Help! Ik heb al vanalles geprobeerd maar toch blijft m'n dochter, nu bijna 4 maanden, de fles weigeren. Al sinds enkele weken na m'n bevalling begon m'n melkproductie te minderen waarvoor ik allerlei middeltjes geprobeerd heb om deze weer op peil te krijgen. Heel af en toe had ik geen andere keuze dan haar es een flesje te geven omdat ze huilde van de honger, maar dat was maar gemiddeld 1 a 2 keer per week, maar toen aanvaarde ze het wel. Nu begint m'n melkproductie de laatste weken weer fel te minderen, sommige dagen is het beter dan de andere, maar bepaalde dagen krijst ze heel de dag lang van de honger en ik kan helemaal niks doen om haar te helpen. Er komt dan geen druppel meer uit m'n borsten en ze weigert de fles helemaal. Ik heb al allerlei flessen en spenen geprobeerd, nu ook die van tommee tippee die zo wordt aangeraden om de overgang van bv naar fv te maken, maar ook die is geen succes. Ik heb ook al geprobeerd met af te kolven en dat aan te bieden in een fles, maar lukt ook niet. Ik heb al geprobeerd als ze net geen of weinig honger kan hebben, ik heb al geprobeerd als ze net wel enorme honger heeft, als ze half aan 't slapen is, m'n dochter en vriend hebben 't al geprobeerd terwijl ik uit de buurt was. Maar elke keer zet ze het op een krijsen, enkele dagen geleden had ik geen andere keuze dan haar boven in bed te leggen en ze heeft meer dan 3 uren non-stop gehuild tot ze uiteindelijk in slaap viel. Dan pas kan ik ook vlug wat gaan slapen, zodat ik weer wat melk aanmaak tegen dat ze weer wakker is. Ik ben echt ten einde raad, ze heeft duidelijk honger maar niks helpt, ze wil enkel aan de borst liggen en dan begint ze weer te huilen omdat er niks meer is.
Heb je al eens contact gehad met een lactatiekundige? Aan lage melkproductie is namelijk vaak heel veel te doen! Als ze wel aan je borst wil drinken en niet uit een fles, dan zou ik een Borstvoedingsondersteuningsset proberen. Dat is een flesje dat verbonden is met een dun slangetje. Het slangetje plak je op je borst en gaat tegelijk met je tepel het mondje in. Je kindje drinkt dan aan de borst maar krijgt ook via het slangetje melk binnen en het werken wordt dan ook beloond, waardoor ze beter aan de borst blijft drinken. Vraag: ben je soms met een anticonceptiepil begonnen? of is je menstruatie kortgeleden weer gekomen? of zou je zwanger kunnen zijn?
Ik zou niet eens weten waar we hier in Belgïe lactatiedeskundigen moeten vinden. Ik ben al naar de huisarts geweest, raad gevraagd aan de huisarts en aan Kind en Gezin. Ik eet voldoende, ik drink veel, probeer ook voldoende te slapen en te rusten, maar dat is moeilijk met een kindje die alsmaar honger heeft en me dus elke paar uur wakker maakt om te eten en doordat ik dan te weinig heb gerust heb ik weer te weinig melk waardoor zij weer te weinig slaapt enz. beetje vicieuze cirkel. Ik heb al agnus castus, galactogil, fenegriek, ijzerkruidthee, brandnetelthee, venkel, , haver, sojascheuten, alfalfa, cashewnoten en motilium geprobeerd, apart en in combinatie, in normale tot zelfs 3-dubbele hoeveelheden als hetgeen "zou" moeten werken om m'n melkproductie op gang te krijgen. Meer tot veel meer aanleggen helpt geen sikkepit, integendeel, werkt zelfs averechts. Niemand die begrijpt waarom het allemaal bij mij niet werkt. Ik heb geen andere keuze dan over te gaan naar flesvoeding, maar hoe? En ohja, om op je andere vraag te antwoorden. Ik neem geen anticonceptiepil. Ik heb zo'n 5 a 6 weken na m'n bevalling weer m'n maandstonden gekregen en enkele weken nadien alweer, wat wellicht toen al wees op te weinig melkproductie, maar sindsdien blijven ze uit.
