Inbreng kind schoolkeuze middelbare school

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Amarens, Dec 23, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Hoe doen jullie dat? Bij ons had het kind absoluut zijn voorkeur mogen uitspreken, de school hebben wij eigenlijk samen gekozen (uiteindelijk hadden zoon en wij door de omstandigheden een sterk voorkeur). Maar nu heeft hij een goede vriend die van zijn ouders niet mag kiezen :| Dat vinden wij sneu want die ouders dwingen hem nu richting het montessori onderwijs terwijl het nog de vraag is of het kind daar gelukkig van gaat worden...

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Mijn kind heeft zelf gekozen. Hij moet het doen daar niet ik. Belangrijk dus dat zijn gevoel bij een school goed is.

3. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,367
    113
    Mijn zoon had de behoefte niet om zelf te kiezen.
    Sowieso is er binnen de door ons gestelde kaders zo goed als geen keus hier. Of hij moest een heel stuk verder fietsen (30 km).
    Ik moet wel zeggen dat ik hem heb voorgelegd dat als hij wilde we ook op 2 andere scholen konden gaan kijken die niet helemaal in onze kaders pasten. Bij ons gaat het vooral om het 'christelijke gehalte'zeg maar. 1 school past perfect bij de manier waarop wij Christen zijn. Maar er zijn ook 2 scholen op fietsafstand (8 en 14 km) die een stuk minder aan het christelijk geloof doen maar wel wat.
    Maar hij vond het totaal oninteressant om verder te kijken, sowieso ging zijn zeker de helft klas naar zijn middelbare school, en bijna iedereen verder of naar een middelbare op 14 km fietsen (had hij geen zin in) of naar een school voor een lager niveau (zijn school biedt alleen onderwijs vanaf VMBO TL.

4. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,863
    5,127
    113
    Home
    Hij moet het naar zijn zin hebben niet wij

Maar ik zou wel kijken en advies geven in bv afstand fietsen, soort onderwijs Etc

5. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Wij hebben een voorselectie gedaan en zij kiest daaruit

Julia1987 and Neuzeke like this.
  6. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Als een kind bv enkel de schoolkeuze baseert op welke klagenoten/vriendjes naar die school gaan, snap ik wat bemoeienis van ouders wel als een andere school juist meer aansluit bij een kind. Mijn nichtje wilde haar vriendin achterna, maar die ging naar een school gefocust op tto, terwijl nichtje heel kunstzinnig is en er ook een middelbare school was met een kunst-richting, ze is tóch naar die kunst-school gegaan en heeft het daar super naar haar zin.

7. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

Oct 5, 2009
    727
    306
    63
    Wij hebben de keuze aan Rick zelf overgelaten. Hij moet het doen en niet wij.

8. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,295
    10,265
    113
    Wij hebben nog even maar in je omgeving heb me toch een bepaalde hoeveelheid scholen wat past en dan samen kijken en de sfeer voelen.

Vroeger deden mijn ouders het ook zo. Was niet mega veel keus maar het idee van betrokken zijn is prettig. Ze moeten het zelf doen dus mogen ze ook inbreng hebben.

9. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Dochter heeft zelf haar keuze gemaakt en het bevalt erg goed.
    Bij de open dagen bij meer scholen gekeken aantal vond ze meteen niet fijn voelen, was ik het helemaal mee eens.
    Ze had daarna 3 scholen waaronder een vrije school op haar lijstje voor een meeloopdag.
    Tijdens de meeloopdag viel deze af.
    Beide overgebleven scholen zijn prima, maar dochter voelde zich op 1 het meest thuis.
    En gelukkig werd ze ingeloot anders werd het school 2, want school 2 hoefde ze niet te loten.
    Haar beste vriendin in naar een andere school gegaan en ze hebben nu nog steeds goed contact, daar hoef je het ook niet van af te laten hangen. Sterker nog je ziet vaak dat het juist mis gaan tussen beste vriendinnen.
    In dochters klas ook 3 beste vriendinnen en ze zitten nu allemaal in een ander groepje.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Hier mag ze helemaal zelf kiezen. Nu moet ik zeggen dat met het basis/kader advies ze al niet in onze stad terecht kan. In dorpen om ons heen zijn er 3 keuzes.
    En maar 1 van die scholen biedt een bakkerij richting, iets wat ze al jaren wil. Dus de keuze was vrij makkelijk.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,820
    113
    #11 suus1983, Dec 23, 2020
    Last edited: Dec 23, 2020
    Zoon heeft zelf gekozen. Wij stonden daar ook achter. Nu mag dochter kiezen. Onze voorkeur heeft het als ze naar dezelfde school als zoon gaat, maar dat mag ze zelf weten.

