Dochter (6mnd) loopt achter in motoriek

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door corina1989, 11 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. corina1989

corina1989 Fanatiek lid

15 mei 2012
    1.081
    0
    0
    Groningen
    Sinds M.aaike haar eerste ziekenhuis opname hebben wij kinder fysiotherapie aan huis. Dit vanwege haar sterkte voorkeurshouding.

In het begin kregen we met name oefeningen en tips mee voor de voorkeurshouding. En dit ging goed. Al had M.aaike overal wel wat moeite mee.

Kort geleden kwamen we erachter dat M.aaike Kiss heeft en hiervoor is ze behandelend. We zijn super blij dat we hierheen zijn geweest, want we hebben een ander kind gekregen. Aanzienlijk minder huilen en tijdens de wakkere momenten veel vrolijker! Wel slaapt M.aaike nog erg veel. Toch nog altijd tussen iedere voeding.

Vanmorgen heeft de fysiotherapeut een test gedaan met M.aaike om haar motoriek te scoren. En de uitslag was onder de minimale curvelijn. Voor haar leeftijd scoort ze erg laag.
    Nu maak ik me daar niet heel veel zorgen om. Ik was zelf (net als M.aaike) ook een stevige baby en ik was in het begin ook niet erg snel. Maar toch liep ik al voor mijn eerste verjaardag.

Maar zijn er mensen met ervaringen? Hoe de baby's zich ontwikkelden?

M.aaike kan nu:
    - met 2 handjes midden op romp iets pakken
    - Beentjes ophoog gooien (nog net geen tenen pakken)
    - Op de buik liggen en al iets omhoog duwen met de ellebogen
    - Op de buik met de armen naar achter en toch hoofd omhoog (zeehondje)
    - Enkele keer omrollen van buik naar rug

We krijgen nu frequenten fysiotherapie (1x in de week) en wij moeten ook veel oefenen. Al is dat oefenen wel lastig, omdat zij nog tussen elke voeding slaapt (ze kan max 1 tot 1,5 uur wakker zijn).

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

Wat kan ze niet van wat ze wel zou moeten kunnen?

Hier loopt hij ook met sommige dingen achter, mede omdat hij buikligging vreselijk vind en baby's leren nu eenmaal vanalles door de buikligging.
    Ik maak me er geen zorgen om, de fysiotherapeute gaf ons ook niet de indruk dat we ons zorgen moeten maken maar we moeten wel veel oefenen.
    Rond de 6 maanden moesten we veel oefenen met draaien, van buik naar rug en andersom. Hij kan het maar doet het nu nog heel weinig ook al oefenen we elke dag. Nu hebben we eindelijk oefeningen gekregen die voor hem ook interessanter zijn dus gaan we nu meer vooruitgang boeken.

Ik hoorde de fysio iets zeggen over de -10 lijn of +10 lijn, weet het niet meer maar dat we gaan werken naar de +25 lijn. Geen idee wat dat betekend. Ze zei alleen dat als de baby onder de -5 lijn zit het zorgwekkend is.
    Ik weet niet of ze daarover iets heeft verteld? Ik had er tot maandag nooit iets over gehoord.

Als je merkt dat je baby vooruitgaat dan moet je je denk ik niet al te veel zorgen maken.
    Bij de fysio oefenen ze vaak al met 6 maanden met draaien.
    En pas als een baby van 9 maanden niet kan draaien, dan pas schakelt het consultatiebureau een fysiotherapeute in (bij baby's zonder verleden)
    Dit is een verschil van 3 maanden.

Maar maakte de fysio zich zorgen om je baby, wat kan je baby nog niet wat ze moet kunnen?

3. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Wat zou ze al moeten kunnen volgens de fysio dan?
    En lopen voor een jaar is errug snel hoor, dat is eerder uitzondering dan standaard.
    Mijn jongste deed niet veel met 6 maanden (ze is 2 maanden te vroeg geboren, nooit een fysio gezien), maar toen ze 9 maanden was kon ze ineens zitten, half kruipen, en tijgeren. Met een jaar ging ze zelf zitten en kroop ze goed, met 14 maanden ging ze pas staan, met 16 maanden liep ze los.

4. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ow en wat ook nog is, hier kwam de fysio eens net voor de 6 maanden-sprong, toen deed hij veel dingen niet die hij zou "moeten" kunnen, 2 weken later kwam ze weer langs en toen had hij net zijn sprongetje gemaakt waardoor hij ineens veel meer kon en heel erg vooruit was gegaan. Waar wij als ouders niet mee hadden geoefend.

5. corina1989

corina1989 Fanatiek lid

15 mei 2012
    1.081
    0
    0
    Groningen
    Ze heeft inderdaad via die -10 en +10 lijn gescoord. En M.aaike zit net iets onder de -5.

M.aaike zou volgens de fysio al wat bewegelijker moeten zijn op de rug. Dus bijvoorbeeld al moeite doen om iets opzij te gaan om een speeltje te pakken. M.aaike blijft vaak erg passief op de rug liggen en vind dat zo wel prima.

M.aaike heeft ook een hekel aan buikligging. Dit houd ze ook niet lang vol, word al gauw erg boos. We oefenen dit wel dagelijks omdat dit inderdaad belangrijk is voor de volgende stap (tijgeren/kruipen).

De fysiotherapeut maakt zich niet echt zorgen, maar vind wel dat we meer moeten stimuleren en oefenen.

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze dochter van nu 1 jaar loopt ook achter in haar motorische ontwikkeling.
    Tot 6 maanden ontwikkelde zij zich volgens het boekje maar daarna stagneerde het een beetje.
    Op buik liggen deed ze sowieso wel graag maar terug rollen kon ze ook heel lang niet.Dit doet ze nu pas sinds een tweetal maanden.Ik ben op eigen initatief naar de fysio gegaan.Dit is mijn derde kind en ik kon mooi de boekjes van het cb er naast houden van wat zij toen al deden.
    Zij scoorde ook onder de middenlijn.Onze dochter heeft een lage spierspanning en heeft hypermobiele heupgewrichten waardoor alles een stuk moeizamer gaat als bij een ander kind.Ze is ondertussen enorm vooruit gegaan.Kruipen doet ze niet maar wel iets wat lijkt op billen schuiven en kruipen.Ze kan van buikligging naar zitten.Ze kan een uur lang spelen in zithouding.Staan lukt nog niet.Het kost haar teveel moeite.Wij doen vooral oefeningen om haar spieren sterker te maken.
    Ik maak me er verder geen zorgen over want lopen zal ze zeker gaan doen.Is het niet over 3 maanden dan misschien over een jaartje.Ik hoop natuurlijk eerder.
    Mijn oudste ging los lopen met bijna 18 maanden en mijn middelste liep net na haar 1ste verjaardag.Iedereen is tegenwoordig maar gefocust op vroeg leren lopen maar de kinderen die vroeg lopen zijn eerder uitzondering dan regelmaat.
    Aan mij wordt ook regelmatig gevraagd of ze al loopt en dan zeg ik gewoon eerlijk dat ze dat voorlopig ook nog niet zal doen want ze is nu eenmaal niet één van de vlotste.
    Haar fijne motoriek is wel in orde en ook is ze al redelijk ver met brabbelen en klanken maken.
    Het is goed dat je met fysio bezig bent en jullie oefenen goed en als je zeker weet dat er geen ander probleem is dan komt het echt wel in orde.
    Kinderen ontwikkelen zich tot het 2de levensjaar allemaal anders en daarna gaat het vrijwel gelijk op.

Succes.

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Als ze zich niet echt zorgen maakt dan moet jij dat proberen om ook niet te doen.
    Zie je haar wel vooruit gaan? Elk kindje heeft haar eigen tempo.

Gewoon proberen elke dag te oefenen maar niet als ze echt niet wil. En kort houden. 2 a 3 keer per dag 5 minuutjes tenzij ze langer meewerkt.

Spuugt ze haar voeding ook veel uit? De fysio zegt dat omdat dylan vaak de voeding uitspuugt, hij daarom niet graag op de buik ligt omdat het een vervelend gevoel kan zijn. De vorige fysio had daarover niks gezegd.

