Overgang naar groot bed

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by loez1984, Feb 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. loez1984

loez1984 Lid

Oct 4, 2011
    86
    0
    0
    Hallo,
    Onze zoon wordt in september 2 jaar.
    In juli van dit jaar gaan wij verhuizen en krijgt de grote man een 3x zo grote kamer.
    Maar nu komt het, in augustus verwachten wij ons tweede kindje die uiteraard de babykamer krijgt.
    Maar wat doen we met de oudste? Hij is nu nog heel actief in bed, als we zijn slapzak niet onder het matras doen rolt hij in zijn slaap het hele bed door. Onder een deken heeft nog weinig zin omdat hij zo bewegelijk is.
    Kunnen we hem wel een juniorbed kopen? En wat is de juiste tijd om over te gaan op een nieuw bedje aangezien er zoveel nieuwe veranderingen komen.
    Is daarnaast met twee nog een commode nodig?

Hoor graag hoe anderen hier over denken!

2. Happygirl86

Happygirl86 Fanatiek lid

Mar 14, 2009
    2,318
    0
    36
    Provincie Utrecht
    Hier onze zoon met 14 maanden overgedaan en onze dochter nu met 18 maanden. Wel in een peuterbed met valhekje ervoor, dus ze kunnen er niet zomaar uitvallen.

Gaat hier goed, wel overgedaan met slaapzak en op een gegeven moment de slaapzak een keer weggelaten, maar met slaapzak komen ze er niet uit, ze wachten tot wij die uit hebben gedaan.

Een tweede commode zou ik niet doen, wij zaten gewoon op het peuterbed te verschonen bij de oudste en de jongste had de commode op de kamer gekregen.

Succes!

3. loez1984

loez1984 Lid

Oct 4, 2011
    86
    0
    0
    Thx voor je reactie!
    Een peuterbed met valhek was ik ook zeker van plan omdat hij erg onrustig slaapt. Daardoor is een dekbedje ook nog niet mogelijk helaas.
    Je hoort nog weleens dat de overgang naar een groter bed moeizaam gaat en dat ze lang moeten wennen. Jullie ook geen problemen mee gehad dan?

4. Nienkiej

Nienkiej Fanatiek lid

Jun 5, 2011
    1,180
    0
    36
    Verkoopmedewerkster
    Gouda
    Hoi,

Wij hadden al een peuterbed waar ze vanaf t begin al in sliep. Nu hebben we 3 weken geleden 3 spijlen uit haar bed gehaald, om te kijken hoe dat ging..
    Ze was eerst bang en vond t niet leuk, het interesseerde haar gewoon niet.
    En net sinds 1-1,5 week komt ze met slaapzak gewoon uit bed kruipen, ze heeft alle manier al geprobeerd haha. geen probleem.

Met dekentje willen wij ook nog niet proberen aangezien ook zij alle hoeken van haar bed ziet ´s nachts.. ;)

5. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    2,886
    2
    38
    't Gooi
    Wij zaten in dezelfde situatie. In oktober verhuisd en eind november zijn Hidde en Teun geboren. Timo is twee weken na de verhuizing over gegaan naar een peuterbed met een hekje. Hij sliep nog in zijn slaapzak. Totaal geen problemen gehad, hij is er zelfs nog nooit zelf uitgekomen.
    Inmiddels ligt hij onder een dekbed. Ik zou het toch gewoon proberen, ik dacht ook niet dat het zou lukken maar hij vindt het heerlijk! Wel de eerste nachten ook nog zijn slaapzak (dunne) aangehouden.

Wij hebben maar één commode en vinden dit genoeg. Timo verschonen we ook vaak op bed of op de bank en bovendien slapen de jongens nog op onze kamer zodat we ze niet storen als we Timo op de commode willen verschonen.

