Thuisonderwijs

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MamaChantal, 25 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Is iemand bekend met thuis onderwijs?

We hebben een zoon van bijna 3,5.
    Hij heeft een erge sensorische integratie stoornis waardoor hij slecht tegen prikkels kan.

We zijn ons nu aan het oriënteren op onderwijs, en vandaag overleg gehad met het sociaal team.
    Hun zeiden dat thuis onderwijs waarschijnlijk het beste zou zijn voor hem.
    Uitgangspunt is dat hij naar een school kan maar weten niet of dat gaat lukken.

Maar hoe doe je dat met werk, hoeveel tijd gaat er in zitten? Of kan je iemand bij jou thuis laten komen?En het sociale deel, hoe pak je dat dan aan?

Iemand die hier misschien ervaring mee heeft?

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Poeh wat een onzekerheid nu al.
    Wat ik begrepen heb van thuisonderwijs is dat je je baan wel kan opzeggen en alles zelf moet bekostigen. Is ooit een uitzending over geweest op tv. Hopelijk heb ik het mis en is het anders.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #3 tupp, 25 okt 2018
    Laatst bewerkt: 25 okt 2018
    Geen ervaring, maar ik weet wel dat het in NL erg lastig is om dit legaal te doen. Woon je in NL? De leerplicht is hier redelijk streng en is eigenlijk ook 'schoolplicht'.
    Wat ik wel weet is dat als je kind eenmaal op school zit, dat het vrijwel onmogelijk is om daarna nog in aanmerking te komen voor thuisonderwijs. Dit kan namelijk alleen als er op een redelijke afstand van huis geen school is die aansluit bij jullie levensovertuiging. Of als je kind 'niet geschikt is voor onderwijs'. Maar dan moet je echt denken aan zeer ernstige, meervoudige handicaps. Als je je kind op een school hebt ingeschreven, dan is de redenatie dat er blijkbaar wel een school is dit bij jullie levensbeschouwing past en dat thuisonderwijs dus niet nodig is.

Een kind is pas leerplichtig vanaf 5 jaar. Je zou dus ook later met school kunnen starten en kunnen kijken wat er tot die tijd nog aan 'winst' te behalen is om je kind al wet beter met prikkels om te leren gaan. Zolang je kind nog niet leerplichtig is, kun je ook proberen met school af te spreken dat hij in de beginperiode alleen ochtenden komt. Ik zou dus sowieso ook met een aantal scholen in gesprek gaan om te kijken wat er mogelijk is. Dan weet je tenminste wat je opties zijn.

In Nederland gaan kinderen ongeveer 20-25 uur per week naar school. Bij thuisonderwijs kun je zeker in de onderbouw wel met minder uren af. In de bovenbouw moet je denk ik op een gegeven moment wel gaan denken aan een uur of 4-5 per dag. De eerste jaren zul je het qua lesstof nog prima zelf afkunnen. Maar kun je dat ook nog bij de lesstof van het voortgezet onderwijs? Alle vakken? Waarschijnlijk zul je op een gegeven moment dus docenten moeten gaan inhuren. Dus naast tijd, zal het op den duur ook aardig wat geld gaan kosten. Ook aan lesmateriaal, trouwens. Onderwijs is gratis, maar thuisonderwijs niet.

Naast de cognitieve vakken, zul je denk ik ook iets moeten gaan bedenken om je kind toch met leeftijdsgenootjes te laten omgaan. In landen waar thuisonderwijs vaker voorkomt, zijn vaak dagen of dagdelen dat verschillende thuis-scholing-gezinnen bij elkaar komen om dat te bereiken. Nu zal dat ook weer de nodige prikkels opleveren. Maar ondanks de problemen met sensorische integratie, denk ik dat je kind toch echt behoefte gaat krijgen aan contact met leeftijdsgenootjes. Dus daarin zul je toch iets moeten bedenken. Sportclub? Muziekles?

Voordeel van thuisonderwijs is wel dat je veel makkelijker naar musea e.d. kunt die precies aansluiten bij de onderwerpen waar je op dat moment mee aan de slag wilt. Dus het sociale stukje is minder, maar op andere gebieden kun je het onderwijs juist veel 'rijker' maken.

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dat is geen leuk nieuws om te horen.

