dochter 5 jaar: jaloers, nooit tevreden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lizanne84, 15 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Jaloezie gaat vaak samen met een gevoel van achtergesteld worden of niet gezien worden. Mogelijk helpt het haar als je haar erkend in t gevoel: ik zie dat jij...ik dat jij...dat snap ik want...maar nu niet. En dan weer focus leggen op wat leuk is. Jij mag lekker met je vriendinnen buiten spelen, we gaan nu plekje zoeken in de k3 zaal etc.
    Werkt misschien

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat soms wel eens wil werken in dit soort situaties is ingaan op de wensen, maar dan in hun fantasie. Dus even tijd nemen om samen te fantaseren over de wens, maar daarna weer de realiteit aan te stippen.
    Verder ook veel voorbeeldgedrag vertonen: dank je wel en alsjeblieft zeggen (ook tegen je kind!), dankbaarheid tonen voor nieuwe dingen en ervaringen etc. Je zou ook samen een dankbaarheidsdagboekje kunnen maken. Dat je samen opschrijft/tekent wat je heel fijn vond die dag en waar je heel blij mee was.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn dochter heeft trouwens een verlanglijstje; als ze in de speelgoedwinkel iets leuks ziet, zet ze dat op haar lijstje. Zo zeurt ze nooit in de speelgoedwinkel, ze roept wel telkens;'Oooh die zet ik op mijn lijstje! En die! En die ook!' ;)
    Het helpt op andere momenten ook, wanneer ze bv jaloers is omdat een ander kind iets heeft dat zij ook wil, dan zeg ik bv;'Goh, misschien is dat iets voor op je verlanglijstje?'
    Ze begrijpt ook dat ze niet alles krijgt van het verlanglijstje, maar dat ze bv op haar verjaardag iets krijgt en van Sinterklaas. Maar dus nooit alles. En dat vindt ze prima.

4. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.861
    5.121
    113
    Home
    niet op in gaan nee is nee
    zus is ziek dus blijft thuis en zij gaat gewoon naar school
    punt
    dus duidelijk uitleggen zodat ze het begrijpt
    mocht ze er toch over door blijven gaan gewoon negeren

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    #25 Lynx, 15 feb 2017
    Laatst bewerkt: 15 feb 2017
    Oh lijkt wel of het over mijn oudste gaat. Ook zo'n typje.
    Ik ga even alles nalezen, want buiten boos worden (wat natuurlijk niet helpt) weet ik ook niet zo hoe ik het aan moet pakken.

Edit: Heb alles gelezen. Hier is dochter 7 en krijgt zakgeld, ze mag daar mee doen wat ze wil, maar nu is ze zowat koopziek, want ze wil elke keer dat we naar een winkel gaan kopen, kopen, kopen..... En als ze het zelf niet kan kopen, zeurt ze bij mij. Uitleggen dat ze beter kan sparen voor iets dat ze echt heel graag wil en wat duurder is heeft nauwelijks nog geholpen.
    Waarschijnlijk ligt het dus o.a. aan het zakgeld en moeten we wat striktere regels hanteren. 4 keer per jaar zelf iets kopen ofzo.
    Moet zeggen dat ik inderdaad ook wel eens zwicht voor smeekbedes, niet vaak, maar waarschijnlijk toch nog té vaak. Vriendlief is nóg toegeeflijker. Dus ik denk dat daar wel wat winst valt te behalen.
    De jongste is juist helemaal niet zo, maar dat is misschien meer toeval.......

6. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    Ik herken het gedrag wel. Hier de oudste van vijf ook altijd jaloers op jongste. Stel dat ze een mm groter stuk vlees krijgt.
    ook als we dagje weg zíjn. En ze krijgt lekker middag eten met patat ect ijsje. Kan ze nog helemaal uit haat dak gaan ala ze geen exstra snoep of geld voor zon auto toestel krijgt......dus herken heel erg

Ga je naar de hm voor mooi frozen outit......drama omdat ze ook xie ballerinas wil en ook die tas. Idd zoals je zegt nooit genoeg.

Ze zegt dan ook gewoon. Ik krijg nooit wat.

Hoe ik oplos? Sws zakgeld vanaf vier jaar vier eur per maand wat ze zelf mogen uitgeven. Dus zon speelgoed auto of ( wat ik onnodig vind aan speelgoed)..

En volhouden dat ze al genoeg gehad heeft en dat de centjes op zijn ondat ze al entre moest betalen en eten ect.
    succes ermee

7. Lizanne84

Lizanne84 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.533
    5
    38

zakgeld is idd een goed idee. we dachten nu te wachten tot ze 6 is ofzo maar misschien moeten we er dan idd toch al eerder mee starten

8. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Ik herken dit gedrag alleen maar van rond sinterklaas.
    Rond die tijd krijgen ze best veel en dan willen ze meer meer meer.

De weken na sinterklaas nog veel gezeur om kado's maar nu snappen ze weer dat ze niet zomaar elke keer vanalles krijgen.

Als je dit met zakgeld wilt gaan oplossen zal je er wel duidelijk bij moeten zeggen dat jij bepaalde dingen niet meer gaat betalen. En je daar dan ook strikt aan houden.

Mijn zoon van 6 krijgt sinds kort zakgeld, 50 cent per week.
    Nu wilde hij in zo'n auto in het winkelcentrum. Ik heb uitgelegd dat hij zn zakgeld daarvoor mocht gebruiken en dat het dan op was. Hij wilde graag en was helemaal happy.
    Normaal gaf ik daar bijna nooit geld voor, dus hij ziet het echt als iets extra's dat hij kan doen van zn eigen zakgeld.

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113

Oooh ja rond Sinterklaas hier ook heel erg. Maar afgelopen jaar hebben we bv geen schoenkadootjes gegeven en pakjesavond ook vrij klein gehouden, dat werkte heel goed.

Deel Deze Pagina