Vrienden van ons hebben onlangs een zeer prematuur kindje gekregen. Gelukkig gaat het aardig goed, binnenkort mogen ze waarschijnlijk verhuizen naar een regionaal ziekenhuis. Ze hebben gevraagd of we komend weekend even langs willen komen. We willen eigenlijk wel iets meenemen, maar ik weet niet zo goed wat. Kan het natuurlijk aan ze vragen wat voor wensen ze hebben, maar misschien heeft hier iemand tips?
Ik heb bij een vriendin vooral voor hun wat dingen meegrnomen. Lekkere thee, chocolaatjes, tijdschriften. Ik weet niet hoe prematuur en dus hoe lang in de couveuse moet blijven? Je hebt speciale infuushemdjes. https://www.neomaatje.nl/Hemdjes Deze website heeft ook leuke prematuurkleding.
Er zijn van die octopus beestjes, meeste ziekenhuizen hebben ze zelf bij prematuurtjes. Ze worden gehaakt door vrijwilligers volgens bepaalde specificaties (katoengaren, bepaalde maten en patronen) en vervolgens ingenomen door t ziekenhuis, gewassen en gecontroleerd door een medewerker van t ziekenhuis en dan pas vrijgegeven. Die kleintjes hebben er enorm baat bij. Weet niet welk ziekenhuis je in de buurt hebt maar volgens mij had o.a. sofia kinderziekenhuis ze. Verder voornamelijk cadeautjes voor de ouders wat lekkers, wat vrolijks of een boekje om in te schrijven, het lijkt me loodzwaar om zo te starten.
Prematuur kleertjes. Erg duur dus best fijn als je iets krijgt. En leuk als ze/hij eindelijk kleertjes aan mag en ze ook passen ipv erin verzuipt. Bv rompers mt 40 of 44 of een setje v noppies mt 44 En wat lekkers, hapjes oid wat ze snel kunnen eten zonder teveel moeite. Bv wraps met kip, verse broodjes, salade oid. Klinkt gek maar is best fijn als iemand ff meedenkt om eens wat anders te eten dan zkh eten of broodjes uit de kantine.
Waar ik tijdens de ziekenhuisperiode heel blij mee was waren zelfgemaakte maaltijden die in de oven of magnetron konden. Zo aten we toch gezond, want zelf hadden we geen zin/tijd om te koken. Ook een prematuren dagboek vond ik fijn om in te vullen en prematuur kleertjes (Noppies!)
Wij hebben toen een koffertje met naam gegeven aan onze vrienden, om daar spulletjes in te bewaren als herinnering aan de eerste periode.
Ik weet niet hoe vroeg het kindje geboren is en hoeveel je uit wilt geven. In sommige ziekenhuizen mogen niet alle knuffeltjes (ook niet de octopusjes) in de couveuse. Een (spuug)doekje (die mama bij zich kan dragen en dan in de couveuse kan) is fijn. Een dagboek voor prematuren. Milestone cards voor prematuren bestaan volgens mij ook. Een koffertje voor de spullen die de ouders bij het kindje kunnen leggen (misschien met de naam erop). En inderdaad dingen voor de ouders!
Wubbanub speentje is speciaal voor premature kindjes. Door de vorm kunnen ze het speentje makkelijker in hun mond houden, je kunt er je vinger in doen wat voor het kindje ook fijn is en de pootjes van het knuffeltje kunnen vastgepakt worden ent zoals ze de navelstreng in de buik kunnen vastpakken. Dat laatste zorgt voor een veilig gevoel.
let op bij kleertjes dat ze niet over het hoofdje hoeven. Ik vond de rompertjes met drukknoopjes ideaal. Ook leuke kleertjes in klein maatje zijn welkom, vraag of de baby al kleertjes draagt en was het setje vantevoren met neutraal wasmiddel. Mooi fotolijstje en als de gezondheid het toelaat maak dan een paar mooie close-up foto’s van hun prille gezin!