Hoi voedingsdeskundige, 3 weken geleden ben ik gestopt met de borstvoeding. Mijn dochtertje van 6 maanden krijgt nu 2 weken volledige kunstvoeding. Met de borstvoeding dronk ze 4x 200ml met in iedere fles 2 schepjes johannesbrood tegen het spugen. Met de kunstvoeding zijn we op deze manier verder gegaan. Sinds de kunstvoeding drinkt ze haar flessen niet meer leeg. Nadat we halverwege de fles een boertje hebben laten doen, wil ze het tweede deel niet meer. Ze gaat dan kauwen op de speen en haar vingers erbij stoppen in haar mond. Iedere fles laat ze zo'n 40/50 ml staan. Dit betekent dat ze nog maar 600 ml per dag binnen krijgt, veel te weinig! Ik merk ook dat de johannesbrood minder goed mengt met kunstvoeding. De voeding dikt niet in, daardoor spuugt mijn dochter ook weer mondjes terug. Het tweede deel van de voeding, na het boertje, is dan wel dikker. Maar dit deel drinkt ze niet meer. Ik heb al geprobeerd een grotere maat speen op de fles te zetten na het boertje, maar ook dan wil ze niet meer drinken. Ook heb ik geprobeerd geen boertje tussendoor te laten doen. Ook dan stopt mijn dochtertje als er nog 40/50ml in de fles zit. Naast de kunstvoeding krijgt ze 1x 100 gram fruit en 1x 100 gram groente. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen om mijn dochter de fles toch leeg te laten drinken??
Beste Es22, Het is vrij normaal dat kindjes met 6 maanden minder gaan drinken. 600 ml is op zich een prima hoeveelheid aan flesvoeding, aangezien ze ook fruit en groente krijgt. Om er zeker van te zijn dat je kindje voldoende binnenkrijgt, zou je tussendoor wat water of afgekoelde thee kunnen geven en tussen de middag wat stukjes brood. groet, Anne
Bedankt voor je antwoord, Anne. Dan betekent het dus dat ze zelf al aan het afbouwen is. Ik was in de veronderstelling dat ze echt 800 ml per dag zou moeten krijgen.