heey dames! Ik moet dit even van me afschrijven hoor. Ik ken iemand die een kindje heeft van 6 maanden en die van mij is 9 maanden. Haar kindje ging al zelf zitten met 4,5 maand. Nu doet ze dat nog steeds, ze kruipt en zegt dada, papa, ja en heey heey. Ik ben stiekem wel een beetje jaloers. Die van mij probeert al 3 maanden te kruipen wat nog niet lukt. Zegt mama en kan wel zitten als ik hem zelf neer zet. Wel loopt hij de hele dag in zijn loopstoel rond. Ligt het nou aan mij of is dit misschien een beetje overdreven? Ben heel blij met mijn zoontje en voel me zelfs een beetje schuldig dat ik jaloers ben
Mijn kind is 19 maanden en zegt nog maar 2 woorden. Hij wordt wel weer 3-talig opgevoed, dat dan weer wel. Ik sluit me aan bij Lovely, komt helemaal goed meid!
Ik snap het wel, maar je moet niet teveel vergelijken. Ieder kind heeft zijn/haar eigen tempo. Tip: voor de ontwikkeling van de beenspieren is een loopstoel niet ideaal.
ach weet je, is het gras niet altijd een beetje groener bij de ander? Een heel kleintje wat zich al voort kan bewegen en al praat, érg schattig en knap, maar ik weet nog goed dat ik hier op het forum ook weleens voorbij zag komen, dat mama's het zo jammer vonden, dat ze hun 'baby' zo snel kwijt waren. Onze dame rolde pas met 9,5 maand. Bleef wel goed zitten als je haar neerzette met 6 maanden, maar verder zat er geen beweging in. En natuurlijk dacht en denk ik ook weleens: Wat zou het fijn zijn als ze zit of dat ook al kon... Maar jaloers? Nee.. Want aan veel dingen zit ook een nadeel. Nu komt ze op de leeftijd dat ze zindelijk kan worden/zijn. Hele snelle kindjes zijn dit al. Super! Wat zou dat fijn zijn.. anderzijds: Dit is ook wel makkelijk, als je weggaat, winkelen, boodschappen doen ,wat verder rijden en ze moet plassen op de meest ongelegen momenten... En dat is met lopen en kruipen net zo. Super leuk... maar ineens zijn er een hoop meer gevaren. Dus geniet lekker van de fase waarin je kindje zit. Als het op 'normaal' tempo gaat, gaat het al zo snel voorbij.... En probeer het eens om te draaien
Ja hoor, niet alleen de negatieve kanten belichten! Julia is ook supersnel, maar vermoeid zich er mateloos mee. Ze is zo druk, kan geen moment rustig spelen. Ik zou willen dat ik haar nog gewoon even ergens neer kon leggen en dat ze dan zou blijven liggen!!! Maar goed, gewoon niet te veel bij nadenken. Over een jaar kunnen ze allebei lopen, en zijn er juist weer andere ontwikkelingen belangrijk en dan zijn het weer andere kinderen die voor lopen of achter lopen. Geniet lekker van jouw kindje, en hoe hij is! p.s. loopstoeltje is idd erg slecht voor de heupen vooral. Het kan ook zijn dat je zoontje "denkt" dat hij toch overal wel komt met die stoel, dus het kruipen nog niet zo nodig heeft. Probeer het niet langer te doen dan een paar minuten per dag, want ze kunnen daar echt wel problemen mee krijgen met de heupjes!
Dat loopstoeltjes verhaal is nog nooit bewezen... Zodra jij je kindje daar geen uren aan 1 stuk in zet is er niks aan de hand! En je kindje is nog maar 9 maanden, veel kids kruipen dan nog niet
Iedereen bedankt voor reacties. Hij zit niet uren in de loopstoel hoor. Hij vindt het af en toe gewoon leuk erin. Het kruipen zit er wel aan te komen. Hij trekt allebei zijn beentjes onder zijn kont en dan gaat hij heen en weer wiegen en gooit zich naar voren als een soort kikker haha. Ik weet ook wel dat het allemaal komt maar moest het even kwijt. Bedankt voor het lezen.
