Dochter 7 hoeveel brood per dag?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door frummeltje31, 12 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Mijn dochter van 7 (in mei wordt ze 8) komt de laatste weken uit school en dan wil ze alleen maar eten. Ze krijgt 2 boterhammen mee naar school. Nu dacht ik een extra boterham mee te geven. Maar is dit wel goed voor een meisje van haar leeftijd? Ik ben erg voorzichtig met te veel eten, omdat ik zelf bijna mijn hele leven op mijn gewicht moet letten. Dat wil ik uiteraard bij haar niet laten gebeuren!

Ze eet in de ochtend ook een boterham.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    DastyQueen en frummeltje31 vinden dit leuk.
  3. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Heeft ze naast haar 2 boterhammen niks bij de lunch? Je zou er ook nog wat dingen naast kunnen geven...rauwkost, fruit, kaas, noten oid..

DastyQueen vindt dit leuk.
  4. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.796
    9.314
    113
    Gelderland
    Mijn zoon van net 8 eet soms 5 boterhammen per dag. 2 bij het ontbijt plus een beschuitje, 2 bij de lunch (3e krijgt hij niet op ivm tijd te kort) en dan soms eentje uit school. Als hij een broodje uit school krijgt zeurt hij veel minder om wat lekkers ;)

frummeltje31 vindt dit leuk.
  5. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik zou ook eerder wat extra's naast haar boterhammen meegeven. Dingen als rauwkost, noten, ei, kaas, etc. vullen goed en zijn ook een lekkere afwisseling.
    Mijn dochter van 7 heeft ook een goede eetlust (ze sport ook veel, dus dat scheelt misschien wel). Ze geeft het zelf goed aan hoeveel ze wil eten en dat mag dan ook gewoon, zolang het gezonde dingen zijn. Qua gewicht hoef ik bij haar gelukkig totaal niet op te letten, ze is nu ongeveer 1.30m en ze weegt 23 kilo, dus ze is eerder te licht dan te zwaar.
    's Ochtends eet ze vaak een schaal havermoutpap met een banaan en twee beschuitjes met kaas of vleeswaren. Als ze brood kiest, eet ze er met gemak 4 in de ochtend. Dan tussendoor fruit en rauwkost, een flinke bak vol.
    Als lunch qua hoeveelheid 3/4 boterhammen, wat rauwkost en een handje noten, een gekookt eitje of wat kaas/worst bijvoorbeeld. Die boterhammen worden ook vaak vervangen door een grote bak salade met volkorenpasta / couscous / rijst / quinoa / etc. Of belegde volkorenwraps of havermout-noten-gedroogd fruit-muffins ofzo. We wisselen in elk geval veel af.

6. pnirmal

pnirmal Lid

2 mrt 2018
    26
    51
    13
    Vrouw
    Die extra boterham moet gewoon kunnen ze is in de groei !
    De hele dag school maakt hongerig let op dat je jou gevoelens niet projecteer naar haar eten. Gezonden kinderen eten vaak gewoon goed.

Mijn dochter is net 8! Eet ook vrij goed. Normaal.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik lees mijn reactie nog eens en het lijkt alsof ik vier boterhammen per dag voor een zevenjarige veel vind; dat vind ik het niet! Het lijkt mee een heel normale hoeveelheid.

8. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Mijn dochter wil ook altijd graag wate eten na school, vind ik helemaal niet zo raar. Om 12 uur gegeten, om 15 uur thuis en dan om 17:30 weer eten.
    Ik geef haar uit school vaak komkommers en tomaatjes of rijstwafels of Griekse yoghurt of crackers of idd boterhammen.

Mijn dochter is 5, maar wel al 125cm. Ze krijgt 1,5 boterham mee en komkommers en tomaatjes.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Jep, dat. Je zet haar nu in feite op een soort van dieet. Mijn dochter is 8 en die eet rustig 3 a 4 boterhammen tussen de middag. Heeft ze gewoon nodig. Ze is 1.34 en 27 kilo en verre van dik. Leer kinderen naar hun gevoel te luisteren, als ze echt trek hebben een een extra boterham/fruit oid pakken is dat prima. Gaan ze snacken, dan ga je opletten.

