Hand voet en mond-ziekte wat een gedoe.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by samarinde01, Oct 12, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Zoontje had verhoging van zo op ma nacht. En gisteren overdag prima te pas, maar wel ineens droge plekjes op zijn gezicht. Vannacht kwam ik erachter wat daar de voorbode van was.

Rond zijn mond, handpalmen en voeten zitten onder de rode vlekken/bultjes. En ze jeuken intens. Ik heb alles al geprobeerd. Vandaag gered door mijn schoonmoeder, want zoontje huilt bijna de hele dag. Dat roept nare herinneringen op aan de babytijd van onze jongens. Ik word echt een wrak als ik wanhopige huilbuien hoor. En ook van max 2 uur slaap trouwens.

We hebben allerlei smeersels in huis voor de nacht, maar ik vrees het ergste. Ik krijg een zere buik als ik er aan denk, weer strijd.

Pff even van me afgeschreven.
    Het gaat wel over, maar hoe lang hou ik dit vol?

Jullie ervaring hiermee? En wat hielp (enigszins)?

2. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Ah wat vervelend! Mijn zoon was ook echt goed ziek van hand/voet/mond, hij had vooral veel pijn in zijn mond en at/dronk minimaal, naast al het huilen dat hij deed :rolleyes:.

Het was echt even bikkelen, ik heb hem paracetamol gegeven, maar voor jeuk is natuurlijk lastiger... Wat mij vooral hielp is accepteren dat het zo is, loslaten, er aan over geven en zorgen dat je de komende dagen zo min mogelijk hoeft. Huil af en toe even mee, dat kan ook opluchten.

Je kunt dit! Heel veel sterkte!
    (mijn zoon was 3 dagen echt ellendig, daarna nog 2 dagen geduurd voordat hij weer redelijk normaal kon eten en drinken)

3. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Dank je wel voor je lieve bericht. Ja meehuilen, daar hoef ik geen moeite voor te doen:rolleyes:. Gelukkig hielp een zemelenbadje net wel een beetje. En oma had gekookt en ik kon even rustig in bad. Nu hoop ik dat ik de nacht doorkom.
    Morgen is mijn moeder er. Wat fijn dat er dan iemand is die kan helpen.

Eten en drinken gaat hier aardig. De huid rond zijn mond maak ik soepel met nestocyl (ik moet toch wat) en dan lukt het wel om zn mond open te doen.

4. S2909

S2909 Fanatiek lid

Nov 14, 2019
    2,299
    3,083
    113
    Female
    Hier had zoontje het ook midden september. Zondagmiddag koorts gekregen maar nog redelijk ok qua gedrag. Maandag eerste blaasjes en toen was hij echt miserabel. Dinsdag ook blaasjes bij aan en in zijn neus. Tegen woensdag begon hij zich beter te voelen.

Wat hier hielp: perdolan siroop als hij zich echt slecht voelde en fenistil druppels in zijn fles, dat helpt tegen de jeuk. En elke dag een havermoutbadje. En vooral, onbeperkt drinken, water of melk. Van eten mocht hij ook kiezen wat.

samarinde01 likes this.
  5. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    We zijn nu op weg naar de huisartsenpost. Hij is echt compleet overstuur. Misschien hebben ze nog wat anders tegen de jeuk. Of die fenistil, iets wat van binnenuit werkt in ieder geval.

6. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Vervelend zeg. Onze jongste dat dit tijdens de eerste lockdown. Ze is er goed ziek van geweest. Omdat ze vooral ook blaasjes in haar mond had en dus bijna niet at en dronk kreeg ze een soort van dentinox wat dus een beetje verdoofde in haar mond zodat ze weer kan eten en drinken. Ze kreeg zalf tegen de jeuk. Beterschap. Hopelijk knapt hij snel op.

7. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Daar ben ik weer. Onder de deken van ellende uitgekropen. Bij de huisartsenpost kregen we desloratidine (zo ongeveer) voorgeschreven voor zoontje. We hebben daarnaast paracetamol gegeven. Zalfjes hielpen totaal niks. De jeuk zat diep en totaal niet aan de oppervlakte.

Toch deden we zemelenbadjes, en deden we kidsclin schuim op zn handen en voeten. Misschien dat dat een fractie hielp.
    Oh en een koude kruik (gewoon zo’n rubberen) hielp ook. Die legde ik dan steeds in de koelkast. Die kruik hielp ook met in slaap vallen.

Het is wel een bizar virus zeg. Sinds gisteren is de jeuk helemaal weg. De rode vlekjes werden paarsig en kwamen meer naar de oppervlakte. Rond zijn mond zaten enorme korstjes.
    Vandaag laten die langzaam los. En zijn tenen zijn compleet aan het vervellen. Alsof hij een slang is die zijn huid ververst. Heel bizar.

Zo blij dat het beter gaat, dat die wanhoop van niks te kunnen doen weer weg is.
    Succes voor iedereen die dit topic vindt dmv Google!

Share This Page