Hey meiden, Ik maak me een beetje zorgen om mijn dochter van 7. Ze is altijd al slechte eter geweest, maar de laatste tijd is het echt drama. Ze presteert het om een uur over haar boterham te doen in de ochtend, waardoor ik vaak weer boos tegen haar moet doen omdat we anders ook te laat op school komen. Begin dan echt mijn geduld te verdienen 's ochtends na het tig keer gevraagd te hebben op te schieten. Vaak zegt ze dat ze geen honger heeft, maar ze moet toch eten? Hebben al van alles geprobeerd! Hebben jullie nog tips? Avondeten is ook drama. Ze krijgt tussendoor ook bijna niks. Groetjes Carola
Misschien een boterham zonder de korstjes geven. In de korsten zit geen extra voedingsstoffen. Of een bakje yoghurt.. Gaat het misschien beter met de tv aan en dan voeren.. Avondeten, heb je ook geprobeerd om vroeger te eten. Misschien is ze gewoon te moe..
hier gaat een bakje chocopops / honing pops er beter in dan een boterham. brood duurt ook erg lang vaak waar eet ze? voor de tv of aan de eettafel zonder tv aan? avondeten.. mag ze zelf bepalen hoeveel er opgeschept word? misschien helpt het om haar bij het koken te betrekken, en dat ze mag mee bepalen wat jullie eten?
Kan die boterham desnoods niet mee naar school, voor tijdens de pauze? Ik zou er gewoon een bepaalde tijd op kleven (bijvoorbeeld een half uur) en is haar ontbijt dan niet op ... dan maar geen ontbijt, of ontbijt tijdens de pauze. Natuurlijk haar wel op voorhand verwittigen hiervan. Uiteraard kan je variëren qua ontbijt en dus misschien inderdaad es cornflakes of yoghurt ofzo proberen. Ook voor de ander maaltijden zou ik een soort minimale opscheppen (een halve schep groenten, een halve aardappel, een miniem stukje vlees of vis, ...) en haar een bepaalde tijd geven. Bijnemen mag, maar na pakweg een half uur à drie kwartier gaat het eten gewoon van tafel. Dan is het eten toch koud. Als bijvoorbeeld soep wel goed zou binnen gaan, kan je dat al es vaker op 't menu zetten (en er voldoende groenten doordraaien - extra vitamines) of vooraf geven. Hetzelfde met pastasaus, daar kan je ook wel wat kwijt qua groenten.
Mijn dochter weigert om brood te eten in de ochtend, zij is in januari 6 geworden. Nu is zij vooral in de ochtend een hele slechte eter. Dus ik ben overgestapt op volkoren beschuit, volkoren crackers of rijstwafels. Ze moet er minimaal 1 met beleg eten voor ze naar school gaat. Maak er meestal 2 en heel heel soms eet ze van de tweede ook nog een.stukje. Als ze heel moeilijk doet, mag ze soms ook wel een bakje honeypops eten. En ik heb de volgorde in de ochtend aangepast. Eerst aten we altijd eerst, helemaal drama. Nu gaan we uit bed, gelijk douchen en aankleden en haren doen. Daarna pas eten. Is ze niet snel genoeg met eten, dan heeft ze pech..
Soms is het beter om 6x per dag een beetje te eten, dan 3x per dag een drama om wat meer te eten. Geef ze lekker wat gezonds als tussendoortje. Maak een fruithapjes, of maak een smoothie. Een belegde cracker, of van die lekkere rijstwafels met een smaakje. Laat haar ook kiezen wat ze wilt.. Als eten weer leuk wordt, Dan eet ze vanzelf meer.. En als groente is drama is, laat ze lekker wat meer aardappels met bijv appelmoes en een grotere stukje vlees eten. Het gaat erom dat het weer gezellig is aan tafel en geen strijd..
Drama aan tafel en boos worden moet je inderdaad juist voorkomen. Mijn 10-jarige zoon is niet zozeer een slechte eter, maar heeft wel zwaar ondergewicht. Hierdoor moet hij zoveel eten dat het niet leuk meer is. Wij hebben nu de afspraak dat hij zoveel eet als hij kan in een half uur tijd. En dan haal ik het bord weg. Hij krijgt dan ook niks anders. We hebben het niet over het eten en ik zeg dus ook niet meer dat hij moet door eten of een hap moet nemen. Daarnaast staat hier altijd een monkeyplatter (bord met verschillende gezonde hapjes) op tafel waar hij onbeperkt van mag eten. Soms eet hij in een half uur een groot bord, soms neemt hij 3 happen en hoeft hij niet meer. Maar altijd geef ik hem een compliment. Wij doen dat nu 2 weken en ik merk dat hij langzaam toch steeds meer gaat eten. En de druk is van de ketel, hij probeert alles wat ik hem voorzet en zegt ook steeds meer dat hij iets lekker vind. Overigens gaat bij ons alles in overleg met de kinderarts en de diëtist. Eten vervangen wordt afgeraden, want dan gaan ze vaak alleen maar slechter eten ipv beter.