Hoelaat gaan jullie peuters 's avonds naar bed? Onze zoon gaat tussen 19u en 19.15 en is (uit zichzelf) wakker tussen 7.30 en 8.30. Nu vraag ik me af of deze tijd nog wel bij hem past. Dit is al zo sinds hij geen nachtvoeding kreeg, en sinds zijn 2e verjaardag slaapt hij niet meer overdag. Dit omdat hij 's avonds voor 21u niet in slaap kwam en hij vaker 's nachts wakker was. De laatste maanden is hij weer vaker wakker 's nachts. Hij gaat dan huilen en roepen. We hebben afgesproken dat hij te groot is om te huilen 's nachts, dat hij best een boekje mag kijken als hij 's nachts wakker is, maar geen gehuil meer. Dit werkt redelijk, ik moet er ong 2 a 3x per week 's avonds of 's nachts naartoe om hem hieraan te herinneren maar vooruit, hij stopt dan meestal wel met huilen. Tenslotte ben ik ook een slechte slaper die elke nacht 1 of 2x wakker wordt. Dus hij kan natuurlijk ook soms wakker zijn. Toch merk ik toch weer dat hij 's avonds lang wakker blijft, praten tegen knuffels, zingen enz. Ook is hij 's morgens vroeger wakker en gaat dan ook zingen. Zou het helpen om hem langer op te houden? Hij is nooit moe of jengelig overdag. Dat hij leest, zingt of kletst vind ik op zich niet erg, maar missch kan ik hem beter pas om 20u naar bed doen als hij niet vroeg op hoeft??
Hier rond 7u maar doet wel nog een middag slaapje (ongeveer 3 kwartier) en is rond half 7 wakker sochtends. Hij word snachts wakker en kruipt bij ons in bed. Hij slaapt op onze kamer op een peuter matras
Die nachten klinken voor mij eigenlijk best goed Onze dochter is altijd een slechte slaper geweest. Zij is ook bijna 3,5 jaar en gaat om 19.30 uur naar bed. Duurt vaak een half uur/uur voor ze slaapt. 's Ochtends tussen 5.30 en 6.00 uur is ze weer wakker. In de nacht ook vaak een keer (soms vaker) omdat ze naar droomt, duurt dan vaak een half uur of langer voor ze weer slaapt. Sinds ze 2,5 is slaapt ze niet meer overdag.
Hier hangt t er een beetje vanaf, de laatste tijd is hij wat vermoeider en slaapt soms ook s middags weer, maar hij gaat doorgaans tussen 19.30-20.00 naar bed en wordt rond 7.00-8.00 wakker, maar hij heeft een slaapwekker en weet dat hij tot die tijd in z'n bed moet blijven en vaak hoor ik m dan ook amper. Op vrije dagen staat de wekker op 8.00 en op psz dagen op 7.15, dan moet ik m soms wakker maken. De andere dagen komt hij zelf om 8.00 uit bed, dan gebeurd t eigenlijk nooit meer dat ie nog slaapt.
Onze dochter van 3,5 heeft sinds kort geen middagslaap meer omdat ze dan 's avonds pas tegen 21:00u in slaap viel maar ik heb haar er nu echt wel om 19:00u in liggen. Mijn ervaring is dat als ze er een keer later in ligt ze 's ochtends niet perse langer slaapt. Dus ze heeft haar slaap wel nodig maar ze is 's nachts eigenlijk nooit wakker.. Ik zou het als ik jou was gewoon eens uitproberen. Wie weet werkt het voor je zoontje heel goed om iets later te gaan slapen zodat ie dan vaster in slaap valt.
Onze dochters van 3 en bijna 4 liggen om 19.15 in bed en slapen bijna altijd om 19.30. Zijn wakker rond 08.00
Mijn zoontje, nu net 4, gaat al hele lange tijd om 19 uur naar bed, uiterlijk 19.30 uur. En al heel lang geen middagslaapje meer. Hij is dan ook wel echt moe. En gaat altijd netjes slapen. Hij wordt met periodes wel eens half huilend wakker s nachts, dan ga ik er heen, dan is hij half wakker half slapend, en slaapt ook weer gewoon verder. Hij is wel 9 van de 10 keer vroeg wakker, zo tegen 6 uur. Het maakt geen verschil of hij eerder of later naar bed gaat s avonds. Ik merk nu hij op de basisschool zit, hij meer moe is. misschien gaat dat bij jouw zoontje ook gebeuren. Misschien heeft hij momenteel wat meer energie, omdat het allemaal lekker loopt in zijn leventje? Zo lang hij niet vervelend wordt, of het echt uit de hand loopt, zou ik er niet teveel aandacht aan geven.
