Dag allemaal, Volgende week is mijn zoontje 5 maanden. hij woog van de week 9,4 kg En was de keer daarvoor al 65 cm lang. Een grote flinke jongen dus. Vanwege zijn hollebollegijs-eetlust tot nu toe, elke 2 uur aan de borst, ben ik borstvoeding af gaan bouwen een tijdje terug en ben ik begonnen met bijvoeden sinds een maand met groot succes; hij krijgt nu smorgens fuit en smiddags groenten en dat lepelt hij zo weg. Zijn darmen doen t er ook beter op, hij poept veel makkelijker. Daar wil ik dus echt mee doorgaan, ook al is hij nog relatief jong. Hij zit dus wel op vaak voeden, maar per keer niet zoveel. Van grotere flessen krijgt hij buikpijn of krijgt het simpelweg niet op. Ik begreep dat borstgevoede kindjes dat vaker doen. Eigenlijk wil ik hem niet meer gaan geven per keer, want dit werkt voor hem. Toch voel ik me onzeker of ik het dan wel goed doe. Dit is, zo ongeveer nu zijn ritme. Soms een voeding minder, soms een slokje borst meer. 03:00 uur: Borstvoeding 07:00 uur: Borstvoeding 09:30 uur: Fles 135 cc --> slapen 10:15 uur: Wakker, spelen 10:45 uur: Fruithapje 11:30 uur: Fles 135 cc --> slapen 14:00 uur: wakker, spelen 14:30 uur: fles 135 cc 15:30 uur: Groentehapje 17:00 uur: fles 135 cc, Klein dutje 19:30 uur: borstvoeding, naar bed. Wat een verhaal, maar korter krijg ik t niet
hoi, het beste kun je dit aan het cb vragen, daar heb ik altijd goed advies gekregen over combi bv en vast voedsel. ik paste het wel een beetje aan naar onze situatie, maar toch wel prettig advies. tm 9.30 uur lijkt het mij prima. wat opvalt is dat het fruithapje al 5 kwartier later is en dat je dan weer 3 kwartier later een fles doet. ik zou dat zelf combineren. minimaal 1.5 maar het liefst 2 uur na de laatste voeding (dus om 11.30) zou ik dan een fruithapje geven met direct erna melk. en de hoeveelheid melk kan je dan eventueel wat verminderen als hij veel fruit opheeft (hoe ouder hij wordt, hoe meer fruit hij eet), tot je uiteindelijk alleen een fruithap overhoudt (met water erbij bijv) zonder melk. daarna zit er weer mooi 3 uur tussen, maar de groentehap komt dan al na een uur. die zou ik ook bijvoegen bij een voeding later. door zo vaak voeding aan te bieden went zijn systeem eraan dat hij constant een hoog suikerniveau heeft. zodra dat daalt, wil hij weer eten. dus mijn advies zou zijn om op minder momenten op de dag voeding aan te bieden, en het makkelijkst doe je dat bij 5 maanden door de fruit en groente dus bij een melkvoeding te voegen. dan zit er tussen alle voedselmomenten 2 of -nog beter- 3 uur. En dan kan je de komende maanden die pauzes gaan uitbreiden en zo kom je dan uiteindelijk ook van je nachtvoeding af (maar dat duurde bij ons tot een maand of 9 of 10 hoor). heb je hier wat aan? succes!
Ik vind het een mooi schema hoor! Wat hierboven wordt gezegd ben ik het niet helemaal mee eens voor een kindje van 5 maanden. Juist met 5 maanden zijn de fruit - en groentehapjes nog bijvoeding. Dat geef je dus juist tussen de melkvoedingen in, omdat de melk nu nog het belangrijkste is en het de bedoeling is dat ze daar hun buikje van vol eten. Het is niet de bedoeling om nu al met melk te minderen, zeker als hij per keer niet zoveel drinkt (al weet je natuurlijk niet wat hij uit de borst haalt Als dit schema nu voor jullie werkt zou ik zo doorgaan. Je komt straks vanzelf op wat 'normalere' tijden (ik vind 15.30 voor groente vrij vroeg) maar dat verschuift straks waarschijnlijk vanzelf als hij dat 3e slaapje laat vallen en dan over een paar maandjes gewoon bij jullie aan tafel komt zitten en mee eten.