kunt luchten.

@sankyra; Dus als jij je haren kort hebt zit je er niet aan. Komt dit omdat het te kort is om er iets uit te trekken of lokt lange haren het gevoel eerder uit? Ik ga vanmiddag met mijn dochter naar de kapper, vindt het heel erg om te doen maar als dit voor nu even de oplossing is dan doe ik het met liefde.

3. sankyra

sankyra Actief lid

5 mei 2011
    377
    1
    18
    Vrouw
    Pesaja
    HeescH
    Dan is de aanleiding minder en je kan het moeilijker er uit trekken etc ..
    Is ook jammer hoor als mooi lang haar in spel zit etc ... maar ze zullen vast iets leuks hebben maar of het daar mee over gaat denk ik niet ...

hoop het wel voor jullie ...

groetjes .

4. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    O ja, ik kan mij echt voorstellen dat je het vreselijk vindt om haar haar af te knippen, maar ik denk dat het wel een goede zet is. En wat je zegt, je doet het uit liefde, en misschien kun je het ook uitleggen waarom haar haartjes korter gaan.

Je kunt niet meer dan je best doen hoor, met drie kinderen is het druk en zo te lezen geef je je dochter voldoende aandacht.
    Het gaat om je oudste dochter toch?

Ik vind het juist hartstikke goed dat je hier een topic over hebt geopend! Je ziet, je bent niet de enige, al kan ik mij zomaar voorstellen dat dit wel zo voelt. Wat het overkomt jou, jullie, jou meisje. En daar kun je je best alleen in voelen staan.
    Helaas ook herkenbaar. Door alles zijn wij veel vrienden kwijt geraakt, ze weten half wat wij hebben meegemaakt. Maar ik kon gewoon niet opbrengen om iedere weekend af te spreken, ik was door alle zorg bekaf.

Vrijdag dus de huisarts. Ga je alleen? Of gaat je man mee? Met z'n tweeën sta je soms net even sterker he? En anders, schrijf je verhaal op. In mijn ogen heb je het hier zo duidelijk beschreven en weet je echt wat er aan de hand is, dat kan een huisarts niet zomaar even wegschuiven als 'bezorgde moeder' of even bagatelliseren.
    Serieus, ik heb het al eerder aangegeven, ik had gewild dat mijn ouders hulp hadden gezocht in plaats van te verdrinken in zelfmedelijden en mij maar aan laten modderen.
    Ik merk wel dat ik hier niet te lang bij moet stil staan, want dan gaat er een beerput open. Hoe ouder ik word, hoe meer ik merk dat ik niet zo wil worden als mijn moeder, hoe meer ik merk dat een hoop van mijn ellende van haar komt.
    Maar goed, ik ben er wel gekomen ;), dat scheelt.

Op naar vrijdag, hou je ons op de hoogte?

En ik ben natuurlijk benieuwd hoe het is gegaan bij de kapper en of jullie een leuk kapsel hebben kunnen vinden!

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Jeetje wat heftig! Geen ervaring hier, maar wil je wel heel veel sterkte wensen en hopelijk heeft de kapper een leuke oplossing kunnen bedenken!
    Waar ik zelf nog aan dacht, maar wrs heb je dit zelf allang geprobeerd: doet ze het ook alsje het haarbstrak opsteekt? Strakke staart naar achteren zodat ze niet bij haar pony kan komen? Of met speldjes uit het gezicht? Knotje? En misschien haar een laternatief aanbieden, bijv een harige knuffel die ze kaal mag plukken???

6. Seheira

Seheira Actief lid

30 mrt 2011
    216
    0
    0
    @sankyra; Ik ben ook bang dat het nooit volledig over zal gaan. Ik heb inmiddels ontzettend veel op het internet gelezen en ben er wel achter dat zoiets meestal toch niet helemaal over gaat. Als ze ouder wordt zal ik haar altijd duidelijk maken dat ze haar gevoelens gewoon mag en kan uiten bij ons als ouders, wellicht dat dit al een deel zal oplossen. Nu is ze wellicht nog te klein om haar gevoelens uit te drukken en grijpt ze naar haar haren.