@TS: Lekker genieten van alles. Het groter groeien gaat al snel genoeg! Onze meid bewoog tot ruim 6 maanden bijna niet. Ze was heel tevreden op haar rug. Maar een paar dagen erna is ze begonnen met draaien en nu rolt ze de hele serre door en wordt ze vaak wakker omdat ze heel onhandig in bed ligt! Het kan soms heel snel gaan en zolang je kindje het nut niet ziet van zich verplaatsen dan probeert het dat ook niet. Gewoon rustig afwachten en hij kan het heus wel voor zijn 16e . En het is trouwens wel bewezen dat te lang in een loopstoelstje slecht is voor de heupen van een kleintje. Dit komt door de stand van de benen waarmee ze in het stoeltje 'hangen'. Let op dat het op de juiste hoogte is afgesteld en niet langer dan een half uur per dag. Zodra ze een beetje kunnen stappen helemaal niet meer gebruiken. Liefs, MissSporty
Jaloers ben ik nooit geweest, terwijl mijn dochtertje nog steeds niet staat of loopt. (Ze is hypermobiel). Ja, het is soms lastig om haar overal heen te dragen, want ze weegt al bijna 10 kilo... Soms zou het makkelijk zijn als ik haar even neer kon zetten, of als ze even zelf een stukje kon lopen. Bezorgd ben ik wel geweest, totdat ik wist wat er aan de hand was en dat niet meer hoefde. Ik zie juist hoeveel moeite een vriendin van mij heeft met haar zoontje (staat al vanaf 5 maanden, loopt vanaf 8 maanden en loopt los vanav 12 maanden). Zij moet de hele dag achter hem aan rennen en hem in de gaten houden. Is heel vermoeiend. Ik geniet er van om lekker met mijn dochtertje een boek te lezen of een tekening te maken. Of we liggen lekker in de tuin op een kleed of spelen samen in de zandbak. Elke keer als ik haar zie, voel ik me zo trots. Ik vind het prachtig om te zien hoe andere kinderen zich ontwikkelen en ben er niet jaloers op. Je eigen kindje heeft zijn eigen talenten en kwaliteiten. Dat bepaalde ontwikkelingen wat langer duren, wil tenslotte niet zeggen dat ze minder slim, knap, lief of behendig zijn. En dat van dat loopstoeltje klopt idd... Niet te lang gebruiken wordt aangeraden.
Dit wilde ik net zeggen... ik geniet er juist van dat ik nog enigszins 'rust' heb (mijn zoontje loopt ook nog niet). Zo'n vlugge vogel is natuurlijk hartstikke leuk, maar ook hartstikke vermoeiend. Ik snap eigenlijk ook niet hoe je jaloers kan zijn op het kind van een ander... dat zou ik nou nooit kunnen, want mijn eigen kind is lekker de aller- allermooiste, al zou het nog 5 jaar duren voordat hij loopt.
nou ik zou me daar niet zo druk om maken meid... het ene kindje kan dit weer beter en het andere kindje kan later weer andere dingen.... geniet er nou maar lekker van want voor je het weet kruipt ie de hele kamer rond en praat hij de hele dag.....
Dit is precies hoe ik het voel!! Alles wat ze doet vind ik zo knap! Dat ze snel kan kruipen en staan vinden anderen vaak knapper, maar ik vind het ook zo gaaf dat ze heel wijs kan kijken en dan "ja" knikt, of als ze soms al kletsend een boekje zit te kijken, of als ze 's ochtends heel vrolijk wakker wordt en om het randje van het bed heen kijkt. Geweldig, zo'n kind helemaal van jezelf
hoi adrianne, bespaar je de energie om je je jaloers te voelen. het heeft geen zin, het ene kind is nu eenmaal sneller in zijn ontwikkeling als de ander. Wij hebben zelf hulp gehad van een kinderfysiotherapeute, omdat Ons Kleintje zo vroeg geboren is loopt hij achter in zijn ontwikkeling. Ik heb hem nooit vergeleken met andere kinderen, maar ik zag ontzettend uit naar het moment dat hij samen met mij op de fiets kon. Na een jaar kon dit eindelijk, wat een vrijheid. Als ik was gaan vergelijken dan had ik daar zelf alleen maar last van gehad, en was het ook niet eerlijk geweest ten opzichte van mijn zoontje. Mijn zoontje was ook met hele andere dingen bezig dan leren kruipen, namelijk met communiceren. En op het moment dat hij leerde kruipen, kon hij dit heel vloeiend. Wanneer je de loopstoel gebruikt, leer je je kindje wel verkeerde spieren te ontwikkelen, hij moet eerst leren om op te staan en zijn balans te vinden, en daarna pas spieren ontwikkelen om te leren lopen. Loopstoel wordt niet voor niets afgeraden door fysiotherapeuten. ik heb veel op deze site gekeken: psychomotordevelopment veel succes
Mikki77 het is ook niet echt jaloers denk ik ja ik weet het eigenlijk niet tuurlijk is mijn kind de allermooiste begrijp me niet verkeerd hoor Dat van die loopstoel wist ik inderdaad niet dus thnx voor de tip
maar 9 maanden is toch helemaal niet laat om te kruipen? Die van mij begon ook te kruipen eind 8e maand en dat vonden sommige zelfs al vroeg. Maar wat iedereen al zegt: hou op met vergelijken. Ik ken het wel hoor en ik denk dat elke moeder het ook wel doet, maar laat het je niet raken en focus op de vooruitgangen en nieuwe dingetjes van je eigen kindje! Ik weet ook niet wie het heeft bedacht dat die kleintjes alles maar zo snel mogelijk moeten kunnen? Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het helemaaal niet erg vind dat mijn kleintje nog niet loopt (het begint nu net een beetje te komen), geniet ik nog even van de rust. hehehe En voor mij is het eigenlijk helemaal nieuw dat er blijkbaar babys zijn die al woordjes zeggen voor het eerste jaar? Ik dacht dat dat pas vanaf 1 jaar begon...