Omze dochter van 3 is een actieve, drukke peuterdame. Wat opvalt, thuis maar ook op de peuterspeelzaal, is dat ze erg vaak valt. Ze struikelt gewoon over haar eigen benen, maar ook als ze van een hogere stoel klimt of tijdens het lopen/rennen. Thuis is het vooral erg als ze moe is, soms loopt ze zo te zwalken dat ze zo tegen een muur of deurpost aan botst. De psz geeft aan dat haar fijne motoriek juist goed is. Volgens mij ligt het ook niet aan haar grove motoriek. Ze kan goed lopen, rennen, springen, trampolinespringen (staan, zit, staan bijv), alternerend traplopen, redelijk fietsen (nog wel met zijwieltjes), klimmen en klauteren en is aardig handig met een bal. Daarbij is ze absoluut niet vang, klimt overal op, schommel gaat haar nooit hard en hoog genoeg. Haar concentratie is niet geweldig, ze is erg vluchtig en gauw afgeleid. Haar hoofd gaat links terwijl haar beentjes naar rechts gaan, zoiets. Ook al kan ze goed traplopen, ze mag van ons nog niet alleen op de trap omdat ze soms halverwege vergeet dat ze op de trap liep of zomaar haar evenwicht verliest. Ogentest op het cb met 3 jaar was goed, maar ik heb die ogentest niet zo hoog want volgens mij meet dat nooit alles van de ogen. Wat zou dit kunnen zijn? Medische oorzaak als in ogen/oren? Of een gebrek aan focus en dus onoplettendheid (wat blijkbaar erger wordt als ze moe is)? Wie herkent dit? Ze zit trouwens sinds kort op peuter/kleutergym dus binnenkort wil ik die juf ook even vragen hoe die er tegenaan kijkt.
Ik heb net als klein meisje ook gehad, een bril zorgde voor heel wat minder blauwe plekken en bulten. Je zou bij de huisarts eens een balletje op kunnen gooien, dat het niet alleen jou is opgevallen. Op die leeftijd moeten ze voor een ogentest wel naar de oogarts en njet naar een opticien oid. Wie weet heeft de huisarts nog andere ideen, misschie een keer een kinderfysiotherapeut ofzo mee laten kijken?
Dank voor je reactie, ik heb even gezocht maar ik herken het juist niet. Haar motorische ontwikkeling verloopt eigenlijk prima. Alle mijlpalen als zitten, staan, kruipen, lopen keurig volgens het boekje en wat ik in mijn eerste post omschrijf kan ze volgens mij motorisch al best veel. Lage spierspanning herken ik ook niet echt. Haar spraak is prima, ze was met 2,5 zindelijk en haar fijne motoriek is prima. Het enige kenmerk wat ik herken is de bewegingsonrust, slecht stil kunnen zitten.
Ik zou een verwijz naar de oogarts vragen. Die ogentest bij cb is echt niet volledig betrouwbaar. Ik ken enorm veel kinderen die goede ogentest hadden waarvan het gros een aantal jaren later met een bril en afgeplakt oog rondloopt. Een bezoekje oogarts zou ik mee beginnen en anders ook eens naar de kinderfysio voor haar evenwicht en coördinatie reflexen etc.
Mijn zoontje struikelde ook vaak. Hij zakte 2x voor de ogentest bij het cb en bij de oogarts bleek dat hij aan 1 ook een cilindrische afwijking van -4,50 had. Brilletje aangeschaft en het struikelen was gelijk een stuk minder.
Heeft ze haar schoentjes dan aan? Wanneer kinderen veel struikelen schijnen de schoenen te klein te zijn. Misschien een beetje suf, maar daar moest ik aan denken. Overigens val mijn peuterdochter ook sneller als ze moe is. En anders idd even bij de ha langs. Sterkte.
Hoi, ik herken je verhaal volledig, echt 100%. Mijn dochter is even oud als jouw dochter (1 maand jonger) en valt ook veel. Gewoon struikelen over niks, of als ze op de tripp trapp wil klimmen, een stoeprandje af stapt etc. Ze is qua fijne en grove motoriek ook heel goed, loopt iets voor op leeftijdsgenootjes. Mijlpalen gingen ook volgens het boekje en spierspanning is prima. Trampolinespringen, rennen, klimmen enzo gaan heel goed. Eigenlijk precies zoals jij allemaal omschrijft. Wij zijn vorig jaar naar de fysio gegaan vanwege het vele vallen. Die constateerde meteen dat mijn dochter heel erg hypermobiel is. We zijn daarna via de kinderarts bij de klinisch geneticus en revalidatiearts terecht gekomen. Mijn dochter heeft zeer waarschijnlijk het hypermobiliteitssyndroom, oftewel EDS-type 3. Extreem veel speling in haar banden dus, en een erg soepele huid. Als ze moe is verslappen haar spieren, en dan zakt ze dus door de banden van haar gewrichten heen die veel te los zijn. Haar knie knakt dan bijvoorbeeld naar voren of achteren. Ze zwalkt ook erg als ze moe is, lijkt dan wel dronken. De bewegingsonrust die ze heel erg heeft komt omdat haar lijf gewoon moeite heeft om zichzelf rechtop te houden als ze niet springt en stuitert. We zijn deze zomer gestart bij het revalidatiecentrum, de fysio en ergo doen nu allerlei testjes en we krijgen oefeningen. Voornamelijk gericht op spierkracht en leren doseren, ze is met alles zó enthousiast dat ze veel te snel rent/springt en dat gaat dus niet goed. De kinderarts vond het een goed idee om nu al te starten met begeleiding bij een revalidatiearts om problemen straks op de basisschool te voorkomen met bijvoorbeeld stil moeten zitten, of sporten die haar gewrichten teveel belasten.
Met schoenen lijkt ze wel vaker te vallen, maar in huis loopt ze het liefst op blote voeten. Ze heeft verschillende schoenen, stevige maar ook wel wat slappere gympen, sandalen en regenlaarsjes. Ik heb juist het idee dat ze slechter loopt als de schoenen aan de grote kant zijn.
Dank voor je verhaal. Ik hou het zeker in mijn achterhoofd. Van de week wil ik de leidster van de psz even aanschieten en even doorvragen. En dan misschien toch eens een bezoekje huisarts voor ogen en orencheck. Kinderfysio kan je zonder verwijzing naartoe toch?
Mijn dochter heeft het, dus ik weet wel waar ik over praat... En ik herkende mijn dochter gewoon in de openingspost. Zij was op haar tweede verjaardag al zindelijk en fietst al vanaf haar derde verjaardag zonder zijwieltjes bijv. Die mijlpalen willen dus niet alles zeggen i.v.m. DCD. Het is vooral de onhandigheid die mijn dochtertje opbreekt. Overigens is mijn dochter ook hypermobiel...