Dag meiden, Heel eigenwijs heb ik zelf bedacht dat vitamine d volsterkt onnodig is als je bv geeft, omdat ik er vanuit ging dat de natuur dat gewoon prima kan regelen. Ik ben hier dus na 3 mnd meegestopt. Regelmatig bekruipt me toch een schuldig gevoel, zomaar ineens of als ik ja zeg op het cb dat ik het gewoon geeft terwijl ik dat dus niet doe. Net lees ik op borstvoeding.com dat mijn idee over het geven van vitamine d overeenkomt met wat zij vinden. Best een opluchting eigenlijk..... maar vroeg me dus af of er meer vrouwen zijn die het niet geven. Groetjes joyce
Ik gaf het niet, maar nam het wel zelf in. Als je eigen vitamine D spiegel in je bloed hoog genoeg is zit het namelijk ook in je melk, en in de winter staat de zon op zo'n hoogte dat je huid nauwelijks vitamine D aanmaakt.
oh, nou misschien is dat nog een idee. maar goed aan de de andere kant we gaan nu richting de zomer, ik ben iedere dag wel een uurtje buiten dat moet toch voldoende zijn lijkt me...
Ik. Slik zelf wel een organische multivitamine, daar zit het uiteraard in. Heb volledig vertrouwen in de volledigheid van BV ( letterlijk als figuurlijk) .
Ik geef ook geen vitamine D aan de kinderen. De oudste twee hebben het wel een week of 7 gehad, daarna niet meer. De jongste heeft het niet gehad. Ik heb een tijdje zelf vitamine D genomen, maar dat is maar erg kort geweest .
ben dus niet de enige die er in gelooft dat bv gewoon voorziet in alle vitamines die ze nodig hebben. voelde me best een beetje schuldig hoor om zomaar op eigen houtje het niet te geven, terwijl iedereen er zo op hamert. Maar ik kon me er gewoon niks bij voorstellen dat moedernatuur dat niet goed zou regelen.
ik geef de vitamine soms het staat op de commode maar vaak kijk ik er overheen en dan vergeet ik het dus. als ik dan savonds de commode terug opruim (flesjes enzo terug allemaal recht zet) en ik zie het flesje staan denk ik: Shit
Ik geef het 's winters, en 's zomers als ze een dag niet lang genoeg buiten is geweest maar eerlijk gezegd vergeet ik het dan nog vaak. Ik let er niet zo op omdat ik er ook van overtuigd ben dat de natuur het prima kan regelen.
Hahaha, ik geef het ook niet! Heb zelfs de K-druppels (bijna) nooit gegeven, wat achteraf misschien stom was... Ik heb die druppels voor de tanden vaker gegeven dan de D-druppels haha...... Ik geloof ook in de volledigheid van borstvoeding, hoe deden ze dat vroeger dan?
Ben gelukkig niet de enige die het dus ook vaak zat vergeet te geven. Zelf blijk ik op moment wel vitamine D tekort te hebben en krijg dat dus in pilletjes nu. Dus krijgt de kleine meid waarschijnlijk ook wel genoeg daar van binnen.Hoor volgende week hoe het met haar gehalte vitamine D staat.
Ik geloof ook in de volledigheid van borstvoeding, maar ik geef wel vitamine D. Ik ben namelijk van mening dat moeder natuur anno het jaar nul niet voorzien had dat wij het grootste deel van de dag binnen zouden zitten met onze kindjes, en dus minder vitamine D aanmaken dan we zouden doen als we gewoon in en om ons hutje scharrelden de hele dag . Maar daar zal ook wel weer van alles over te zeggen zijn hoor, maar dat is dus waarom ik het wel geef!
Ik geef het idd ook om dezelfde reden als Ireen. Als kleintje de hele dag buiten zou rondscharrelen en lekker buiten slapen was het een ander verhaal. Maar hoewel we best veel buiten zijn is de realiteit dat hij toch heel veel meer uurtjes binnen doorbrengt dan zijn voorouders uit de 'oertijd'. Maar waarom lieg je er eigenlijk over op het cb Joyce? Je kunt toch gewoon zeggen dat je het niet geeft en waarom niet? Dan kunnen zij je evt nog helpen met adviezen hoe je toch kunt zorgen voor voldoende vitamine D aanmaak of waar je verder op moet letten.