6. peppy37

peppy37 Actief lid

Apr 12, 2010
    145
    0
    0
    We hebben gewoon nog een setje ledikant + commode gekocht. Mijn dochter slaapt nog steeds in haar ledikantje. Ze gaan op dezelfde tijd naar bed voor het middagslaapje en s'avonds ook, dan kan kan mijn man onze dochter naar bed brengen en ik ben met de zl bezig. Geen gedoe met 1commode delen. We hebben de tweede set tweedehands gekocht, waren 100 eur kwijt.

7. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Hier is uk in verband met de komst van zijn broertje met 2 jaar over gegaan naar een groot bed. Dit ging boven verwachting direct goed. In het ledikant vond ik hem vaak ook ondersteboven, dus ik was ook bang hiervoor, maar in zijn bed blijft hij keurig liggen (voor zover ik weet dan). Wel met valhekje (inmiddels is deze verwijderd) en met (dunne) slaapzak aan. De slaapzak wil hij nog steeds aan, en ik wil er geen strijd van maken, hij kan namelijk prima en in uit bed komen en lopen met dat ding. Hij vind denk ik de geborgenheid van de slaapzak nog fijn met slapen (hij heeft lang ingebakert gelegen als baby).

We hebben overigens direct zijn hele kamer aangepakt, en we hebben geen commode meer staan, omdat zijn kamer vrij ruim is staat er een bureau, deze gebruik ik om hem te verschonen. Hier gebeurt dat vaak toch maar 1x per dag op zijn kamer (de rest van de tijd beneden of op de badkamer als hij uit bad komt) vind ik het ook zonde om daar een commode voor aan te schaffen.

8. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Mijn dochter was net twee toen ze naar het grote bed overging, omdat we willen dat ze daar echt goed gewend is als haar broertje straks komt.
    Het is best een hoog bed, dus wij hebben ook een hekje erop gezet.
    Omdat zij ook nog vrij beweeglijk is, en er door het hekje niet uit kan, heeft ze nog gewoon een slaapzak aan.
    Ze is totaal geen waaghals, dus in haar geval maak ik me absoluut geen zorgen dat ze over het hekje gaat proberen te klimmen.
    Wij hebben een bedstee, dus ik doe ook nog één deurtje dicht, voor wat extra geborgenheid.

9. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Ik zie idd ook dat mijn dochter niet alle kanten opgaat in haar nieuwe bed. Ze schuift hooguit omhoog richting hoofdeinde. Ook ligt ze niet tegen de rand, zoals bij haar ledikant.

10. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Met 2,5 ging mijn zoon zonder enige moeite naar een peuterbedje. Weekje ervoor waren we op vakantie en daar sliep hij ook in een groot bed. Bij thuiskomst via mp een heel leuk bedje gekocht.
    Samen het bedje in elkaar gezet en hij kon niet wachten om er in te kruipen.
    Hij is er twee keer uitgevallen. Hekje ervoor heb ik niet gedaan.
    In t begin lag hij ook wel eens omgedraaid in z'n bedje. En een slaapzak waren wij rond z'n tweede verjaardag al mee gestopt. Hij had toen al een dekbedje.

Een commode is in feite niet nodig. Verschonen en aankleden kan overal, zelfs met jonge babies. Het is puur gemak, dus ik zou de commode al naar de babykamer verhuizen. Zonde om er twee te hebben.

11. loez1984

loez1984 Lid

Oct 4, 2011
    86
    0
    0
    Dank jullie wel voor de reacties!
    Ik reageer vrij laat omdat ik niet altijd online kan, drukte he.

Ik denk dat wij ook een peuterbed met hekje gaan proberen. Mocht het na een paar dagen niet lukken dan kunnen we tijdelijk het ledikant van mijn ouders lenen en het later opnieuw proberen.
    Ik ben nu wel genoeg overtuigd dat het kan door jullie reacties. Thx!

12. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

May 21, 2011
    2,278
    1
    0
    Wij zijn verhuisd toen onze dochter anderhalf was. Ze heeft eerst in de babykamer in het ledikant geslapen, onder een dekbed. Ruim een maand voor haar broertje werd geboren is ze overgegaan naar een groot bed, met een valhekje. Eerste nacht wilde ze 's nachts terug naar haar andere bed, verder altijd goed geslapen.
    Ze is nu 2,5 en het hekje mag er nog niet uit. Ze komt nu pas voor het eerst zelf uit bed en dat is nooit voor half 8 en meestal later.

13. misa

misa Niet meer actief

Als je een groot bed koopt dan zou ik het nog voordat je 30 weken zwanger bent gaan proberen want anders zou hij misschien kunnen denken dat hij plaats moet maken voor de baby. En dan heb je genoeg tijd om er rustig mee te beginnen.

Twijfel je te veel dan zou ik gewoon een tweedehands of ikea ledikant bij kopen voor hem zolang als je dat nog nodig vind.

Hier met krap 2,5 overgegaan naar een 1 persoons bed. De ene kant staat tegen de muur en de andere kant stop ik de deken altijd tussen bed en matras. Maar je hebt ook bedrekjes (10 euro bij ikea geloof ik).

De jongste wordt in mei 2 en ik denk dat ze dan ongeveer ook over gaat naar een groot bed.

14. vaddie

vaddie Fanatiek lid

Nov 30, 2010
    4,016
    1
    38
    Female
    In de buurt van Utrecht
    Hier slaapt onze dochter sinds 1,5 al in een groot bed. Omdat ze een paar keer heeft geprobeerd uit haar ledikant klimmen en zo over de rand is gevallen.

Grappige is dat ze niet uit haar grote bed klimt als ze een slaapzak aan heeft. (en ze wil niet zonder slaapzak slapen)
    Hier ook een onrustige slaper. Wilde in het begin ook zeker niet onder het dekbed. Dus die lag aan het voeteneind. Sinds een maand of 3 wil ze juist graag onder de deken. Nog steeds met slaapzak aan. Zonder gaat ze echt niet slapen.

En zou zeker de slaapzak niet onder het matras stoppen om ze 'vast' te leggen. Is op deze leeftijd nergens voor nodig en kan erg gevaarlijk zijn. (ze kunnen zich ophangen in de stof)

Met de overgang trouwens geen enkel probleem gehad. Haar verteld dat ze nu groot is dus in een groot bed mag slapen. Haar laten 'helpen' met het opruimen van het ledikant en opbouwen van haar nieuwe bed. Reuze spannend en meteen lekker in geslapen.

En onze ukken leren snel: dus uit bed vallen doen ze echt maar een paar keer voor ze leren om op te passen. (ook in hun slaap)

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Met 18 maanden ging mn dochter in een peuterbedje omdat ze echt niet kon slapen in een ledikantje ( Ik zat er vaak, hoogzwanger, bij haar in het ledikant gekropen tot ze sliep en liet ze dan slapend erin liggen omdat ik ze hoogzwanger niet kon overtillen ) Maar haar broer, die zou echt nog niet op zn plek liggen in een peuterbedje. Toch kan je al gauw de wieg een maand of 4 ( Wij zelfs 7 maanden ) gebruiken en al die tijd zou de oudste nog in het ledikant kunnen.

16. Onje

Onje Niet meer actief

Hier helemaal geen problemen met de overgang integendeel hij vindt het geweldig!! In het winkelcentrum verteld hij tegen wildvreemde dat hij een groot bed heeft ;)

17. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

Feb 12, 2007
    2,777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Ons dochtertje ging een maand voor ze 2 werd naar een peuterbedje met een valhekje ervoor.

In haar ledikant lag ze alle kanten op en sliep ook alleen in slaapzak.
    Toen haar nieuwe bed er stond met dekbed ging het gelijk goed....ze vondt het geweldig eindelijk! een groot bed en de slaapzak was voor baby´s dus ook gelijk niet meer gebruikt.

Ze was zo trots dat ze ook gelijk haar nieuwe bed in ging en ging slapen en ze slaapt in het grote bed veel rustiger....heeft nog nooit raar gelegen.

Share This Page