Misschien is het een idee om de NVA om informatie te vragen, een sensorische integratie stoornis is ook iets waar veel mensen met autisme mee kampen, dus ik kan met voorstellen dat ze weten hoe je dit in combinatie met onderwijs kan oppakken.

5. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    We hebben nog een zoon, hij heeft (waarschijnlijk) autisme.
    Hij zit op een sbo school, maar die school is voor onze jongste niet geschikt.
    Teveel prikkels helaas.

Ik vind het zo lastig, we willen dat hij normaal opgroeit.
    Een gewoon leven heeft.

6. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Er zijn wat groepen op Facebook over dit onderwerp, waarin je veel ervaringsdeskundigen kunt vinden en vragen kunt stellen. Misschien is dat handig om te doen.

7. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik heb geen tips, wil alleen even zeggen dat ik het naar voor je vind. Dat je dochter geboren was met een aandoening, je eerste zoon autisme, en dan ook nog je tweede zoon een aandoening waardoor het waarschijnlijk niet lukt op een normale school mee te draaien. Het zit je echt niet mee! Ik hoop dat het lukt een manier van onderwijs te vinden die voor je zoontje werkt.
    Misschien dat een leerplichtambtenaar toelichting kan geven over welke redenen thuisonderwijs wel of niet legitimeren? Want volgens mij zijn ze wel heel erg streng.

8. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113

Bedankt, het komt allemaal wel Goed :)
    Dit is nog niet alles helaas.
    Maar zijn druk bezig om de juiste hulp te krijgen voor ze.
    We blijven positief.

Het is een wirwar aan regels en wetten.
    Volgensmij mag je alleen thuis onderwijs krijgen als er duidelijke redenen zijn waarom het kind niet naar school kan.

9. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Ik zou eens vragen stellen bij de thuisonderwijs groepen op fb en er is ook een vereniging te vinden via Google. Thuisonderwijs an sich het makkelijkst te regelen als je kind nog niet op een school is ingeschreven. Je moet ook ieder jaar opnieuw aangeven dat er geen passende school binnen een degelijke afstand te vinden is voor je kind. Meest gebruikte reden is levensovertuiging maar ook onderwijsvisie valt daaronder bijvoorbeeld.
    In die groepen en bij die vereniging kunnen ze je er meer over vertellen.

Voortgezet onderwijs kun je trouwens ook lio ed voor gebruiken.

Verder als alles geregeld is, halen ze idd compleet hun handen van jullie kind af. Geen controle op wat ze leren, er zijn geen landelijke lesmethoden beschikbaar voor thuisonderwijs, niets. Je moet het zelf uitzoeken en regelen.

Dat is wat ik begrepen heb. Qua tijd zou er in ieder geval 1 ouder thuis moeten blijven hiervoor. Je doet het niet ff naast een baan.

10. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Ook ik ben bang dat je uiteindelijk toch echt mensen in moet schakelen. Heb je zelf wel ervaring met onderwijs. Je moet dan toch ook opletten dat wat je het kind leert dat het op de juiste wijze is. Wat een kind zou moeten kunnen aan het einde van het jaar is in ieder geval voor de kleuters wel te vinden op internet.

Betreft sociale contacten zul je kunnen kijken naar sportclub, muziek, etc
    Alleen contact met broertjes/zusjes is niet voldoende.

De uren zul je de eerste jaren nog wel kunnen overbruggen, je zal alleen moeten kijken hoe en of je dit kan combineren met een baan. Het zou voor een kind fijn zijn als ze weten waar ze smorgens aan toe zijn, vaste tijden, goede planning.
    Wil ook zeggen dat je zelf goed moet plannen welke leerstof je aanbied in dat jaar. En ook moeten noteren wat de voorgang is. Zal veel vrije tijd kosten.
    Mocht je in het buitenland wonen dan heb je nog iets als volgens de wereldschool maar hoe dat dan zit weet ik niet

Het is in ieder geval niet is wat je even doet.

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Ik geloof niet dat dat te realiseren is.
    Ik volg een studie en kan daar niet zomaar mee stoppen.
    Daarbij hebben we mijn inkomen ook nodig.

12. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.610
    2.404
    113
    Aangezien je op dit moment werkt vraag ik ne af wat voor opvang je nu hebt? En hoe reageert hij daarop?

13. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Hij gaat nu naar een gastouder, daar komt hij altijd erg moe en overprikkeld vandaan.
    Hij gaat meestal maar kort (2, 3 uur) en als hij een middag er heen gaat, Slaapt hij daar zo'n 2 uur.
    Dat scheelt een stuk prikkels en hij is daar erg moe.. thuis slaapt hij niet meer smiddags.

14. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    En een mkd? Daar geven ze ook onderwijs ;) Mijn jongste heeft 1.5 jaar op een mkd gezeten vanwege si problemen. Nu zit hij op sbo en wordt begeleid door een goede si fysio. Hij wilde ook op vioolles en dat blijkt ook heel heilzaam voor zijn prikkelverwerking.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik geloof dat de wereldschool wel ondersteuning en lesmethoden aan kan bieden voor thuisonderwijs. En je kunt veel methoden natuurlijk ook prima als particulier aanschaffen. De vraag is alleen of je er daarmee komt. En het lijkt me super intensief als ouder. Of enorm duur, als je zelf iemand in moet huren, die kosten lopen flink op dan.

Misschien is speciaal onderwijs iets? Al moet je ook daar enorme mazzel hebben qua plek, drukte, enz. Je ziet ook wel eens constructies van kinderen die deels naar school gaan en deels thuisonderwijs krijgen. Democratisch onderwijs is vaak ook wat vrijer qua mogelijkheden.

Misschien kun je in jullie regio contact opnemen met het samenwerkingsverband om de mogelijkheden te bespreken? Eventueel samen met zijn behandelaars, als hij die heeft.

16. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    En is hoe is hij qua iq? Mytyl of tytylonderwijs een optie?

17. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.187
    113
    Er worden hier 2 zaken door elkaar gehaalt. Thuis onderwijs omdat je er zelf voor kiest, dit moet je idd zelf onderwijzen en bekostigen en thuisonderwijsdat een kind volgt omdat er geen passende onderwijsplek beschikbaar is (bv door ziekte oid) In het laatste geval komt er een gediplomeerd onderwijzer aan huis een aantal uur per week (stelt niet veel voor hoor, geloof max 3x2 uur)
    Werken hiernaast is uitgesloten, er dient iemand thuis te zijn.
    Al eens georienteerd op cluster2 en 3 onderwijs?

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Dat er een gediplomeerd onderwijzer aan huis komt is voor mij nieuwe informatie. Bij ziekte kan het vast wel inderdaad, maar dan is een kind ingeschreven op een school en begeleiding ed zal dan waarschijnlijk vanuit cluster 3/het SWV zijn?

Voor thuisonderwijs, om welke reden dan ook, moet een kind, bij mijn weten vrijstelling krijgen van de leerplicht. Het gaat dan om 5a of 5b, net wat de reden er van is. Zie bv. http://www.thuisonderwijs.nl/juridisch/ Lijkt me dat er bij vrijstelling geen onderwijzer komt die door iets anders dan de ouders zelf betaald wordt ,er is immers vrijstelling van de leerplicht. Maar misschien is dit iets wat ik (nog) niet weet. Ben dan ook zeer benieuwd naar het hoe en wat. :)

littlemunchkin vindt dit leuk.
  19. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.118
    1.824
    113
    En een so school?

Hier max 12 kindjes en stilte ruimte koptelefoon en structuur.

Mocht je meer willen weten pb mag

20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.277
    17.155
    113
    Ik heb de oudste 3,5 jaar en de tweede 2 jaar thuisonderwijs gegeven ivm varen.
    Ik vond er niet veel werk in zitten, kreeg complete pakketten en had een mentor voor vragen en de toetsen etc. Het fijne vond ik de vrijheid er in. Of ik om 8u begon of om 3u... of 2 dagen op 1 dag of op zaterdag ipv doordeweeks etc.

Qua werk was er geen probleem omdat varen gewoon doorging of lessen op ander tijdstip. En een kleurplaat oid vroeg van mij niet veel aandacht dus kon ik bijv vast eten klaar maken

Met de school waar ze nu op zitten hadden we de afspraak dat ze mochten komen als het uitkwam bij ons, voor de rest was sociaal niet heel veel mogelijk

Deel Deze Pagina