Maar elk kindje heeft zijn/haar eigen tempo.
    Geniet van je kleintje en probeer niet teveel aan die cijfertjes te denken.

8. corina1989

corina1989 Fanatiek lid

15 mei 2012
    1.081
    0
    0
    Groningen
    Zoals ik in de OP heb gezegd, maak ik me ook geen zorgen. Was ook eerder benieuwd hoe dit bij andere baby's gaat en hoe deze baby's zich ontwikkelden.

M.aaike hoeft van mij ook echt niet 'volgens het boekje'. Elk kind heeft inderdaad zijn eigen ontwikkeling. M.aaike brabbelt ook al veel en wil al wel heel graag zitten.
    Ik zie haar wel vooruit gaan. Zo leuk hoe ze nu speeltjes kan pakken (met 2 handjes boven haar) en we waren ook erg verbaasd toen ze opeens een keer van buik naar rug rolde!

Spugen doet ze niet erg veel, maar wel regelmatig een mondje terug. Vooral tijdens het oefenen, omdat het enige moment om te oefenen na de fles is (wel houd ik haar na de fles eerst 15 min rechtop).

9. misa

misa Niet meer actief

In mijn oren klinkt je dochter helemaal niet achter. Misschien ook niet mega snel, maar ja. We kunnen niet allemaal de snelste zijn toch? En zoals je zegt kan het maar ineens heel snel gaan en loopt ze rond haar eerste verjaardag. ;)

Mijn zoontje tilde zijn koppie vrij ver omhoog in de eerste week, rolde pas rond 6/7 maand, stond met een maand of 8, liep om de tafel met 9 maand en loslopen met 15 maand.
    Mijn dochter trok haar koppie ietsje op in de eerste maand, rolde met 4 maand, tijgerde met 6/7 maand en loopt nu met ruim 15 maand nog niet los. Maar ze kletst de oren van mn kop! ;)

Dus tja wat kun je ervan zeggen!

Ik zou gewoon lekker waar kan de oefeningen doen en de fysio laten komen. En verder genieten van je kind. Gelukkig maak je je zelf ook niet zon zorgen.
    Er zijn natuurlijk ook meer dan genoeg kids die niet bij fysio komen, die zich vervolgens uiteindelijk ook prima ontwikkelen. ;)

10. misa

misa Niet meer actief

Anouk2005: dat vind ik ook, dat iedereen altijd maar gefocust is op leren lopen. Stiekem ik ook, want ze wordt zwaar...! ;) Maar er zijn zoveel meer dingen voor een kind om in te ontwikkelen dan alleen de grote dingen als lopen. Zoals ik zei loopt mijn dochter van ruim 15 maand nog niet los, maar wel is ze gericht op anderen, snapt ze veel taakjes, is best netjes met een lepel aan het eten, ze kan torens bouwen met houten blokken, ze praat veel..
    Ze kijkt omhoog buiten en zegt vliegtuig. Ze pakt haar schoenen/slofjes en zegt: aan doen,ze heeft een versie voor vogel, en ga zo maar door.

Dus er is zooooveeeel meer dan lopen, maar dat is minder opvallend voor de buitenstaanders denk ik. :)

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat vind ik ook dat alles zo gericht is op lopen terwijl er ook andere dingen zijn die heel belangrijk zijn.Onze meid pakt nu ieder kruimeltje van de grond en zegt bah bah en komt het bij me brengen,Geweldig vind ik dat.

12. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Hier ging ie met 13 maanden staan, met 15 maanden liep ie achter z'n loopkar (maar liever niet) en met 18 maanden liep ie ineens de kamer door.
    Vind het ook jammer dat de nadruk vooral op lopen gelegd wordt, er is inderdaad zoveel meer...en omdat ie kwa fijne motoriek en spraak als een speer ging heb ik eigenlijk ook geen moment aan fysio gedacht wat betreft het lopen. En weet je, ben eigenlijk wel blij dat ie 'laat' liep...hij liep gelijk stabiel en hele stukken.

Deel Deze Pagina