DastyQueen en dds vinden dit leuk.
  10. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik zou geen extra boterham meegeven naar school, maar wat rauwkost (paprika, tomaat, komkommer, worteltjes) of een gekookt eitje, of een handje nootjes (liefst ongebrand en ongezouten). Ik ben van mening dat rauwkost een beter alternatief is dan brood, omdat in de rauwkost ook nog (veel) vitaminen zitten itt brood.

Mijn dochter is bijna 8 en zou in de ochtend ook het liefst 3 boterhammen eten. Dat mag niet van mij, ze mag wel nog een klein beetje yoghurt als ze echt nog wil. Meestal slaat ze dat af.

Na school krijgen ze hier eerst een stuk fruit of rauwkost en soms nog een biscuitje of snoepje.

11. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Ja ik dacht eerst ook een groeispurt, alleen duur hij nu wel erg lang. (Echt een paar maanden al). Ik ga het uitproberen! Dank voor de tips!

12. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Nee in principe is dit ook niet toegestaan op school! Maar als ze uit school komt krijgt ze idd wel vaak kaas, fruit, noten of iets.

13. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Nee dat ze iets wil is niet raar hoor, dat vind ik ook niet. Maar mijn dochter blijft werkelijk waar tot etenstijd zeuren ook al krijgt ze wat. Dus dan lijkt het mij dat ze gewoon wat extra's nodig heeft.

14. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Oh echt! Wat streng zeg! Ik maak altijd bento trommels dus soms zit daar niet eens brood in voor lunch.
    Dan zou ik er gewoon een boterham extra bij doen.

15. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Ik zet mijn dochter zeer zeker niet op dieet. Ze krijgt uit school genoeg lekkers hoor. Maar omdat mijn dochter geen fruiteter is en qua rauwkost ook niet echt, hou ik er wel een oogje op ja. Lijkt me niet heel raar.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Wel lekkers, maar dan niet een extra broodje, dat snap ik niet zo goed. En als je nu al zo druk maakt om een broodje extra, dan doe je toch wel iets meer dan een oogje in het zeil houden? Je geeft het zelf ook aan in je beginpost.

Marchella en Biny vinden dit leuk.
  17. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Joh geef je kind gewoon een extra boterham/broodje.

Ze zal honger hebben

TopperD en suus1983 vinden dit leuk.
  18. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Geef je ook volkoren brood mee of gewon bruin, meergranen of wit? Volkoren verzadigd natuurlijk ook nog beter en is een stuk gezonder.

19. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Wat voor soort brood geef je nu mee? Het beste is volkorenbrood, daar ben je het langst verzadigd van. En dan het liefst grof volkoren. Tarwe e.d. is veel minder voedzaam.

Overigens zeurt mijn dochter ook vanaf dat ze uit school komt tot aan het avondeten om eten, maar ik hanteer vaste eetmomenten (ontbijt, tussendoor (fruit), lunch, tussendoor (fruit/rauwkost), avondeten). Als ik aan haar vraag moet toegeven eet ze ‘s middags van alles en eet ze bijna geen avondeten. Het is dus misschien ook een beetje uitvinden of ze écht honger heeft als ze constant om eten vraagt, of dat het gewoon zin in iets te eten hebben is. Dat laatste is dus bij mijn dochter het geval.

20. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Ik snap je wel..
    Mijn dochter is stevig, altijd wel geweest. Op t moment echt (licht) overgewicht.. :/

Ze is een goede eter, vaak honger. Ik hanteer ook vaste eetmomenten. 3 maaltijden, 2x tussendoor.
    Vooral smiddags vaak nog honger (dan mag ze nog fruit/groenten/cracker). En dan eet ze savonds ook weer goed.

Ik vind t vaak lastig.. afremmen of meegaan in haar honger (zoveel mogelijk gezond, hoe ouder ze wordt, hoe moeilijker).

Momenteel eet ze smiddags vaak 3-4 volkoren boterhammen. Ook perioden dat ze er 2 eet. Ochtend max 2.
    Snoep mag ze sinds een paar mnd wekelijks in haar trommel kiezen: 2 snoepjes per dag; zelf verdelen. Op=op. Regelmatig perioden gehad dat ze snoep ging pikken, dit werkt goed.

Wat mij erg tegen staat is dat ze zó veel snoep krijgen, overal..! Ik vind het thuis al zon ‘gevecht’ soms; nee, je hebt nu echt genoeg gehad.. en vervolgens krijgt ze ergens anders weer snoep aangeboden..

Deel Deze Pagina