Ons zoontje van 6 jaar heeft moeite met lezen. Hij vind het saai. Nu zijn veel van die AVI start of M3 boekjes ook vrij saai. Heeft iemand tips voor echt leuke boekjes van dit niveau?
Dat weet ik. Daarom ook mijn vraag of er mensen toch leuke tips hebben. Want het is de kunst om hem enthousiast te krijgen voor lezen. En dat lukt niet met saaie boekjes.
Welke onderwerpen vindt hij leuk? Mijn zoon leest nu een groeiboek over een familie vampiertjes en spookjes. Het boek begint op AVI start niveau en eindigt op AVI m4 niveau. (120 pagina's) Bij ons in de bieb hebben ze veel thema's van groeiboeken. Mijn zoon vindt deze boeken fijn omdat het verhaal op basisniveau begint, en hij zo sneller gaat begrijpen wat ie leest. En het niveau gaat snel omhoog en wordt het verhaal steeds leuker.
De kat met de hoed van dr Seuss. Zal pittig zijn voor hem... Maar het is supergrappig. En dat motiveert allicht wel tot doorlezen waar een m3-boekje vooral heel saai is En samen kom je er wel doorheen...
Een iets moeilijker boekje pakken en samen lezen! Eerst de bladzijde voorlezen, dan samen en dan hij. Of om de beurt een regel.
Stoere en spannende dingen vind hij leuk. Draken, ridders, ontdeugende avonturen, etc. Goede tip van die groeiboeken. Ga ik eens naar kijken.
Dat doen we ook. Maar hij wil ook heel graag in bed met de zaklamp voor het slapen gaan zelf lezen. En dan is het heel fijn als het een simpel boekje is op zijn eigen nivo, wat toch leuk is.
De boeken van harm van Straaten vond Thijmen leuk (Piraten bijvoorbeeld), die zijn wel ietsje hoger dan M3 maar goed te doen. Had bij Thijmen ook een probleem om hem aan het lezen te krijgen, de beginnend lezen boekjes zijn redelijk saai De Borre boekjes http://www.borre.nl/ vindt Thijmen ook erg leuk. Daar kun je een abonnement op nemen en die groeien met je kind mee. Je kunt ook samen een keer naar de bieb gaan en dan eens kijken bij de A boeken.
Ik toch voor E3 boekjes gaan..... Dochter vond de Start boekjes maar stom, de verhaaltjes waren niet leuk en saai volgens haar. Ze wilde wilde gewoon een verhaal met een duidelijk begin en een duidelijk einde. Bij de bieb M3 boekjes uitgezocht en daar zat per ongeluk ook een E3 boekje tussen. Dochter vond het helemaal geweldig en wilde iedere dag lezen omdat ze zo benieuwd wa hie het verhaal ging aflopen
Of m4 zelfs... Daar zit tenminste een verhaal in... Dat die m3-boeken niet leuk zijn is niet zo raar Bij ons raadde de bieb aan om de kat met de hoed te lezen toen ik voorlegde dat mijn kind weigerde te lezen omdat lezen stom was. In no time zat ze te schateren van het lachen
Bedankt voor de tip! Gaan zo naar de bibliotheek en ik zal eens kijken of deze voor haar te doen is qua woordenschat.
Gewoon overslaan, ze leren ook wel lezen met wat moeilijkere boekjes, samen beginnen, die Avi-startboeken zijn om te janken zo saai, mijn kinderen vonden er ook niets aan, willen liever een verhaal of iets over een onderwerp lezen wat ze aanspreekt en waarbij je nieuwsgierigheid wordt geprikkeld.
Nouja, hij kan het natuurlijk nog steeds stom vinden.. Maar het zit boordevol kattenkwaad en grappen en grollen
Dank voor alle tips. Nog meer tips zijn altijd welkom. Ik heb via de bieb een aantal titels gereserveerd en de rest op de verlanglijst gezet. Gaan we eens ontdekken of het aansluit bij onze zoon.
Er is zo'n serie info-boekjes waarbij een deel zelflezen is, en een deel voorlezen. Geen idee hoe het heet, maar het heeft een N.. nummer er op staan en je hebt ze van mega veel verschillende onderwerpen. Dieren, planeten, dino's, allerlei beroepen. Voor iedereen wel iets wat aansluit bij de interesses. Elke bladzijde heeft dan een klein kader wat zelf te lezen is (echt wel Avi start of M3) en een ander stukje wat eerder M4 is. Voor J was dit heel leuk, want het motiveerde haar ook om dat grote stukje te proberen als ik haar niet kon helpen. En veel plaatjes, echt alles behalve saai!