Hoi hoi, Even een vraagje over onze dochter. Ze is na de kerstvakantie begonnen met school, ze is begin januari 4 jaar geworden. Aangezien bij ons op school (misschien wel landelijk?) de grens is gesteld op 1 januari, gaat ze feitelijk gezien na de zomervakantie in groep 1 verder. Als ze 8 dagen eerder geboren was, was ze naar groep 2 gegaan. Ze is dus een ‘grensgevalletje’. Ik zie in onze dochter een heel leergierig meisje: ze wil graag schrijven (schrijft ook al de nodige woorden), kan al een beetje rekenen (echt heel basaal hoor), ze heeft een hele nieuwsgierige houding. Neemt niet genoegen met een antwoord, wil altijd weten waarom iets wel/ niet zo is en is goed in staat om verbanden te leggen. Op dat gebied is het voor mij heel duidelijk dat ze klaar is voor groep 2. Bij het intakegesprek heb ik al gevraagd hoe ze op school daarmee om gaan. Het is voor mij absoluut niet zo dat ik perse wil dat ze naar groep 2 gaat na de zomervakantie. Het gaat me om haar ontwikkeling. Als het voor haar beter is om na de zomervakantie groep 1 te gaan doen, gaan we dat zonder twijfel doen. Ik heb dit aangekaart, omdat ik wilde dat er goed naar haar ontwikkeling gekeken wordt en niet verscholen wordt achter een leeftijd. Ik heb helaas op dit gebied geen positieve ervaringen uit mijn directe omgeving gezien op deze school. Ik weet dat je als ouder hier assertief in moet zijn Voordat ze met school begon, twijfelde ik aan haar sociaal emotionele ontwikkeling, of zij op dat gebied klaar zou zijn om na de schoolvakantie eventueel groep 2 te gaan doen. Nu kan ik oprecht zeggen dat ze grote stappen gemaakt heeft op dit terrein: ze komt beter voor zichzelf op, geeft aan wanneer ze iets niet wilt (op een goede manier), kan goed samenspelen met andere kindjes. Wat wel opvalt, is dat ze naar oudere kindjes toetrekt: in de klas speelt ze met kindjes die nu al in groep 2 zitten en volgend jaar dus naar groep 3 gaan en ons buurmeisje- haar beste vriendinnetje- speelt ze vaak mee, zijn ook echt aan elkaar gewaagd, zij gaat volgend jaar naar groep 4. We stimuleren haar echt wel om in haar klas met kindjes van haar eigen leeftijd te spelen hoor, daar zien we echt een meerwaarde voor haar. Ik wil zeker geen hosanna verhaal over mijn kind ophangen, zo is ze ook stronteigenwijs en luistert ze bij vlagen heel slecht naar ons. Ik besef ook dat de kleuterklas zeer waardevol is voor een kleuter, ze moeten nog zo lang leren. Persoonlijk denk ik echt dat ze zich in groep 1 echt gaat vervelend en klaar is om zich in groep 2 verder te ontwikkelen. We hebben nog geen oudergesprek op school gehad, omdat ze tijdens de vorige oudergesprekken net een maand op school zat. Daarom heb ik afgelopen week aan de juffrouw van onze dochter eens gevraagd hoe het ermee gaat. Ik refereerde aan haar leeftijd, grensgevalletje. We hebben intake gesprek met haar andere juffrouw gehad. Deze juf bleek niets te weten van waar we tijdens het intakgesprek over gesproken hadden. Ze zou dit oppakken met de andere juffrouw. Ze vroeg of we nu behoefte hebben aan gesprek. Haar aangegeven dat begin juli (met de oudergesprekken) vroeg genoeg is. Ik ben benieuwd naar jullie mening in deze! Alvast bedankt.
