Kind verveelt zich in groep 2

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by LisbethSalander, Mar 30, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

Dec 1, 2015
    2,830
    5,566
    113
    Mijn kind is een late leerling. Is dus gestart in groep 0. Bij overgang naar groep 2 was er al twijfel of hij niet al klaar was voor groep 3. We hebben daar bewust niet voor gekozen omdat ik vond dat hij sociaal emotioneel nog veel te leren had. En met de lange lockdowns gunde ik hem het spelen op school. Leren kunnen ze nog hun hele leven maar de kleuterklas doen niet.
    Maar nu moeten we nog een aantal maanden en inmiddels is hij er echt wel klaar mee. Hij verveelt zich. Heeft de speelhoeken wel gezien, taakjes zijn te makkelijk en andere kindjes helpen is even leuk maar niet de hele dag.
    Hij krijgt moeilijkere werkjes. Zelfs bij de gymles krijgt hij moeilijkere oefeningen.
    Afgelopen week heb ik het weer even besproken met de juf omdat ik merk dat hij boevenstreken gaat uithalen op school. Ze gaf aan dat toevallig de Ib-er in de klas was geweest voor een ander kindje en ook de Ib-er was het opgevallen dat mijn kind zo ver voor is op de rest en zich af en toe verloren voelt omdat hij zich verveelt.
    De juf gaat bespreken wat ze ermee kan ( net afgestudeerd met weinig ervaring). Heel fijn dat ze dit serieus neemt en er iets mee wil doen.
    Hebben jullie tips? Zelf meegemaakt wellicht met jouw kind en hoe is dit aangepakt vanuit school?

( overigens kan hij optellen en aftrekken tot 20, kent de letters en leest woordjes. Dit wil ik niet verder stimuleren want anders wordt groep 3 ook heel saai ben ik bang)

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Groep 3 is ook heel saai als je al wat kan lezen en rekenen. Ze zijn al een half jaar bezig met splitsingen tot 10 en de vriendjes van 10.
    Met lezen beginnen ze na de kerstvakantie met iets moeilijkere woordjes. Tot die tijd kan je uit je neus eten en heb je zelf al geleerd moeilijkere woorden te lezen.

Hier korte kleutertijd gehad. Kind ging met buikpijn naar de kleuterklas. Heeft anderhalf Corona jaar gekleuterd, dus al met al weinig gelukkig.

Heeft hij wel beetje aansluiting in de klas?

LisbethSalander likes this.
  3. LisbethSalander

Dec 1, 2015
    2,830
    5,566
    113
    Dat belooft wat voor groep 3:|. Al moet ik zeggen dat toen de oudste in groep 3 zat ik de ouders van de kinderen die voorliepen niet heb gehoord over verveling. Wel dat ze naar extra plusklasjes gingen om moeilijkere taken te doen. Dus ik houd hoop.

Mijn kind heeft wel wat vriendjes in de klas gelukkig. 2 daarvan doen voor de 2e keer groep 2 dus zijn al wat ouder.

4. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

dat verschilt denk ik echt per school. Hier in groep 2 kunnen ze al het hele alfabet, lezen ze al simpele woordjes, kunnen ze de vriendjes van de getallen tm 20. En doen ze rekensommetjes tot 20. Ik ga er vanuit (maar weet het niet zeker) dat ze dat niet in groep 3 weer een half jaar lang gaan herhalen voor ze verder gaan.

Vogelmeisje and LisbethSalander like this.
  5. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Mijn zoon zat in groep 1 toen de verveling toesloeg. Juf vond in eerste instantie dat we ons moesten focussen op de dingen die hij moeilijker vond zoals knutselen, maar dat was niet de goede insteek en zijn frustraties werden alleen maar meer. Uiteindelijk kreeg hij een eigen tafel in de kleuterklas en oude boekjes van groep 3 en kon hij leren schrijven/lezen/reken de laatste 3 mnd van groep 1. Toen ook besloten hem over te laten gaan naar groep 3.

6. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Dochters van een vriendin lopen ook voor. De middelste zit in groep 2, maar draait 3 ochtenden mee in groep 3. Misschien is dat een oplossing?

7. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Mijn oudste verveelde zich kapot in groep 2, gelukkig kon er toen wat pluswerk worden opgestart. In groep 3 kon zij al lezen, en daar werd gelukkig rekening mee gehouden. Ze hoefde bv nooit te ‘hakken en plakken’, kreeg pluswerk en leerde al snel zelfstandig te werken. In groepen 4 en 5 werd diezelfde lijn doorgezet, en nu in groep 6 heeft ze nog wat meer tijd voor pluswerk - ze werkt heel zelfstandig aan haar planning, kan 2/3de van de reguliere instructies overslaan (ze maakt aan het begin van een nieuw blok een toets, als daaruit blijkt dat ze de stof beheerst, mag ze instructies overslaan en hoeft ze van het reguliere werk alleen bepaalde opdrachten te maken). Heel blij met deze aanpak! En ook fijn dat ze niet alleen is, er zijn 4 klasgenootjes die ook zo werken, het is dus niet zo dat zij in haar eentje in een hoekje van het lokaal zit en er zo ‘buiten valt’.

Mijn jongste is een ander verhaal. In groep 2 verveelde ze zich enorm, kreeg pluswerk en leerde zelf vlot lezen. Vanaf groep 3 ging het mis. Zij móest regulier meedoen, dus heeft maanden moeten hakken en plakken terwijl ze al vlot kon lezen. Dit was echt een grote fout, ze haakte compleet af en zag hele dagen te dagdromen, haar concentratie ging onderuit, haar motivatie zakte in, en haar werktempo daalde naar het dieptepunt. Ze ging steeds lager scoren, werd doorverwezen naar logopedie- daar werd ook duidelijk gezegd dat hakken en plakken bij een kind dat al goed leest écht vermeden had moeten worden. En nu in groep 4 hobbelt ze er nog steeds achteraan. Nieuwe juf doet haar best uitdaging te bieden, maar door het afhaken vanaf groep 3 heeft dochter nu hiaten en gewoon geen motivatie en geen concentratie. Er werd gedacht aan dyslexie, maar de logopedist geeft aan dat dat onwaarschijnlijk is. We gaan nu een traject in om te kijken hoe we haar kunnen helpen voor ze volledig vastloopt.

Let dus echt op, hou die vinger aan de pols, ga in gesprek met leerkrachten, trek aan de bel als je merkt dat de verveling toe slaat - alles om dat afhaken te voorkomen.

8. LisbethSalander

Dec 1, 2015
    2,830
    5,566
    113
    Die houd ik in mijn achterhoofd als mogelijk oplossing. Dank!

aicirtap likes this.
  9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Mijn 6 jarige gaat ook nog wel wat sneller dan een gewone snelle leerling. Dus wellicht heb ik ook niet een heel realistisch beeld van groep 3.
    Waar m’n buurmeisje genoeg heeft aan het 3 sterrenwerk en een moeilijker boekje, heeft m’n zoon nog niet genoeg aan de plusklas. We zijn dus ook een beetje zoekende.

Maar over t algemeen is het prima in groep 3. Ze leren elke week nieuwe letters, daarna klanken en woordgroepen. Sommige kinderen zijn gewoon na 2 jaar kleuteren klaar voor groep 3. En helaas moeten ze dan nog een paar maand. En gaat het in groep 3 gewoon prima.

10. LisbethSalander

Dec 1, 2015
    2,830
    5,566
    113
    Pff heftig om te lezen van je jongste. Hopelijk gaat het lukken met het nieuwe traject.
    Ik ben dus ook bang dat hij afhaakt. Zoals ik al vertelde hoor ik de laatste tijd steeds vaker dat hij boevenstreken uithaalt op school. Dat vertelt hij gelukkig zelf. Dit komt echt voort uit verveling. Wel ook echt voorkomen dat hij dalijk bekend staat als dat stoute kind. Want dat is hij eigenlijk echt niet. Het is een lieverd die zich verveelt en nu maar zelf uitdaging zoekt.
    Overigens gaf hij zelf aan dat ze hem maar vooral lekker naar buiten moeten laten tijdens saaie werkjes. Dan ging hij oefenen met hooghouden en basketballen. Zijn behoefte is dus niet alleen maar op cognitief vlak gelukkig.

11. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

Oct 13, 2014
    3,709
    4,025
    113
    Overijssel
    Mijn kind heeft zich nooit verveeld, vond groep 1 en 2 geweldig ( hij is van januari dus ook extra lang kleuteren)
    Maar die van mij wil gewoon met de rest meedoen en niet opvallen. Toen hij begon in groep 2 ( groep 1 en 2 is een combiklas en met 2 ervaren juffen) kwam ik er toevallig achter dat hij kon lezen. De juffen wisten het ook niet. En mijn kind was er niet van gediend om uit de klas te worden meegenomen voor verdere testen.
    Hij zit nu in groep 4 maar moet nu helaas uitgebreid worden getest bij kentalis want hij loopt erg achter met begrijpend lezen. Technisch lezen zit hij nu op eind groep 6. Het strookt allemaal niet bij elkaar.

12. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Zo voor is al letters/woordjes kunnen lezen en tellen plus rekenen tot en met 20 toch ook weer niet als je in groep 2 zit? Ik snap je zorgen mbt verveling en eventueel een verkeerde naam krijgen (hoewel het klinkt alsof er goede communicatie met de juf is dus dan zal het met de reputatie ook wel meevallen), maar niet altijd tot je max worden uitgedaagd of alles op maatwerk krijgen hoort bij het leven en daarmee leren omgaan is misschien ook weer een goede (levens)les?

13. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Hier beginnen ze in groep 3 pas echt met letters, voordat ze alle letters hebben gehad zijn ze meer dan een half jaar verder - dat kunnen 6 heel saaie en frustrerende maanden zijn als je iedere dag dingen hoort die je een jaar geleden al wist, en continu onder je niveau moet werken.

hummeltje5 and Zonnestralen like this.
  14. Archie83

Archie83 Actief lid

Nov 23, 2019
    410
    236
    43
    #14 Archie83, Mar 30, 2022
    Last edited: Mar 30, 2022
    Hier ook een kind dat voorloopt (4,5j, groep 1) en aangepast werk krijgt. Wat vindt hij leuk om te doen? Waar gaat hij van aan?
    Bepaalde thema’s of onderwerpen? Misschien is daar iets mee te verzinnen? Mindmaps maken, een (simpel) spreekbeurtje of werkstukje? Smartgames schijnen het ook vaak goed te doen.

Dochter gaat op school juist heel erg aan van rekenen en lezen. Ze wordt hierin juist niet geremd, maar mag haar gang gaan. Resultaat is dat ze leest en rekent op groep 3 niveau. Niet ideaal voor als ze naar groep 3 gaat, maar als we haar remmen hebben we een ongelukkig kind. Dan is de keuze voor ons snel gemaakt.

Verder zetten ze hier in op andere vaardigheden; klokkijken leren, veters strikken (als ze dat nog niet kunnen) bijvoorbeeld en zit ze in de plusklas (maar niet overal is die er al bij de kleuters), en verder dagelijks de planten verzorgen, af en toe de bieb helpen onderhouden, veeel naar buiten etc etc.

Dochter gaat volgend jaar groep 2 doen met de optie om dagdelen naar groep 3,4,5 (montessori) te gaan als ze dat wil. Is dat nog een idee?

15. Neilia

Neilia Niet meer actief

Hier zijn afgelopen maand 2 kleuters uit groep 2 naar groep 3 gegaan.
    Ze kregen extra werk in groep 2 en zaten inmiddels op hetzelfde niveau als groep 3.
    Ik zou gewoon eens met de juf gaan kijken naar de mogelijkheden.

16. LisbethSalander

Dec 1, 2015
    2,830
    5,566
    113
    Kind wordt al een paar maanden niet meer cognitief uitgedaagd om ervoor te zorgen dat hij niet verder voor gaat lopen. Probleem zit hem ook meer in dat hij verder de dingen in de kleuterklas saai vindt. Iedere dag hetzelfde liedje van de dagen van de week of de kleuren. Dezelfde bouwhoek/ knutselhoek enz waar de uitdaging er ook niet meer is. De weektaakjes die hij op maandag in de ochtend al af heeft. De kinderen in de klas die hij echt te “klein” vindt. De gymles die saai is enz.
    En als alles saai is ( behalve het buitenspelen) dan duren de dagen lang voor een kleuter en dat zie ik toch niet als een goede levensles. Vandaar dat ik hier vraag naar creatieve ideeën om het weer interessant te krijgen op school.

Jessi79 and evaleana like this.
  17. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

Oct 8, 2012
    3,562
    2,859
    113
    Female
    mijn jongste verveelt zich ook in groep 2. Ze is van juli dus eerder naar groep 3 met net 5 zou wel heel erg vroeg zijn. Op school krijgt ze nu andere werkjes of niet. En thuis wil ze graag oefenen met lezen. Oudste zit in groep 4. Hier is in groep 3 juist heel veel gedifferentieerd. Mijn dochter wilde niks van lezen weten tot aan groep 3. Begon als maan en is in januari zon boekjes gaan doen. Rekenen vind ze lastiger en dat doet ze gewoon weer met de groep. Op spelling, lezen en begrijpend lezen doet ze pluswerk. Er zijn gewoon hele grote verschillen op die leeftijden.

18. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,009
    14,670
    113
    Female
    Mijn jongste zit in groep 3. Hij is in november 6 geworden. Wij merkten toen hij in groep 2 zat al dat hij ver was met rekenen. Getallen kende hij in groep 1 al. Met de schoolsluiting vorig schooljaar kon ik hem niet blijer maken dan bussommen laten doen op de tablet.
    Op school ook aangekaart dat hij al zo ver was. Dat hebben ze ook goed opgepikt. Eind groep 2 hebben ze bij hem de citotoets voor eind groep 3 afgenomen. Daar scoorde hij een ruime b voor. Ik werd voor de zomervakantie nog gebeld door de ib-er om te overleggen wat te doen met hem in groep 3. Gewoon met de rekenlessen meedoen was geen optie, hij was namelijk al veel verder. Toen is besloten dat hij 3x per week naar de onderwijsassistente zou gaan voor zijn rekenwerk. Hij had nooit rekenles gehad, dus hem zomaar mee laten draaien met groep 4 leek mij geen goed idee. Tot de voorjaarsvakantie heeft hij 3x per week instructie gehad van de onderwijsassistente. Zij gaf hem les uit de rekenboeken van groep 4. Zij gaf uitleg, en gaf aan wat hij per dag moest maken. Zijn rekenwerk deed hij daarna gewoon in de klas, terwijl de rest ook rekenen had.
    Sinds de voorjaarsvakantie gaat hij voor het rekenen naar groep 4, doet daar mee met de rekenles en daarna gaat hij weer terug naar zijn eigen klas. Dit gaat heel goed. Bij de methode toetsen heeft hij alleen maar 9 en 10en. En voor de cito groep 4 scoorde hij zo hoog, dat zijn jufs inschatten dat zijn denkniveau inmiddels midden groep 6 ligt. Maar zolang hij met plezier naar school gaat en dit voor hem goed is laten we het hierbij. Gaan we niet doortoetsen om er achter te komen waar hij echt zit. Dat doen we pas als we merken dat niet meer goed gaat.

@LisbethSalander, heel lastig zeg! Er moet iets gebeuren, want jouw zoon verliest op deze manier alle plezier in het naar school gaan. En krijg dat maar weer eens terug.
    Ik zou echt vragen om een gesprek met de leerkracht, de ib-er, wie dan ook. Het is een veel te lang eind om te zeggen dat het vast wel goed zal komen in groep 3.
    Ik zou echt vragen om extra uitdaging oid. Is het voor jou een optie om te kijken of doorstromen naar groep 3 een mogelijkheid is?

Adje, LisbethSalander and Archie83 like this.
  19. LisbethSalander

Dec 1, 2015
    2,830
    5,566
    113
    @Zxcvb dank voor je uitgebreide reactie. Dat zelf aanleren en daarmee de officiële methodes niet kennen voor rekenen en taal vind ik ook spannend. Denk dat het dus wel goed is de basis van groep 3 toch mee te krijgen. Nu dus door naar groep 3 en dan meteen naar groep 4 vind ik dus wel een dingetje.
    Ik wacht even af waar de juf mee gaat komen maar dat er iets moet gebeuren is me wel duidelijk. Nu nog maanden vervelen kan niet de bedoeling zijn. En groep 3 lijkt ook weinig uitdagend te worden.
    Heb van de week even voor het polsen hoe ver hij is oefencito opgaven gemaakt voor rekenen met hem. M3 maakt hij direct allemaal foutloos en E3 scoort hij op ongeveer 70% goed. Je merkt wel dat hij niet gewend is aan verhaalsommen. Maar dat is niet gek. Dat had hij nog nooit gezien of gedaan.

20. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,009
    14,670
    113
    Female
    Ja dat zelf aanleren vond ik ook het grootste punt van zorg. Mijn zoon rekende met het grootste gemak grote sommen uit, maar wist niks van volmaken tot het tiental, getallen splitsen etc. En juist die basis is zo belangrijk. Want het zou zo jammer zijn dat je de basis overslaat en ze later juist daarop vastlopen.

Hoe oud is jouw zoon? Mijn zoon is van november, toen is hij 6 geworden. Al een best jonge leerling dus. Ik zou het niet fijn vinden als hij nog sneller door de basisschool gaat, want dan zal hij extreem jong al naar de middelbare school gaan. Ik vind 11 al jong zat.
    Maar vooralsnog zit hij heerlijk op zijn plek in zijn groep. En school heeft hem goed in beeld en blijft hem heel goed volgen, dus zal er de komende jaren vast wel extra werk/uitdaging bijkomen.

In zo'n korte tijd groep 3 door en na de zomervakantie al naar groep 4 is inderdaad een hele grote stap. Maar zou ik voor een kind van al/bijna 7 al heel anders vinden.

Share This Page