Heb je al contact gehad met een van de borstvoedingsverenigingen in België, of hadden ze bij K&G die gegevens niet? Via deze link kun je contact zoeken. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding In Belgie heb je twee vlaamstalige opleidingen tot IBCLC gecertificeerd lactatiekundige, eentje in Hasselt, eentje in Gent, en twee Franstalige in Leiven en Namen, meer dan in Nederland zelfs! Via hun beroepsvereniging kun je met ze in contact komen (link via bovenstaande link). Het lijkt me inderdaad erg moeilijk voor je. Van de dingen die je noemt heeft eigenlijk alleen Motilium een wetenschappelijk bewezen effect, maar vaak zit het bij geringe productie toch meer in het toeschieten (heb je al Syntocinon geprobeerd) en in de drinktechniek, gecombineerd met aanleggen. Een fles vereist een heel andere manier van drinken als een borst. Niet elk kind krijgt dat onder de knie. Op zich kan je kind de melk ook gewoon via een beker krijgen natuurlijk. Dat kan al vanaf de geboorte. Voor de zuigbehoefte is aanleggen of een speen nadien dan wel nodig. Maar als je graag via de borst wilt blijven voeden, dan zou ik echt eens info inwinnen naar een Borstvoedingsondersteuningsset! En bel vooral ook een lactatiekundige. Er zijn er tientallen van in Belgie, sommige zijn zelfs verloskundige of kinderarts!
Oke, bedankt. Ik had al veel info gelezen op borstvoeding.com, maar deze verwijzing naar lactatiedeskundigen had ik nog niet gezien. Het is echt geen probleem met mijn TSR, want die voel ik steeds enorm goed en dan schiet de melk eventjes hard toe, maar het is gewoon niet genoeg. Zelfs bij het kolven heb ik nauwelijks 100cc of minder van beide borsten samen, terwijl ze al meer dan 150cc mag hebben voor haar leeftijd en gewicht. Ik weet wel dat die hoeveelheden niet't zelfde zijn bij bv en fv, maar toch, das echt wel weinig. Intussen ligt m'n dochter alweer 2 uren non-stop te krijsen in bed Met een beker of een spuitje wil ze ook niet drinken, ze spuugt het allemaal weer uit en alles wat ze in haar mond krijgt duwt ze met haar tong weer naar buiten.
Ai wat lastig! Mijn dochter dronk overigens uit een fles nooit meer dan 80-100cc per keer. Haar absolute record staat op 125cc. Ik zou vooral aanleggen als ze zo huilt en ook eens heel kritisch kijken naar de verschijnselen van spruw dat kan dat gedrag ook veroorzaken. Een lactatiekundige kan daar overigens heel goed bij helpen.
Neen, ze heeft geen spruw, ik ben zelfs gezegend met een kindje die nergens last van heeft, geen luieruitslag, geen krampjes, haar enige probleem is honger, weigeren van een fles te drinken en mama die geen melk genoeg aanmaakt. Maar ik denk nu een andere oplossing gevonden te hebben...ben vandaag rijstvlokken gaan halen en ze heeft vanavond haar eerste melkpapje gekregen met de lepel en dat aanvaard ze wel. Het ging uiteraard nog moeizaam, haar eerste keer met de lepel en ze morste nog veel, maar het is wel gelukt, joepie Wat dat aanleggen betreft...ze liet tot 3 a 4 weken geleden meestal tss de 3 en 4 uren tussen vooraleer ze weer wou eten en 's nachts sliep ze zo'n 10 uren aan 1 stuk door. En ik ben nu al bijna een maand bezig met haar elke 1,5 a 2 uren aan te leggen en 's nachts ook 3 keer en m'n melkproductie blijft achteruit gaan, dus dat helpt echt niet, net zoals al die andere middeltjes.