Onze dochter is ook na de kerstvakantie begonnen, maar was van december, dus bij haar was het sowieso twijfel. Wij hebben er in overleg met de juffen voor gekozen om haar nog een keer groep 1 te laten doen, puur om haar emotionele ontwikkeling. Ze liet altijd andere dingen voor haar oplossen, kon snel gaan huilen als iets niet eerlijk ging, enz.. leergierig was ze zeker en ook al bezig met woordjes en letters, maar dat extra half jaar heeft haar goed gedaan. Ze zit nu inmiddels in groep 2 en loopt wat voor op anderen, maar komt dus heerlijk mee en is klaar voor groep 3. Goede keuze hier dus. In principe lijkt het me dat, aangezien je dochter van januari is, het gewoon ‘normaal’ is als ze nog een keer groep 1 gaat doen (is niet voor niets een grens) alleen bij hoge uitzondering dat ze door naar groep 2 gaat. Uit je verhaal maak ik geen speciale uitzondering op, dus zou haar dan zeker gewoon nog een keer groep 1 laten doen.
Ik zou vragen of ze naar groep 2 kan. En dan volgend jaar kijken of ze in groep 2 blijft of naar groep 3 gaat. Groep 2 bied toch wat meer uitdaging als groep 1. Mijn dochter is in december op school begonnen. Uitendelijk ruim een week ziek geweest meteen dus zeheeft maar 2 weken meer school gehad als een kindje wat na de kerstvakantie zou beginnen. Ze is pocketformaat leergierig en bezig met lezen dus ze gaat wel naar groep 3. Ik denk dat je zelf wel weet wat het beste voor je kind is, voor mijn dochter zou een klasse extra kleuteren oersaai zijn, ze wilt echt lezen
Je schrijft dat ze in de klas speelt met kinderen die in groep 2 zitten, geeft mij het idee dat het een combi klas is. Komt er volgend jaar ook een combi klas? Zo ja dan zou ik daar voor kiezen, dan kan ze op sommige gebieden meedraaien op groep 2 niveau en daar waar het nodig is op groep 1 niveau .
@pluk Het is idd een combiklas. Volgend jaar weer combiklas, het is een kleine dorpsschool. @Mammielove Wat fijn dat jullie voor jullie dochter de juiste keuze gemaakt hebben. @Emm27 .... Dat is wel onze 'angst' , dat ze zich gaat vervelen en niet meer naar school wil. (ze is tijdens vakantie verdrietig dat ze niet naar school mag ... ) Thanx voor de input! Ik vind het zo lastig, omdat je niet in het voren kunt kijken. We willen graag het juiste doen voor haar en dat kun je enkel op basis van je gevoel/ kennis over je kind doen....
Hier bij de kleuters zie je altijd wel dat de januari kindjes die wat sneller zijn, gewoon wat eerder groep 2 werkjes mee oppakken. En eenmaal in groep 2 - wat verder zijn als ze naar groep 3 gaan dan anderen soms (maar verschil is er sowieso altijd). Beginnen ook met simpele leesboekjes soms (samenleesboekjes bijvoorbeeld). Het is prettig als er wat meer kinderen zo in de klas zitten- dan kan de juf het wat makkelijker oppakken.. Ik zie herfstkindjes eerder als grensgevalletjes (oktober tot december) - januari niet meer. Overigens worden kindjes zoals jouw dochter bij ons 'middelste kleuters' genoemd. Ze zijn al te lang op school om jongste te zijn - maar nog geen groep 2'ers. Dus geen jongste, geen oudste, maar middelste.
Als het een combi klas is, dam zou ik haar zeker laten starten in groep 1. Als juf zou ik aangeven dat als ze haar werkjes afheeft en ze nog iets anders wil doen dat ze dan ook de werkjes van groep 2 mag maken. Als ze dit pro-actief zelf doet (dus laat zien dat ze dat ook echt leuk vindt, die extra uitdaging), dan zou ik kijken of ze dan halverwege (bv na de kerstvakantie) ‘officieel’ over kan naar groep 2. Zo ia dat bij onze middelste ook gegaan en dat heeft heel goed gewerkt. Het kind kiest op deze manier een soort van zelf en dat lijkt me ook het beste, want dan weet je zeker dat wat je doet ook het beste bij haar past Overigens vind ik januari als grensgeval best wel extreem. Heb je het over september-oktober ok, kan ik me voorstellen. Maar als je januari neemt dan mist een kind echt een half jaar school. Zou daar heel voorzichtig mee zijn.
