Sinds mei dit jaar hebben we er een kleintje bij. Mijn oudste wordt in januari 9. Nu is dus het op en neer gaan naar school een probleem hier. 4 keer per dag op en neer naar school is best veel. Voor de vakantie liet ik haar wel eens overblijven maar dat wil ze echt niet. Wij wonen zo'n 10 min fietsen van school vandaan. Marissa gaat vaak lekker fietsen in de wijk, dus dat is ze gewend. Ik zelf kan niet met de fiets naar school, omdat Jelina nog niet kan zitten. Dus daar zit ik ook nog mee dat ik zelf met de auto ben en zij met de fiets. Nu dacht ik om haar 1x per dag heen en weer te brengen en haar zelf ook 1x per dag heen en weer te laten komen. Maar dan is dus de vraag, zou het kunnen? Ze is wel erg enthousiast om alleen te gaan. Wat zouden jullie doen?
Als jij denkt dat ze het aan kan,waarom niet? Mijn dochter ging met 7 jaar alleen naar school.Die school was op 5 min fietsafstand,ze moest dan alleen de busbaan oversteken,dat vond ik het engst,maar vanuit het keukenraam kon ik haar zien.
Ik kan haar niet zien. Maar ze hoeft 1 weg over te steken die niet druk is. En ze is ruim 8,5 jaar. Maar zo stom he je gaat je schuldig voelen omdat ik nu thuis ben (kan met mijn reuma niet werken op het moment) Maar ja 4 keer op een dag heen en weer is gewoon te vermoeiend en moet ook 2 x Jelina wakker maken is ook niet goed natuurlijk
Ik vind 9 op zich ook wel oud genoeg om alleen te gaan. Volgens mij zwierf ik op die leeftijd het hele dorp door. Maar het ligt ook aan hoe ze is met het overige verkeer, hoe druk het is, hoe goed ze kan fietsen etc. Misschien kun je een keer samen met haar gaat dat zij voorop gaat en laat zien hoe ze het zou doen enzo, zodat je haar er langzaam aan laat wennen? Waarom zou je je schuldig voelen? Het is toch ook iets wat ze moet leren en misschien is zij er nu ook aan toe.
Ik denk zelf wel dat ze oud genoeg is nu. Gewoon proberen zou ik zeggen. Hier is de school op 4 min loopafstand en de oudste ging al met 5 jr alleen. Nu is hij binnenkort alweer en en de middelste ruim 4.5 maar loop nu wel zelf mee iedere keer omdat ik het zelf nog niet aandurf om samen heen te laten gaan. Terug komen ze wel heen vertrouw ik nog niet wnat ik moet gewoon echt zeker weten dat ze beiden ook echt op school zijn
Mijn oudste van 9 en de middelste van 8 gaan sinds vorig schooljaar ook alleen op de fiets, mede omdat wij ook nog een kleine kregen waar bij het ivm slapen toch moeilijk werd om steeds te halen en te brengen. Onze school ligt ook op ongeveer 5 min. fietsen. In eerste instantie mochten ze nog niet langs de "grote" weg, maar zijn ze via een sluiproute gegaan, maar na een paar maanden mochten ze via de "gewone" weg en dat gaat goed. Ik ben ze wel een paar keer tegemoed gefietst en heb ze een bij het gevaarlijke punt helpen oversteken, maar er fietsen hier nog zoveel andere kinderen en moeders mee dat het goed gaat en ze kijken ook heel goed uit (heb ik gehoord van onze overburen die ze aan zien komen fietsen...). En met spelen is het hetzelfde: eerst alleen achterhuis, toen in de straat en nu spelen ze graag na schooltijd nog op het schoolplein of in het parkje tegenover onze straat. Het is en blijft lastig loslaten, maar het moet toch een keer..... En ze leren er ook weer van.
Je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor,ze moet het toch een keer leren en ik denk dat het ook goed is voor haar zelfvertrouwen.
Bedankt voor jullie reacties, ja het heeft denk ik ook met los laten te maken, kleine meisjes worden groot en ik heb er veel moeite mee, maar wil haar zeker niet belemmeren. Zelf wil ze wel heel graag alleen. En ik kan natuurlijk de 1e keer heen zelf met de auto rijden en haar laten fietsen. (ik vind het zonde van alles voor op de fiets te kopen alleen voor naar school, dus moet met de auto, daarbij komt dat ik het toch wel eng vind op de fiets met z'on kleintje). Dan kan ik zien hoe ze aan komt enzo. Denk dat ik morgen middag ga proberen!
Het is niet gelukt, ze zou met een vriendinnetje mee fietsen, maar is haar band leeg arrg kreeg hem niet opgepomt en was bang dat als het wel zou lukken ze vanmiddag leeg zou staan. Hopelijk maandag!
ik denk dat dat iets heel persoonlijks is... Ik zelf zou mijn dochter niet alleen naar school laten lopen ook al is de school hier hooguit 7 min vandaan en ze is 8.... Hier rijden ze als gekken...zelfs door rood...er hangen vreemde gasten rond...ben als de dood dat er wat zou gebeuren...maar nogmaals denk dat dat gewoon persoonlijk is... ken je dochter niet met anderen mee die bv ook in de buurt wonen?
Hoi hoi mijn zoon ging van af 7 jaar alleen naar school en terug was een min lopen school stond in de straat. Nu niet meer zit opspeciaal onderwijs en word s morgens opgehaald door een bus. Nu moet hij 5 mijn lopen naar de opstap plaats en vond het in het begin dood eng maar nu maandje later ben ik er aardig aan gewent in het begin gaf ik hem nog een mobiel mee en belde ik hem op of hij op het opstap punt was maar ook dat is nu achter wegen gelaten. Gelukkig woond een vriendje precies tegen over het op stap punt dus er is nog een persoon die hem wel of niet ziet. Maar dat los laten dat blijft moelijk maar zie wel dat hij groeit door het vertrouwen die hij van mij krijgt en hij het ook leuk vind om dit zelfstandig te doen, Alleen is mijn probleem de dagen worden weer korter en over een maand is het rond 8 uur in de ochtend gewoon donker dus dan weet ik nog niet wat ik ga doen. Denk dat ik hem wel laat gaan maar die maar zegt het al haha. Ach zal wel zien. Maar dat lost laten pfff nooit geweten dat dat zo lastig kon zijn haha. Groetjes Patricia Hij is nu bijna negen 7 november is het zo ver. Rond 15 feb 2010 krijgt hij een zusje.
Toen mijn jongste werd geboren, is mn zoon van toen 8 ook alleen naar school gegaan. Hij wilde wel overblijven, ook omdat het verder fietsen is, en hij dan snel zn brood moet eten, en weer moet gaan. Ik zou dr dus wel 2x zelf laten gaan, als overblijven echt geen optie is.