omdat het cb en ik vaak niet op 1 lijn zitten. zij lijken niet veel af te weten van het bv na 3 mnd geven en krijg dan ook vaak veel tegenstrijdige en niet kloppende adviezen. Bij mijn eerste ben ik altijd eerlijk geweest en kreeg dan vaak een enorme preek waar ik dan niet op zat te wachten. Vervolgens kwamen ze er elke keer op terug en vandaar dat ik bij de tweede besloten heb om zaken die afwijken van de adviezen die zij geven achter te houden. Zo groeide mijn jongste dochter de eerste maanden super hard en vanaf een maand of 5 werd dit wat rustiger, zo`n 300 gr per 2 maanden. De enorme stijgende lijn is dus weg. Rond 7 mnd vroegen ze op het cb wat ik allemaal gaf omdat ze het idee had dat ik niet meer genoeg voeding had. Ik moest maar meer brood gaan geven en anders pap erbij. Het meisje doet het hardstikke goed, zit lekker in haar vel, ziet er goed gevuld uit, groeit alleen iets minder hard. Is volgens mij heel normaal. De laatste keer dat ik er was werd ik dus weer gewezen op het feit dat er toch echt wat moet veranderen:x. Dus ik doe het gewoon lekker op mijn eigen manier, maar ja soms ben ik iets te eigenwijs en zoek ik hier op het forum een beetje bevestiging of juist tips dat ik het beter anders kan doen.
Dan heb ik blijkbaar erg geboft met mijn cb. Ik heb ook al een stoute zoon die weigert zich aan de groeicurve te houden . Maar waar ik me zorgen maakte over de in mijn ogen toch wel sterke dip, stelden zij me juist gerust dat bv-kindjes dat vaak hebben en dat hij er toch goed uitzag. En gelukkig nog nooit een preek gehad, lang leve mijn cb .
Ik heb misschien wel het zelfde CB als sunnybaby, ook hier alleen maar goede ervaringen ermee. Maar ik geef wel de vitamines die worden aanbevolen (K tot 3 maanden en nu alleen nog D). Ik geef alleen geen D aan mijn 2-jarige peuter als hij flink buiten is geweest (meer dan een uur). Mijn baby komt meestal nog niet zo lang buiten, dus haar geef ik het wel (behalve wanneer ik het vergeet). Zelf slik ik het nu niet omdat ik veel buiten ben, maar toen het nog zo koud was slikte ik zelf ook vitamine D. @lindavg: hoe ben je erachter gekomen dat je een vitamine D tekort hebt? had je bepaalde klachten of zo? je hoeft natuurlijk niet te antwoorden, maar ik ben benieuwd wat daar de symptomen van zijn (je zult toch niet ineens rachitis hebben gekregen, lijkt me).
Ik geef het ook niet, K geloof ik ook niet heel trouw gegeven (wel vaker dan D) heb het wel in huis maar vind het niet echt nodig aangezien ik ook heel eigenwijs vind dat bv genoeg is. Soms als ik eraan denk geef ik het wel, maar zo nu met het zonnetje kan ze net zo goed ff lekker buiten zijn. Volgens mijn ouders hebben ze mij ook nooit D gegeven naast de bv of erna, en ik heb een gezond gebit en sterke botten (wel veel buiten gespeeld altijd) Als de op het CB vragen of ze D krijgt zeg ik ja, ze vragen er nooit bij hoe vaak en zonlicht telt voor mij ook. En ik heb geen zin in moeilijk gedoe, heb het met hun ook niet over voedingsschema's en hoeveelheden etc. daar gaan we onze eigen bv en rapley weg in.
@bri begin januari kreeg ik last van me voet, wat maar niet overging. Uiteindelijk ben ik eind januari toch maar eens naar de dokter gegaan ermee. Ik had de dag ervoor een knak gevoeld en het was nog pijnlijker dan daarvoor. Dokter dacht aan een ontsteking en gaf ab mee (was toen al 32 weken zwanger ook). Na de kuur bleef het pijnlijk en stuurde hij me toch maar door voor een foto. Daar bleek dat ik wat had gebroken in me voet maar de fractuur was al week of 4/5 oud dus. Heb dus al die tijd met een breuk in me voet gelopen waarvan ik me niet kan herinneren hoe dat gebeurd is. Vanwege het makelijke breken ervan ben ik door gestuurd om erachter te komen hoe dat zomaar kon gebeuren. Er is bloed geprikt waar dus uit kwam dat ik vitamine D tekort had en osteopenie (kalkarm skelet). Vitamine D bevordert de kalk opname dus moet dat extra slikken en calcium tabletten. Hierdoor wilden ze ook Esmée testen om te zien in hoeverre ze van dat alles mee krijgt.