Mijn jongste dochter is van december en mocht in principe meteen door naar groep 2. Maar bij haar hebben we geen enkele twijfel gehad dat ze naar groep 1 ging en niet naar groep 2. Het grootste verschil hier tussen 1 en 2 was dat er wat meer verwacht wordt mbt het plannen van werkjes en het niveau van sommige werkjes. In feite kunnen we hier zeggen dat ze gestart is in groep 0 (ook al heet dat niet officieel zo) en daarna naar groep 1 ging. Ik vind een januari kind ook echt wel een groep 0 kind, zelfs al pikt ze alles snel op. Voordeel van een combigroep is dat ze prima mee kan doen met groep 2 kinderen als dat aan de orde is. Maar als ze toch ook nog veel speeltijd nodig heeft en op soc. emotioneel vlak ook nog wat tijd nodig heeft, ze dat weer prima kan doen met groep 1. Mocht in de loop van groep 1 (dus volgend jaar) blijken dat ze echt heel vlot is en ook soc. emotioneel sterk genoeg, kan je altijd nog bespreken met de juf of ze misschien moet versnellen. Persoonlijk zou ik daar niet vanuit groep 0 met een januari kind al aan denken.
Maar zeker met 1/2 combi's is het helemaal niet nodig dat een kind zich verveeld. Dat is dan onkunde van de school. Mijn zoontje is van 20 januari. Heeft dus vorig jaar tot aan de vakantie groep 1 gedaan. Nu weer groep 1 en volgend jaar groep 2. Hij leest avi m3-e3 boekjes maar dat levert geen enkel probleem op. Ze gaan helemaal mee in zijn ontwikkeling.
Ik vind je dochter heel gemiddeld overkomen en zou haar ook gewoon nog een keer groep 1 laten doen. Zeker als het een combi klas is dan kan de juf prima zien wanneer ze evt toch toe is aan meer of uitdagender werk en kan ze daar makkelijk bij aansluiten. Als je merkt dat ze met minder plezier naar school gaat en het idee hebt dat ze de uitdaging mist, dit gewoon aangeven bij de juf zodat ze hier op in kan spelen.
Ik vind een januari kind ook geen twijfelgeval. Al ben ik van mening dat je altijd naar het individuele kind moet kijken, wanneer het dan ook geboren is. Maar volgens mij hoef je nu helemaal nog geen echte beslissing te maken. Als ze in een combiklas zit dan zou ik proberen zo min mogelijk over groep 1 of 2 te spreken, maar gewoon over ‘de kleuterklas’ en vragen om werk op niveau. Ze kan dan op papier in 1 of 2 zitten, dat is niet zo boeiend, zolang ze werkjes op niveau mag en kan maken. En tegen de herfst- of kerstvakantie zou ik dan weer verder kijken. Dan is ze weer wat ouder en is misschien wel duidelijker hoe of wat. En zo niet, dan kun je nog afwachten tot de voorjaarsvakantie of zelfs de meivakantie.
Als je een keuze hebt zou ik voor langer kleuteren gaan. Ze moeten al zo snel, zo veel en wat levert sat jaar sneller nu op; een jaar extra werken later
En de herfstkinderen zijn grensgevallen (oktober-december) en die worden bij ons per kind beoordeeld; maar de meeste ervan kleuteren bij ons langer. 1 januari is geen landelijke grens; er is sowieso geen datumgrens meer, maar het moet per kind beoordeeld worden. Ik denk dat je alleen met hele goede argumenten (en natuurlijk het advies van school) je (januari) kind versneld moet laten doorstromen. Dit laatste was het geval bij onze dochter (van december). Niet omdat ze zo slim is, maar omdat ze weinig aansluiting had, steeds minder gemotiveerd werd en niet goed in haar vel zat sinds ze op school zat). Onze zoon is van begin februari en ook een slim mannetje en heeft gewoon 2.5 jaar gekleuter en is daar vooral sociaal emotineel gegroeid en cognitief misschien niet zoveel, maar dat heeft hij sinds groep 3 helemaal ingehaald en behoort nu tot de beste van de klas.
