Laten we eerst even voorop stellen dat ik hierover al 2x uitgebreid contact heb gehad met de huisarts. Mijn dochter van net 2 is in een keer sinds een week of 3 veel minder gaan poepen. Voorheen poepte ze zeker 1 a 2 keer op een dag. Het begon een paar weken terug nadat ze ziek is geweest en dat er een hoektand doorkwam. Moeite met poepen, harde ontlasting en soms tot huilend toe moeten persen. Ze had 4 dagen niet gepoept. We hebben toen een microlax gebruikt. Er kwam mij toch een grote drol uit. Het oogde niet hard. Op advies van huisarts gestart met zakjes Forlax junior. Het is even goed gegaan. Ze had een aantal keren op een dag gepoept. Ook geen hard ogende poep. Gewoon normale ontlasting. Nu is het weer 3 dagen geleden dat ze voor het laatst gepoept heeft. En sinds 2 ochtenden weer forlax gegeven. Ze lijkt er geen last van te hebben, ze gedraagd zich niet anders en eet ook gewoon goed. Ze drinkt heel goed, ook rosevicee laxo. Fruit eet ze wat minder goed helaas Toch maak ik mij wel wat zorgen omdat we dit ontlastingpatroon niet van haar kennen. Heb dit ook aangegeven bij de huisarts. Maar blijkbaar komt dit vaker voor en heeft het te maken met de ontwikkeling van de darmen. Aldus onze huisarts. Kan het zijn dat ze er nu meer bewust van is en dat ze het vies vindt om in haar luier te poepen? Of zal ze pijn hebben of hebben gehad en dat ze daardoor niet wil/durft te poepen? Ik zit er zelf over na te denken om met haar naar de osteopaat te gaan. Zij heeft ons vaker geholpen. Herkent iemand mijn verhaal? Ben erg benieuwd of meer kindjes rond deze leeftijd hier last van hebben. Wat kan ik doen?
Oei lastig. Hier standaard twee a drie maal daags. Soms 'maar' eenmaal. Ik kan geen tips of adviezen geven. Alleen de vraag uit de opening beantwoorden. Ik hoop dat ze snel weer de oude is.
Hier heeft dochter altijd problemen met haar ontlasting gehad. Tot afgelopen september. Nadat we terug kwamen van vakantie zijn we met alles gestopt. Nu heeft ze 1x in de 2 dagen zonder moeite ontlasting. Ik denk dat, als ze altijd een stabiel ontlastingpatroon gehad heeft, ik wel wat zou proberen. Aan de andere kant; darmen kunnen op zoveel dingen reageren! Heb je weleens smoothies geprobeerd? Ik maak ze een paar keer per week en gooi er van alles door. Kiwi, peer, pruimen, yoghurt, lijnzaad, enz.
1 keer op een dag of soms om de dag. We geven niet teveel banaan en witbrood want dan slaat hij een dag over. Krijgt je kindje dat toevallig vaker? Betreft het fruit je zou zoals mijn voorganger smoothies kunnen proberen. Beetje yoghurt met (diepvries) aardbeien in de blender en dan een banaan er bij.onze uk is daar helemaal gek op. Wanneer hij niet kan poepen geven we hem peer of wat sinaasappel (sap) Wanneer hij juist te dunne poep heeft wit brood en banaan Wat uk ook erg lekker vind is een paar appeltjes in stukjes in een pan met 1 peer in stukjes, klein scheutje water en even koken. Je kan dat lekker eten bij de yoghurt of pureren en er ijsjes van maken. Zit minder vitamine in maar misschien weer opnieuw wennen aan de smaak.
Zoontje had als baby echt moeite met de ontlasting en ondanks dat het nu op zich goed gaat poept hij nog steeds niet veel. Af en toe een poosje elke dag, maar er zit ook wel eens 2 dagen tussen. Hij eet verder goed, lijkt er geen last van te hebben, dus ik maak me er niet druk om. Wel let ik op dat hij genoeg drinkt, niet elke dag banaan eet, maar max. 2-3x per week en daarnaast juist een beetje laxerend fruit eet.