@mexicang; Het is inderdaad druk met drie kinderen maar ondanks dat weet ik voor elk kind tijd vrij te maken zodat ik ze gezamenlijk maar ook 1 op 1 aandacht kan geven. Het gaat inderdaad om mijn oudste dochter. Ze heeft overigens nooit laten merken dat ze jaloers is op haar broertje en zusje, maar wellicht voelt ze het van binnen wel eens anders.

We zijn gisteren naar de kapper geweest en daar hebben we het 'probleem' uitgelegd. We kwamen tot de conclusie dat we het vrij kort moesten knippen omdat ze anders nog steeds iets eruit kon trekken. De kapper weigerde dit te doen, omdat ze zo'n volle bos krullen had en de kapper het niet aan kon om haar een kort kapsel te geven omdat ze dat voor jongens vond. De tranen begonnen direct over mijn wangen te rollen, omdat ik het natuurlijk ook niet wilde maar we geen keus hebben. Mijn man werd ook emotioneel maar gelukkig kon hij zich nog sterk houden en heeft ons meegenomen naar huis. Eenmaal thuis is mijn man met onze dochter naar een andere kapper gegaan, ik kon het niet aan om mee te gaan. Ze heeft nu kort haar, helaas niet echt veel model erin maar ondanks dat staat het haar wel heel goed moet ik zeggen. Ik heb wel de hele avond mijn emotionele momenten gehad en kon het allemaal even niet meer aan. Ik ben ook pas 3 weken bevallen en zit nog midden in de nachtvoedingen dus echt lekker slapen zat er ook niet bij, plus dat mijn andere dochter heel erg verkouden is en de hele nacht heeft liggen spoken. Ik ben nu dus echt kapot haha! Maar ik moet wel zeggen dat mijn dochter terug is gekomen van de kapper en haar gedrag ook ineens is verander in positieve zin, ze lijkt veel gelukkiger en heeft gisteravond ook letterlijk gezegd ik ben blij mama, zomaar uit het niets. Buiten dat heeft ze ook de hele nacht in haar eigen kamer geslapen terwijl ze al bijna een half jaar elke nacht bij ons komt liggen. Wellicht voelt het korte kapsel ook als een opluchting voor haar op een bepaalde manier.

Vrijdag staat de afspraak bij de huisarts. Ik kon ook vandaag gaan in de ochtend maar dan moest mijn man werken en ik wilde toch wel graag samen gaan, vrijdag is hij vroeg klaar met werken en gaan we samen naar de dokter. Uiteraard hou ik jullie op de hoogte hoe het geweest is.

Wat betreft jou situatie, natuurlijk moet je niet het verleden weer naar boven halen.. daar wordt jij niet vrolijker van. Je hebt niet altijd makkelijk gehad en het is heel jammer dat je hierdoor ook wat vrienden kwijt bent geraakt. Maar ondanks alle tegenslagen ben jij er wel altijd voor je dochter geweest en ben je gekomen tot waar je nu staat. Daar kun je alleen maar trots op zijn!

@Druif78; Staartjes etc. hebben we allemaal geprobeerd. Maar we draaien ons rug om en dan liggen de elastiekjes/speldjes alweer op de grond, dus dat is helaas nooit een succes geweest.

7. mexicang

mexicang Fanatiek lid

1 okt 2008
    4.345
    85
    48
    Hoe is het nu?
    En hoe was het bij de kapper? Hebben jullie een leuk kapsel kunnen laten knippen?

8. Henrieke1984

Henrieke1984 Niet meer actief

Hoi,

Ik denk dat je misschien hier wel wat aan hebt:
    Trichotillomanie-dwangmatig haar uittrekken behandelbaar

Het is een soort van gewoonte zoals nagels bijten/duimen.
    Ik heb dit ook vanaf mijn 18 ongeveer, ik heb grote kale plekken gehad en ik heb het nu wel een beetje onder controle.
    Maar zo gauw er weer spanningen zijn en ik onzeker ben dan ga ik weer haren trekken.
    Ik heb gehoord dat ze in een ziekenhuis in Nijmegen een team hebben die hier onderzoek naar doe.

