Ik had laatst nog een topic geopend dat mijn zoon van 9u ochtend tot 18u niks bij me had gedronken en ik nergens last van had. Gister heeft hij alleen een halve dag (van 9 tot 14u) niks gedronken en ineens deed mijn borst onwijs veel pijn. Ik liet hem gelijk drinken maar zelfs aanraken doet pijn. Naarmate de dag vorderde deed het meer pijn en uiteindelijk heb ik hem rond 19u zeker een half uur aangelegd waarbij de borst echt goed leeg was en de pijn iets minder. Maar sindsdien voel ik als de borst leeg is dat deze soepel is, maar zodra de tijd ve voeding eraan komt doet de borst meer pijn en voel ik een duidelijke schijf/bal. Dat is dus weg als ie lange tijd heeft gedronken en weer aanwezig als de borst zich vult. Ik geef hem nu heel veel die borst omdat het pijn doet masr ben bang dat ik zo juist het probleem groter maak doordat er nog meer melk wordt aangemaakt. Wat moet ik nu doen? Het voelt trouwens nog steeds beurs aan maar gelukkig niet meer zo erg als gister. Gister voelde ik bij elke stap pijn en 1 keer stootte mijn zoontje ertegen en ik viel bijna flauw vd pijn bij wijze van. Het was echt vreselijk pijnlijk. Oh ja zoon is bijna 14 maanden en normaal heb ik weinig to geen last van stuwing.
Klinkt als een beginnende borstontsteking, even goed opletten dat je geen koorts krijgt en dat t niet te lang duurt, anders moet je even langs de ha. Heb het zelf in het begin ook een keertje gehad en kreeg toen de tip van de vk om mijn borst goed op te warmen met een hete hydrofieldoek eromheen, daarna heel goed leegkolven en dan flink koelen met een ijskompres. Vooral dat koelen is echt heel belangrijk, dat zorgt ervoor dat het het aanmaken van de melk weer een beetje afremt. Ik heb zelf toen een paar maandverbandjes vol laten zuigen met water en een beetje voorgevormd naar je borst toe in de vriezer gelegd. Sterkte ermee, hopelijk gaat t snel over!
Gister voelde ik me wel koortsig maar heb mijn temperatuur toen niet opgemeten. Ik rilde gewoon van de kou (was gewoon in huis) en mijn lichaam tinteld van binnen. Maar vandaag voel ik me goed. Ik voel trouwens duidelijk een bal als ik druk maar de pijn is al vele malen minder al gister. Ik heb geen kolf. Hoe kan ik het beste een hydrofiel luier verwarmen? Als ik alleen druk in mn borst komt er al melk uit maar hij voelt niet heel vol ofzo dus misschien dat dat genoeg is.
Het koelen na die tijd schijnt wat achterhaald te zijn hoorde ik laatst van een vk. Goed verwarmen voor het voeden helpt erg goed. Als je een elektrische tandenborstel hebt, kan het goed helpen om die er een tijdje op te houden. Helemaal als je het in combi doet met een hete douche erop. Daarna je zoontje aanleggen.
Ik deed de hydrofielluier onder de hete kraan, daarna even uitknijpen, ietsje afkoelen, want je borst moet ook niet verbranden natuurlijk en dan in de lengte in vieren vouwen en om je borst heen doen. Drinkt je zoontje dan wel je borst echt goed leeg? Anders misschien even een kolf huren voor een paar daagjes... Koelen achterhaald ja? Nou ik zou daar t risico niet van nemen en het echt doen, baadt t niet dan schaadt t niet
En misschien de schijf wat weg masseren met een warme douchekraan erop, richting tepel(kreeg ik als advies ter voorkoming van ontsteking)
Hmm, hoe armoedig... Hihi ook geen electrishe tandenborstel. Zoontje komt nu pas rond 23u denk ik. Heeft het dan zin om in elk geval de borst nu te verwarmen? Erg bedankt voor de tips trouwens. Wil echt geen borstontsteking en graag nog even verder voeden. Ik leg zoontje steeds aan en op een gegeven moment gaat ie steeds bijten omdat ie niet meer wil maar ik doe minn best hem de borst goed leeg te laten drinken. Het voelt daarna wel leeg. Probleem is wel dat ik merk dat ik zo gefixeerd ben op deze borst dat ik de ander minder vaak geef omdat ik echt wil dat hij uit deze alles haalt. Maar dat is ook niet goed natuurlijk.