Wij hebben een tijdje lactulose gegeven (kleine 'onderhoudsdosis'), op een gegeven moment was het over. Verstopping schijnt idd vaak voor te komen bij meisjes.
Mijn zoontje heeft ook een hele tijd last gehad van verstopping. Hij ging 2 à 3 keer per week. Een tijdje lactulose gebruikt, maar hij vertikte het op een gegeven moment om het te nemen. Ook een maand of 3-4 probiotica (voorgeschreven door homeopathisch arts) gebruikt. Dat hielp een beetje. Intussen was hij al plaszindelijk overdag, maar poepen op het potje? Echt niet. Poepen deed hij op het KDV in zijn luier en thuis liep hij zonder luier. 1 maand voor zijn derde verjaardag zat hij in bad en riep: "Ik moet poepen!" Ik heb hem eruit gehaald en op het potje gezet. Het lukte! Sindsdien hij poepzindelijk, is geen enkele keer meer fout gegaan. En: hij poept nu iedere dag of om de dag. Dus veel vaker! De poep is ook zachter. Achteraf denk ik dat hij niet meer in de luier wilde poepen, maar ook niet op de wc of het potje durfde. Hij dacht dat hij dat niet kon. Dat zei hij ook.
onze dochter lang niet elke dag, ongeveer 3x per weerk, ikzelf heb 0ok niet elke dag ontlasting.. ik ben er zwz niet zo voor om er gelijk van alles aan te doen met lacto dingen etc, maar het lchaam het zo lang het kan zelf te laen regelen,,
Nu dag 4 dat ze nog geen ontlasting heeft gehad. Wel al zakje forlax op. Ik denk dat ze teveel dagen niet goed en voldoende drinkt. Ze neemt er gewoon geen tijd voor. Ze krijgt overhemd nooit witbrood en nu sowieso ook geen bananen meer. Ze lust ook niet veel fruit op druiven, gele kiwi en bananen na. Sinaasappels en manderijnen eet ze niet. Heb zojuist ook huisartsenpost opgebeld. Zij zeiden dat het vaak op deze leeftijd voorkomt. Maar we moeten haar morgen wel een microlax geven zodat ze alles kwijt is.
Sowieso minimaal 1 keer per dag, standaard na het ontbijt. Soms smiddags en/of savonds nog een keer. Eigenlijk nooit periodes gehad dat hij niet poepte.
Hier twee keer per week soms iets meer ze krijgt tussen de twee en zes zakjes forlax per dag. Helaas poept ze nog steeds harde drollen. Soms is er niets aan te doen zoals bij ons meisje. Maar ik zou zeker even een arts mee laten kijken en je niet zo maar weg laten schepen.
Vanmorgen heb ik haar op lege maag een kiwi laten eten. Na het ontbijt begon ze een beetje te persen maar hield ze snel mee op. Wij haar luier uit gedaan en heeft ze een half uur staan persen. Ondertussen trok ze steeds witter weg en begon ze ook hangerig te worden. Toen we haar buikje voelde, voelde haar buik dik en strak/hard aan. We hebben haar toen een microlax gegeven. Mede doordat ze vanmiddag haar feestje had. Binnen een minuut had ze gepoept. En zelfs zondet dat we er erge in hadden heeft ze vanavond nogmaals gepoept zonder hulp. Ik ga morgen nogmaals de huisarts bellen en bovenstaand verhaal bespreken. Ik wil zeker weten dat er niks ergs met haar darmen is.
Hier kan ze het alleen thuis Meestal 1 a 2x per dag. Als ze gaat logeren of bij de oppas is houd ze het op en lijkt daar niet echt last van te hebben. Het gebeurt wel eens dat ze 3 dagen niet gaat..
Ik zou eerst maar eens wat langere tijd forlax geven. Dan wordt het patroon normaal En dan rustig afbouwen.