Hopelijk komt je dochtertje ervan af wat dat kan wel.

Groetjes

9. Seheira

Seheira Actief lid

30 mrt 2011
    216
    0
    0
    Hoi Hoi,

Afgelopen vrijdag zijn we naar de dokter geweest. Helaas was onze dokter afwezig en kregen we een vervangende arts. We hebben het probleem uitgelegd en ook verteld dat we inmiddels haar haren kort hebben laten knippen omdat ze alweer een kale plek begon te krijgen aan de voorkant. De dokter heeft op haar hoofdhuid gekeken en zag geen schrammen/krassen/schilfers etc. ze zag wel die lege plek, de haren zijn daar eruit getrokken maar je ziet ook weer stoppels dat ze terug groeien. De dokter stelde vast dat het een gewoonte is wat kleine kinderen vaker doen op deze leeftijd en dat het waarschijnlijk vanzelf weer over gaat. Ook kan het komen omdat we pas een baby hebben en zij wellicht op deze manier er voor wil zorgen dat wij ook nog aandacht aan haar blijven geven. Aan de ene kant klinkt dit allemaal logisch en hadden wij dit zelf ook allemaal bedacht. Maar aan de andere kant ben ik nog niet gerust gesteld aangezien ik inmiddels zoveel op het internet heb gelezen en uit veel verhalen op maak dat het bijna nooit helemaal over gaat. We laten het haar nu weer langer groeien, en dan houden we goed in de gaten wanneer ze weer gaat beginnen en of dit dan te maken heeft met het haar wat weer langer wordt of dat het ook met andere dingen gecombineerd gaat (aandacht, stress etc.) De laatste dagen gaat het in ieder geval wel goed met haar, sinds ze kort haar heeft is ze een stuk vrolijker.. we hebben een beetje het idee dat ze dat lange haar (ze heeft echt heel veel dikke krullen) maar irritant vindt en nu een opgelucht gevoel heeft dat het kort is.

@henrieke; Bedankt voor je reactie en de linkjes. Ik ga het zometeen eens bekijken.

10. Deliana

Deliana Niet meer actief

Hier helaas ook ervaring met haren trekken, maar wel met een positief resultaat gelukkig :)

Onze dochter begon ermee toen ze net 2 jaar was. Het begon op het kdv bij het middagslaapje toen ze net over was van baby naar peutergroep.... Ze voelde zich daar niet happy en deed het uit pure frustratie :( Later deed ze het ook thuis in bed en op de bank tijdens tv kijken etc. Ze deed het echt uit frustratie, maar ook als gewoonte....

Aan het CB en KA had ik ook helemaal niets, uiteindelijk heb ik contact gezocht met een kinderpsycholoog..... Zij had een aantal hele goede tips voor mij waar we mee aan de slag zijn gegaan en toen was het eigenlijk redelijk snel over gegaan. Bij haar was het vnl een kwestie van bewust maken van haar gedrag.

Zeg natuurlijk niet dat het bij jullie dochter ook zo "simpel" is, maar misschien dat een gesprek met een kinderpsycholoog een optie is?

Sterkte!

11. Seheira

Seheira Actief lid

30 mrt 2011
    216
    0
    0
    Bedankt voor je reactie! En wat fijn dat het bij jullie in ieder geval positief is afgelopen. Ik merk hier ook dat de artsen niet erg veel doen. Laatst zei ook iemand dat ik naar de kinderpsycholoog moest gaan, wellicht zal ik deze optie toch even overwegen. Ik wil er echt alles aan doen om ervoor te zorgen dat dit wordt opgelost. Dit is zowel voor haar als voor ons fijn natuurlijk.

12. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Wellicht zou ergotherapie een optie zijn.
    Wij zijn nu ook bezig met ergotherapie voor onze dochter (vanwege hele andere redenen).
    Het is heel laagdrempelig en kan heel breed ingezet worden. Misschien zou je huisarts iets sneller een verwijzing willen geven naar ergotherapie dan naar een kinderarts/psycholoog.

Deel Deze Pagina