Nee dan kun je denk ik beter je pijnlijke borst een beetje handmatig afkolven zodat de druk eraf is, wat bij mij ook hielp was tijdens het voeden de borst een beetje masseren richting tepel... Had veel last van stuwing dus ik heb wel een week lag mn borsten flink gemasseerd!
Stuwing had ik alleen gister. Zelfs niet in he tbegin omdat mijn melk laat op gang kwam. Maar alsnog krijg ik er melk uit met de hand als ik op die bal druk. Hoe doe je masseren richting tepel? Als ik v boven naar de tepel 'masseer' gebeurt er niks. Als ok echt knijp in die bal/cq mn borst komt spuit er melk uit. Ik lees nog even en ga zo dan een hete douche proberen.
Zou wel pas echt verwarmen vlak voor het voeden hoor, anders heeft het geen zin. Masseren doe ik altijd rondjes draaien richting mn tepel zeg maar....
De bal krijg ik niet weggemasseerd, ook niet na zeker een half uur een hete douchekop erop. Nu maar wachten tot zoontje wakker wordt en hopelijk drinkt ie hem goed. Ik ben nu zo bang voor een ontsteking
Bedankt voor het vragen engeltje. Borst is nog gevoelig en voel die bal nog zitten maar zoon drinkt wel gewoon goed uit die borst. Begin nu te twijfelen of die bal er wel niet altijd zat maar denk ook weer niet omdat alle pijn echt eergisteren duidelijk begonnen is met ineens stuwing en pijn. Maar ik voel me verder goed en bied hem die borst als eerste aan. Wanneer moet ik denken jullie naar de huisarts? Pas als ik er echt niet lekker van word of is het sowieso niet goed om langer dan een paar dagen zo'n bal te voelen van binnen.
Is je borst ook rood en warm? Dan zou ik zowieso even naar de ha gaan. Hier was die bobbel binnen twee dagen weg en ook geen pijn meer toen. Zowieso is het natuurlijk nooit onverstandig om het voor de zekerheid even te laten checken, stelt je in ieder geval gerust als je weet wat het is. Mocht het een ontsteking zijn dan krijg je zeer waarschijnlijk antibiotica, dus het betekend absoluut niet dat je gelijk moet gaan stoppen met de bv hoor!
Ik had het van de week ook ineens maar ook echt met ineens hoge koorts. Ik heb toen enorm veel gekolfd en daarmee verdween de koorts en de pijn. Ik heb geen kuur nodig gehad gelukkig. In jouw geval veel laten drinken en borst veel masseren tijdens het drinken.
Heb je een kam met van die grove tanden? Of een haarborstel met redelijk zachte haren? Dan helpt het soms om nadat de borst goed warm gemaakt is tijdens het drinken met die kam of borstel over de bal te masseren richting tepel. Dit klinkt als een verstopt melkkanaal, beste is als je kind die verstopping wegdrinkt of jij het wegkolft. Als je over een week nog een bal voelt, beter even naar huisarts (eerder als je koorts hebt).
Ik denk dat de bal weg is. Zoontje heeft vannacht goed gedronken. Ik twijfel een beetje omdat de borst nog niet zo soepel aanvoelt als de andere maar nu weet ik niet meer goed of deze anders aanvoelt want heb hier altijd al meer melk dan in de andere. Ik let in elk geval nog even op. Bedankt voor alle tips. Oh ja mijn idee is als mijn zoon drinkt en ik masseer ik die kanaaltjes juist zo dicht (maak). Is dat verkeerd gedacht?
Nadat het harde stuk weg is blijft de borst nog een tijdje beurs en 'anders' aanvoelen, tenminste bij mij altijd wel. Trekt vanzelf weer bij. Ik laat altijd de eerste tijd gewoon flink aan die borst drinken, de verhoogde productie is van later zorg en stelt vanzelf wel weer naar beneden bij. Als je masseert moet je een strijkende beweging van boven aan de boet naar de tepelhof toe maken. Dan masseer je niets dicht. Fijn dat het uit zichzelf is weggegaan! Is mij ook bij 3 borstontstekingen gelukt, AB bij de HA is echt een laatste redmiddel denk ik altijd maar.
Oh ja het was trouwens niet rood noch warm. Maar de bal is echt weg. Ben blij dat het voorbij is en dat het bij die ene dag slecht voelen is gebleven. Probleem van die bal is ook dat je weet dat het ee niet hoort en dan ben je er de hele tijd mee bezig. Voel nu alles weer als vanouds.