Het is maar net hoe je kijkt naar het sociaal emotionele, sommige kinderen lijken juist achter te lopen terwijl ze juist voorlopen, ze passen zich aan. Zoals je nu schrijft lijkt ze heel goed mee te kunnen met de lesstof en lijkt ze zich ook goed te redden met ouderen kinderen. Ben je niet bang dat ze zich anders gaat vervelen als ze nu al wat woordjes schrijft en interesse heeft in rekenen?
Waarom focust iedereen zich toch zo veel op die letters en cijfers? Als ik dat bij mijn middelste zou doen van net 5, dan ging ze volgend jaar naar groep 4. Er is zooooooo veel meer. En een goede leerkracht kan daar prima mee om.
Ik krijg juist allemaal vraagtekens bij het ‘woordjes schrijven’. Kent ze de letters ook los van elkaar. Of kent ze wat woordjes uit haar hoofd, waarvan ze weet hoe ze die op papier moet zetten. Want dat is geen schrijven maar tekenen. Er zijn genoeg kleuters die hun naam kunnen herkennen op bv een werkje of stoel, maar dat betekent niet dat ze hem lezen. En je naam op een werkje zetten zonder de letters echt te kennen (klank teken koppeling) is geen schrijven. En ook met rekenen staat er nauwelijks was ze al kan. Het is helemaal niet ongebruikelijk dat een ouder vind dat een kind al heel wat kan, terwijl een leerkracht weet welke vaardigheden nog aan bod moeten komen voordat een kind echt snapt wat het doet ipv een aangeleerd trucje. Ik lees nergens een echte reden waarom nu al aangenomen kan worden dat ze zich gaat vervelen in groep 1, vooral niet omdat ze in een combigroep zit en er mogelijkheden genoeg zijn om haar uit te dagen en te stimuleren.
Mijn dochter (wordt in september 4) lijkt op hetzelfde niveau te zitten als jouw dochter. Omdat het een groep 1/2 is waar ze in zit lijkt het me niet meer dan normaal dat wanneer ze er aan toe is ze ook werkjes van groep 2 zal krijgen van de juffen. Ik weet niet in hoeverre dit gebruikelijk is op school maar met name in een combinatie klas lijkt mij dit niet moeilijk te zijn. Ik zou daar dus op inspelen en haar voorlopig in groep 1 laten (tenzij de juffen anders aangeven). Mocht ze in het komende jaar zoveel voor gaan lopen kan ze altijd nog door naar groep 3.
Jep, maar wat er wordt omschreven (zowel sociaal, graag spelen met oudere kindjes en didactisch niveau) komt overeen met hoe mijn dochter nu is in de ontwikkeling. Ze gaat inderdaad in september naar school en start dan natuurlijk in groep 1. Alleen het eerste stukje is van toepassing op mijn eigen dochter daarna heb ik het over de dochter van ts.
Mijn zoon is van begin december. Hij is nog voor de kerstvakantie gestart. Maar hij gaat nog een keer groep 1 doen. Dat is bij vrijwel alle kinderen van december/januari op deze school. Ik heb daar geen probleem mee, ik ben het er mee eens dat het beter voor hem is. Alleen wel jammer dat een aantal vriendjes van hem na de zomervakantie wel naar groep 2 gaan. Als jou kind in een combiklas zit zou ik haar gewoon nog een keer groep 1 laten doen. Dan kan de juf waar nodig is altijd groep 2 werk aanbieden.