Mijn kinderen (bijna 4 en 2,5) slapen samen op een kamer. Ze gaan allebei rond 19.00 uur naar bed en doen allebei geen middagdutje. Mijn zoon is een vroege vogel en elke dag rond 6 uur wakker, ook als hij later op bed gaat. Dus dit werkt hier prima. Ik vind dat je zoon een goed slaapschema heeft.
Ik vind het als normale tijden klinken voor een peuter. Mijn dochter slaapt iets langer. Voordat ze naar school ging tussen 19:00-19:30 slapen en om 8:30 eruit (soms is ze eerder wakker en leest een boekje). En dan was ze helemaal uitgerust. Nu ze naar school gaat eerder, 18:30-19:00 slapen en om 7:20 eruit. In het weekend 8:30. Maar zelfs dan is ze nog vaak moe van school, dus het komt ook weleens voor dat ze zelfs om 18:00-18:15 al in bed ligt en in slaap valt.
Oudste slaapt van 19:15 tot ongeveer 7:30 (als ik werk 6:30). Ze slaapt in de middag wel nog zo’n 2 uur.
Hier gaan ze allebei (5 en 3 jaar, bijna 6 en 3,5 ) rond 18.30 naar boven, jongste ligt er dan rond 19u wel echt in, oudste íetsje later. En dan slapen ze tot 7u ongeveer.
Hier gaat ze tussen 18.45 en 19.00 naar bed. Slaapt dan meestal rond 19.30 uur. Tussen 6.30 en 6.45 word ze doordeweeks wakker van de wekker van mijn man. In het weekend is het uiterlijk 7.00 uur
Ik hoor regelmatig dat "het toch wel problematisch" is als je met 3,5jr nog steeds gebroken nachten hebt meerdere malen per week. Maar als ik denk vanuit mezelf: ik ben iedere nacht wel een keer wakker, dus het klinkt logisch dat kinderen dat ook zijn. Tot 1,5jr was hij 's nachts vrijwel nooit wakker. Ik denk dat hij daarna begon te dromen. Vanavond is hij tot 19.30 opgebleven. Zo lang hij beneden was leek hij totaal niet moe, maar eenmaal in bed vielen zijn oogjes bijna direct dicht, terwijl hij normaal dan ook nog rondstuitert in bed zo lang we nog bij hem zijn tijdens het bedritueeltje. Heb hem tot nu toe niet gehoord, ben benieuwd of hij blijft slapen. Hij had vandaag ook wel een drukke dag.
Mijn zoontje (eind volgende maand 4) heeft sinds dat hij baby is in de donkere maanden meer geslapen dan in de zomermaanden. In de zomermaanden blijft/bleef hij altijd op tot 20:30u, soms een periode zelfs langer en was hij toch om 7u weer klaarwakker, zonder middagdutje. Nu gaat hij doorgaans rond 19:30 naar bed en staat hij om 7u op. Dit werkt prima zo. Ik merk wel dat op een drukkere dag hij even een dip heeft tussen 16-17u maar dat heb ik zelf soms ook.
Onze kinderen gaan rond 7 uur (5 en 3). De oudste moet ook gewoon naar school dus dan kunnen ze al niet uitslapen tot 8.30. Ik zou daar wel een beetje rekening mee houden vast als je zoontje straks naar school gaat zal hij ook wat eerder op moeten staat dus ook wat eerder op bed. Kun je denk ik beter nu meteen het goede ritme aanwennen.
Onze uk is ook 3.5 en we gaan rond rond 19.00 naar boven, wassen, tandenpoetsen, plassen, boekjes lezen en dan slaapthijom 19.30. Hij slaapt overdag niet meer en is ergens tussen 6.15 en 7 wakker. Sinds de wintertijd eerder 6 uur. Met periodes is hij snachts 1.5 uur wakker. Hij huilt niet maar roept wel. Ook dit is iets wat hij al doet sinds hij baby is. Toen was het altijd tijdens een sprong.
Onze meiden (5,5 en 3) gaan rond 19 uur naar boven en om 19.30/20 uur slapen ze. De middelste van 3 doet al heel lang geen middagslaapje meer maar is wel het vroegst wakker, meestal rond 6.30 uur. De oudste blijft langer liggen, die kan weleens 'uitslapen tot 7.30 uur.
Hier een dochtertje van bijna twee en half, zij doet ook geen middagslaapje meer en gaat rond 19.00 uur naar bed en is dan tussen 6 en 7 uur de volgende ochtend wakker. Ik zou deze tijden lekker aanhouden, geeft niks als hij nog even in bedje zit te kletsen en te spelen met zijn knuffels, zolang hij gewoon in zijn bedje blijft vind hij het denk ik ook prima. En er een aantal keer uit moeten 's nachts houd je wel eventjes. Lijkt mij een prima slaapschema.
Als ze slaapt in de middag (1.5 a 2 uur dan meestal) meestal rond 19.00 anders rond 18.30. Vaak is ze rond 7.00 weer wakker in het weekend ook wel eens wat later.