Help, luizen! Blegh!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Panter, 24 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wie heeft de tip?

Hier heeft zoontje luizen kado gekregen op de crèche.
    Heel cool, en nu mag ie pas weer komen als ze dood zijn.
    Simpel zou je denken... Maar na dagen kammen, luizen shampoo voor het hele gezin, alles gewassen op 60gr krioelt het nog steeds op z'n hoofd.
    De luizen lijken onverwoestbaar....

Hoe komen we hier nou van af? :confused:

2. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Kammen, kammen, kammen, is het advies. Meerdere keren per dag en ook echt de neten eruit halen.Hopelijk ben je er snel vanaf.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier was Nyda icm de Assy-kam de winnende combinatie.

4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    We zijn er vanaf. Rigoureus aangepakt, eerst met shampoo vd apotheek gewassen. Gekamd en daarna haren gemillimeterd.

Geen luis meer te bekennen nu.

5. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Wel effectief! En nu goed blijven checken en kammen van degene met haren ;)
    Had ook een gezin hier met luizen, daar hebben zijn ouders toen ook de tondeuse opgezet, zo zonde mannetje had mooie krullen. Inmiddels heeft hij weer mooie krullen.

6. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Groeit idd wel weer aan, zoontje z'n haren groeien heel snel gelukkig.

Wij hebben tot nu toe geen luis gevonden op ons haar. Man is ook gemillimeterd en ik heb uit voorzorg m'n haren meebehandeld. Ik blijf kammen de komende 2 weken voor de zekerheid.

Zo goor het idee van beestjes in je haar... Brrr. Heb spontaan het hele huis ontsmet, alles heet gewassen, de stofzuiger ontsmet, matrassen te lijf met strijkijzer. :roflmao::eek:

7. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Laatste is compleet onzinnig ( eigenlijk), maar snap de neiging.
    Dochter bleek ze tijdens een open dag te hebben, ik stond achter haar en zag het krioelen op haar hoofd.
    Brrr zo vies! Heb ze bij gastkindjes ook weleens gevonden, maar nooit zo’n krioelende massa.

Mapje vindt dit leuk.
  8. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ja kon me gewoon niet bedwingen haha. Weet dat het advies veranderd is maar heb het old skool aangepakt:oops:

Catou vindt dit leuk.
  9. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    Mij is ooit eens geadviseerd om het haar met azijn te behandelen, luizen sprongen eraf en de neten lieten vanzelf los.

10. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Ik weet niet of je op Instagram zit? Maar er bestaat zoiets als een luizen kliniek. Die vertellen hoe je het moet doen

11. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Serieus? Iedereen weet toch dat het kammen het belangrijkst is, daar heb je toch geen kliniek voor nodig. En dat kost geld of niet?

12. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

6 nov 2015
    1.675
    807
    113
    Nee maar op die kliniek staan tips en uitleg!
    En blijkbaar werken de kammetjes niet uit de winkel

13. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Welk middel gebruik je? Hier is het gelukkig alweer even geleden maar de oudste heeft het een keer of 3 gehad en hier werkte prioderm lotion echt super! 15 min inwerken en daarna uitspoelen. Netjes na 10 dagen herhaald maar ik vond toen al geen luizen meer.Ze had wel 1 dag een beetje vettig haar.

En hoor veel goede verhalen over XT luis die hebben ook iets preventiefs.

14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Nou komt hier de domste uit de klas, wij moeten dochter met lang blond haar dus controleren ivm een uitbraak maar laat die ook nog berg hebben...(blijft terug komen ondanks de dr leenarts). Hoe ga ik dat t beste kunnen herkennen?

Ik zie niks lopen ala vlooien ofzo (DIE herken ik dan weer wel). Ik kijk in elk geval nog naar dat preventieve middeltje van XT.

En er was zo'n speciale borstel voor een paar tientjes ofzo die t op een manier zonder chemicalien kon bestrijden? Iemand daar nog een naam van?

15. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Luizen lijken op vlooien. Alleen zijn ze bruin beige. Gevuld met bloed lijken ze grijzig. Luizen springen niet maar lopen wel.
    Als ze ze heeft herken je dat echt wel, je ziet ze lopen en ziet allemaal kleine bolletjes op de haren. Dat zijn de neten.

16. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Berg is inderdaad wel heel wat anders dan luizen. Je zou eens kunnen googlen op luizen en neten om er wat verschillende foto's van te zien.

17. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    De kammetje werken wel maar er zijn verschillende soorten. De (witte) plastic kammetje zijn luizenkammetjes. Daar krijg je luizen mee uit je haren maar niet de neten.
    De metalen kammen (Niska?) met van die lange pinnen strak tegen elkaar zijn netenkammen, daarmee kun je luizen én neten verwijderen.
    Bij beide kammetje is het wel makkelijk om eerst met een gewone borstel de klitten eruit te hebben. En afhankelijk van je haar soort kun je de metalen of plastic kammen op droog of nat haar gebruiken. Nat met crèmespoeling erin werkt vaak ook erg prettig.
    Ik heb bij mijn kinderen het meest effect gehad door gewoon met mn vingers alles eruit te halen. Bij extreme explosies zou ik daar wellicht voor t groffe werk wel eerst een kammetje voor gebruiken. Maar bij beheersbare luizen ging ik gewoon handmatig te werk. Tv aan, kind op de grond voor me, en baan voor baan plukjes oppaken. Luizen en neten in een keukenpapiertje tussen de nagels kapotknoepen :).

18. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Onze jongste van 9 heeft ook nog steeds berg/schilfers/roos. Luizen herken je zo, dat zijn echt zwart/grijze beestjes. Kunnen zich wel goed verstoppen. Neten (eitjes) lijken wel op schilfers, maar het grote verschil is wel dat schilfers los in het haar liggen en neten vast zitten aan een haartje. Verse neten zitten dicht bij de hoofdhuid. Voorkeurslocatie van luizen is bij de oren en achter in de nek. Alhoewel ze bij onze jongste juist vooral op het voorhoofd zaten.

Ik gebruik graag Nyda trouwens. En daarna kammen, kammen, kammen..

19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Nou heb t hele haar op mn dooie akkertje door zitten werken pluk voor pluk, dr rende niks weg, zag geen dingen anders dan dat ik gewend ben met dat irritante berg. Kan nu alleen weer dr haar wassen vanwege doorkammen van dat berg is t nu toch weer vettig...gisteren nog gewassen en ze is al de makkelijkste met haren wassen :confused:

20. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Mijn zoontje heeft ook erg last van berg. Ik doe 1x per week een lading olie in z'n haren en laat dat een paar uren inwerken. Dan kam ik met zo'n kam, een luizenkam toevallig, alle berg van z'n hoofd en was daarna zijn haren.

Nu zijn zoontje z'n haren kort en gaat dat makkelijk. Met lang haar is het ws een grotere uitdaging. Maar hier werkt olie, babyolie, net zo goed als dat dure spul van dokter leenarts.

Deel Deze Pagina