Edit: het is in principe hun keuze, maar wij moeten er wel achter kunnen staan. Wij zijn als ouders toch nog een flinke tijd verantwoordelijk.

Athina likes this.
  12. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    De keus is hier ook makkelijk. Of de onderwijsstichting waar ik gewerkt heb (bbl t/m vwo, verschillende locaties) of de onderwijsstichting waar ik nu werk (ook alle niveaus). De eerste is 15 minuten fietsen, de tweede is één halte met de metro en nog 10 minuten fietsen. (Of 40 minuten fietsen).

Maar in een grotere stad of meer keus, dan zou ik wel vooronderzoek doen en evt onderwijsrapporten lezen. Er zit nl nogal wat verschil in kwaliteit en beleid.

13. Amarens

Amarens VIP lid

Dec 24, 2009
    11,522
    3,770
    113
    Ik vond het best lastig, wij hadden keuze uit 7 scholen en als je ze niet kent is het toch wel een klus.

14. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    We kunnen kiezen uit 3 scholen . We moeten de keuze maken zonder open dagen of meeloop dagen, dus kunnen nergens echt sfeer gaan proeven.

Na het uitpluizen van hun web pagina's had dochter de voorkeur voor 1 school en wij volgen haar hierin.

Maar ook hier klasgenoten die geen keuze hebben en b.v. naar de school moeten waar oudere broers/zussen ook zitten. En een klasgenoot die juist niet naar de school mag waar de broer op zit omdat de ouders bang zijn dat ze op school alleen maar ruzie gaan maken

15. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,931
    113
    Onze kinderen mogen tzt zelf meebeslissen. Ik weet uit eigen ervaring dat het op die leeftijd (11/12 jaar) nog wel heel lastig is om keuzes te maken voor langere termijn en dat de meegenomen argumenten niet altijd de meest verstandige zijn. Dus wel afhankelijk van de argumenten die ze dan eventueel aandragen om een andere school te willen kiezen dan dat wij in het hoofd hebben krijgen ze meer of minder ruimte om zelf te beslissen. Maar in hoofdzaak vind ik wel dat het ook hun keuze moet zijn. Nou heb je waar wij wonen op zich niet zo heel veel keus dus ik verwacht daar eigenlijk niet heel veel problemen in, maar je weet het nooit en ook niet waar klasgenoten voor gaa kiezen en wat voor invloed dat evt gaat hebben.

16. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,134
    8,867
    113
    Mijn kind(eren) mag (mogen) grotendeels zelf kiezen.

MissXray likes this.
  17. biseco

biseco Actief lid

Apr 5, 2006
    315
    39
    28
    omgeving rotterdam
    Hier heeft ze vorig jaar zelf mogen kiezen. Zij wilde niet naar een school in eigen woonplaats waar heel veel klasgenoten wel heen gingen. Ze koos voor opleiding waar ze 25 min voor moet fietsen en als enige van haar school heen ging. Ze heeft nog geen dag spijt. En wij het eens met haar keuze. Had ze in onze eigen woonplaats gewild, waa dat ook goed geweest. Wij vonden het wel heel stoer dat zij niet koos wat heel voor de hand liggend was.

18. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,265
    25,723
    113
    Ze mogen zelf kiezen, maar we hebben daarbij vooraf wel meegekeken naar bepaalde criteria. Ging hier eigenlijk als vanzelf. En het komt er ook op neer dat de drie oudsten allemaal op een andere school zaten/zitten/terecht gaan komen (vooral heel ‘handig’ als de ouderavonden toevallig op dezelfde avond vallen :roflmao:)

smax and Whoopy like this.
  19. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,771
    18,916
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    #19 tupp, Dec 23, 2020
    Last edited: Dec 23, 2020
    Hier valt niet zo heel veel te kiezen. althans: in de stad heb je 1 VMBO school en 2 scholen die MAVO / HAVO / VWO bieden. Dus als je PRO, basis of kader advies hebt, valt er niks te kiezen. Tenzij je buiten de stad naar school gaat. Maar ik denk dat we dat wel zouden ontmoedigen. Twee keer per dag 3 kwartier fietsen, dat is toch 7,5 uur per week die je ook anders had kunnen besteden.

Als er een MAVO / HAVO / VWO advies uit zou komen (nou ja, dat laatste sowieso niet, schat ik) dan zijn er dus twee scholen om uit te kiezen. Dat is ons om het even, het gaat er dan gewoon om waar onze zoons zich het meest thuis zullen voelen. Maar we zullen wel meekijken en meedenken. Samen met zoon kijken op de scholen en voors- en tegens tegen elkaar afwegen.

Maar als ouders voor hun kind kiezen, vind ik daar ook niks van hoor. Ik neem aan dat ouders daar een goede reden voor zullen hebben. Op de ene school heb je betere begeleiding voor de ene zorgvraag, op de andere school voor de andere. Of een school heeft bepaalde profielen of een andere onderwijsvorm die beter aansluit bij het kind.

Ik vind er pas wat van als de ouders zich er helemaal niet mee bemoeien. Die zijn er namelijk ook. Ouders die helemaal geen open dagen bezoeken met hun kind. Of ouders die vergeten hun kind in te schrijven bij een middelbare school.

Whoopy, Fuddey and suus1983 like this.
  20. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    2,702
    2,382
    113
    Wij als ouders stellen wel kaders, maar daarbinnen is het uiteindelijk hun eigen keuze. Voor dochter waren er uiteindelijk 2 serieuze opties die allebei goed voelden. De school hier echt letterlijk om de hoek en de school 1 plaats verder, 20 minuten fietsen. Ze heeft uiteindelijk zelf gekozen voor de school om de hoek. Haar twee redenen waren: de school waar ze nu zit, heeft dakpanklassen in de brugklas, de andere school niet. Daar wordt je bij een gecombineerd advies op het hoogste niveau geplaatst. Dat vond ze vanwege haar onzekerheid eng. De dakpanklas gaf haar een gevoel van rust. Terwijl is gebleken dat ze het hoogste niveau dus prima aankan (inmiddels zit ze in de 2e). En daarnaast zei ze "je denkt toch zeker niet dat ik 20 minuten ga fietsen als ik er ook in 2 minuten kan zijn?". De eerste reden vonden wij natuurlijk het belangrijkst. De tweede vonden we geen probleem omdat het beide prima scholen zijn. Ook binnen dezelfde stichting overigens. En dat is dus wel een belangrijke eis van ons, dat het kwalitatief een goede school is. Haar beste vriendin is overigens naar de andere school gegaan. Dat vond ze jammer, maar ze heeft zich er niet door laten beïnvloeden.

Als de jongste straks zo ver is, heeft ook hij zeker een belangrijke stem. En dat hoeft ook niet dezelfde school te worden. Nu schelen ze ook 5 jaar, dus heel lang samen op dezelfde middelbare school zal toch niet gebeuren. En er zijn nog meer opties dan deze 2 scholen want in de grote stad even verderop is ook nog de nodige keuze.

Share This Page