De titel geeft mijn vraag al weer... Zou dit verborgen reflux kunnen zijn? Mn zoontje is bijna 6wkn oud en we merken dat hij vaak slikt na een voeding. Soms boert hij en klinkt t of hy voeding spuugt maar slikt t dan weg. De ene x spuugt hy flink de andere x een beetje. Zo ook een uur na de voeding. Ook heeft hy met regelmaat de hik. En is (vaak) onrustig na de voeding. (heeft ook wel last van lucht) Klinkt dit bekend voor mama's met (verborgen) reflux kindjes? En moet ik dan de huisarts of de kinderarts bellen om na te laten kijken? (staan nog onder controle by kinderarts)
Het kan idd (verborgen) reflux zijn, aan de hand van wat je beschrijft. Als je toch al bij een kinderarts loopt zou je het daar eens mee kunnen overleggen. Daarnaast kun je nu al beginnen met de 'leefregels' voor reflux, weet je wat deze zijn?
Dank je voor de reacties. Ik ken een aantal leefregels maar denk nog niet alle. Ben nog orienterend. Heb pas over 6 wkn afspraak by de kinderarts maar bellen om advies kan altyd welVind t zo sneu voor mn ventje. Huilen wordt steeds meer. Maar hy is nog best goed te troosten. Als hy maar by je kan zijn is t goed. Wegleggen is er alleen by als hy goed in.slaap is.
De standaard leefregels zijn (hopelijk vergeet ik niets ) - kleine flesjes (liever klein en vaak dan veel en minder vaak. Als er veel voeding in de maag komt, komt er meer druk op te staan en vergroot de kans op problemen; terug stromen vd melk naar de slokdarm) - alles schuinzetten. Dus onder het hoofdeinde van bijv het bedje een paar dikke boeken/planken. Alles wat schuin kan schuin zetten. - na elke voeding circa 30 minuten overeind houden. (Dag en nacht) - goed laten boeren (bij fv, NIET schudden, maar roeren) - zorgen dat hij rustig drinkt (zeker bij fv echt 15-20 minuten) - eventueel in buiklig laten slapen (mits hij zelf zijn hoofdje kan draaien) - eventueel indikken met jbpm (je hebt het van nutriton, maar daar zit maar iets van 30% jbpm in. Je kunt ook pure halen bij een reform (natuur)winkel, dit is zonder toevoegingen) Als je een draagdoek/-zak hebt kun je hem daar in doen als hij onrustig is. Als hij bij jou rustiger is, hou hem dan lekker zo veel mogelijk bij je. Huilen kan reflux verergeren. Probeer eerst eens alle leefregels goed toe te passen, merk je weinig verschil: bel je ka op hierover. Dit is niet iets wat je, als hij er echt last van heeft (wat ik zo lees), je 6 weken kan laten wachten.
Hoe raar. Bel naar de kinderarts. Assistente zegt dat t via de huisarts moet want t is een nieuwe klacht. Hy is niet onder behandeling voor reflux.
Dan ga je de ha bellen en zeg je dat je langs wilt komen Waarschijnlijk willen ze eerst dat je de leefregels toepast, dus begin daar nu vast mee Ik ben van mening dat je het beste eerst kunt proberen of alleen de leefregels toepassen voldoende is. Regelmatig is dat nl zo! Werkt dat niet? Hun naar de ha en vragen om medicatie. Wil deze dat niet en luistert hij/zij niet goed genoeg voor je gevoel? Vraag een verwijsbrief naar een ka!
Averlhach dank je. T lastige is is dat ik bv geef en 2-3x pd geef ik dat met de fles. Rest uit de borst. Buikje is goed gespannen na voeding. Bed staat al schuin en rechtop houden doen we ook al. Fles dikken we aan met nutriton, maar zo ik lees is jbpm puur beter.
Ja, pure jbpm is beter. Dus kijk of je even naar een reform winkel kan of bestel het online. Ook bij bv kun je het geven, dmv een papje vooraf. Bv is (ook bij reflux) beter dan kv. Dus als je het kunt volhouden... (Als het niet kan jammer dan, mijn kids zijn opgegroeid en groeien op bij kv) Dan gewoon ha bellen Ohja; rust en regelmaat helpt vaak ook goed bij reflux. Ps graag gedaan; daarvoor is zo'n forum, vind ik.
@Averlhach: zijn de bijwerkingen van pure jhbp heel anders dan bij nutriton? Mijn dochtertje krijgt nml ontzettende krampen van nutriton. Vind het een btje spannend om nu jhbp te gaan gebruiken omdat ik bang ben dat ze dan weer zulke krampen krijgt. Volgens huisarts zit er weinig verschil in pure en nutriton maar hier op het forum lees ik dat veel mensen wel verschil ervaren?
Zie je reactie nu pas. Er zit wel degelijk verschil tussen Natufood johannesbroodpitmeel (de pure vorm) en Nutriton. Nutrilon wil ons doen geloven dat er 'voornamelijk johannesbroodpitmeel' in zit. (Zo staat het op de site). Echt in onderstaande link staat wat er daadwerkelijk in zit en dat is maar 30% jbpm! Zie; Aantal calorieën Nutrilon Nutriton bij spugen (Nutricia) per 100 gr. - EAN: 8712400505482 Een reform winkel verkoopt de pure jbpm van Natufood. Hier ziet alleen jbpm in. De meeste kindjes reageren op de hulpstoffen in nutriton. Let wel op dat als je het probeert je niet evenveel in de fles doet als de nutriton. Je hebt echt veel minder nodig
Gister by ha geweest. Had nog wat andere vragen dus in 1x alles. Hy zei nog 1 week aan kijken. De leefregels passen we toe. T lijkt minder te zijn. Is ook net wat voor dag mr heeft. Wel blijft ie na de meeste voedingen wat onrustig.
Alles wat minder is is fijn! (In dit geval) Kijk goed naar je kindje en vind jij dat er te veel onrust/pijn is; gewoon aan de bel trekken en terug naar je ha. Er zijn diverse opties.