Dochter 7 hoeveel brood per dag?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by frummeltje31, Mar 12, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kar89

kar89 Fanatiek lid

Feb 15, 2012
    2,246
    727
    113
    Mijn zoon is 3 en die eet soms op een dag 5 boterhammen, als zr het aangeeft nodig te hebben geef het lekker.
    Beetje sneu als ze heel de dag honger heeft

2. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,321
    10,286
    113
    Ik zou ook meer brood geven, heeft ze ook minder zin om te snacken.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Mijn 6-jarige eet meestal na school nog een boterham of crackers met wat rauwkost en kaas ofzo erbij. Op school eet ze ‘s middags brood en fruit.

4. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ik vind 1 boterham in de ochtend en dan 2 met de lunch met niks erbij ook wel een beetje karig hoor. Je zou ook kunnen kijken of ze als tussendoortje iets substantielers mee kan nemen. Weet niet wat ze dan altijd krijgt.
    Maar als ze echt met veel honger uit school komt, dan eet ze daarvoor te weinig lijkt me. Ik ben er ook wel een groot voorstander van om kinderen hierin te volgen (zo lang het gaat om gewoon eten en niet om snaaien uit verveling oid). Ik denk zelf dat ze grootste problemen ontstaan doordat mensen niet goed genoeg luisteren naar wat hun lichaam nodig heeft en daardoor op de verkeerde momenten de verkeerde dingen gaan eten.

DastyQueen likes this.
  5. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

Sep 16, 2009
    2,158
    110
    63
    Sorry hoor, maar je komt erg bevooroordeeld over en trekt meteen conclusies.

Mijn dochter komt niets, maar dan ook niets te kort. Het eten op school, moet ik mij houden aan de schoolregels.

Het enige wat ik hier vraag is of ik haar een boterham extra kan geven. Of dit kan. Meer niet. Ik heb mijn dochter absoluut niet op dieet. Ik let alleen op bijvoorbeeld suikerhoudende drankendranken en dat ze niet te veel snoept. Is dat zo'n drama?

6. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,911
    3,935
    113
    Mijn dochter is bijna 6 en eet op school altijd 3 boterhammen. Smorgens meestal 1, soms 2.
    Ze krijgen 3 dagen schoolfruit, maar als ik fruit meegeef zijn het 2 stuks en dat gaat altijd op.
    De jongste van 3 eet hetzelfde.....

Uit school krijgen ze meestal een koekje oid maar ze vragen ook vaak om nog meer fruit.
    Savonds eten ze bijna niks (tenzij pizza, patat, pannenkoek).

Als je kind aangeeft honger te hebben zou ik niet beknibbelen op een boterham. Het beleg maakt een boterham gezond of ongezond dus daar kun je evt op letten. Beter dan een extra koek....
    Uiteraard is rauwkost gezond maar he kom op dat stilt je honger toch niet..... Las vanmiddag nog een artikel over waarom dreumesen en peuters geen groente willen eten, nl omdat het ze te weinig calorien oplevert, ze schijnen van nature voorkeur te hebben voor calorierijk voedsel (zoals moedermelk) omdat ze volop in de groei zijn!

frummeltje31 likes this.
  7. frummeltje31

Sep 16, 2009
    2,158
    110
    63
    Meiden, bedankt voor al jullie reacties en tips. Hier kan ik zeker wat mee. Ik ga wat dingetjes uit proberen.

En even voor de duidelijkheid, mijn dochter komt niets te kort, noch let ik teveel op wat ze eet. Ze kan en mag gewoon lekker leven, maar wel op een goede manier.

TopperD likes this.
  8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,785
    18,943
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste eet bij het ontbijt 3 of 4 bruine boterhammen en bij de lunch ook. In de kleine pauze krijgt hij appel of wortel mee. Ik maak hem verder niet blij met zaken als tomaat en komkommer e.d. En wat al is gezegd: het vult ook niet echt. Van noten heb je ook behoorlijk veel nodig om net zo'n 'vol' gevoel te krijgen als van een boterham. Al die gezonde alternatieven vind ik meer een tussendoortje of extraatje naast de lunch, niet als broodvervanger. Dus hij krijgt gewoon de hoeveelheid boterhammen mee die hij nodig heeft om verzadigd te zijn. Gelukkig eet hij 's avonds wel goed groente. En 't is geen stilzitter, stiekem verbruikt hij daar ook wel veel energie mee geloof ik! Zijn gewicht is in ieder geval prima in orde, ondanks de grote hoeveelheid brood.

9. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik vind drie boterhammen per dag voor die leeftijd eigenlijk erg weinig. Mijn dochter van vijf zou daarmee niet genoeg hebben.

En je mag van de school geen noten of groente meegeven? Wat is daar de redenering in?

suus1983 likes this.
  10. frummeltje31

Sep 16, 2009
    2,158
    110
    63
    School wil het eten en drinken graag zo gezond mogelijk houden. Uiteraard zijn groente en noten wel gezond, maar dit geeft sommige ouders een vrijbrief vanalles mee te geven aan hun kind wat ongezond is. Vandaar dat ze er best streng in zijn.

Er was bijvoorbeeld een kindje dat elke dag het 10 uurtje een voorverpakt croissantje at. Daar worden de ouders ook op aangesproken. Maar ik zal in ieder geval even met de juf overleggen, wellicht dat het dan wel kan. Vandaag heeft ze in ieder geval een extra boterham mee.

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Maar groente/fruit is toch iets heel anders dan koekjes etc? Ik vind het heel raar dat alleen brood mag en zou recalcitrant gewoon een handje tomaatjes meegeven en wat plakjes komkommer.

DastyQueen likes this.
  12. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Maar een school kan toch duidelijk maken dat groente en fruit en noten altijd ok zijn, en koeken niet? Ze communiceren toch ook dat brood wel mag?

DastyQueen and Ffion like this.
  13. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje van 6 heeft periodes dat ie 2 broodjes tussen de middag eet maar ook periodes van 4 broodjes, vandaag had ie bijvoorbeeld 4 broodjes en nog druiven. Aan het eind van de middag krijgt ie, vraagt ie ook om, vaak tomaatjes en komkommer. Ze zijn volop in de groei dus tja...

Wel een aparte beredenering van de school trouwens?!

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Dochter wordt over twee weken zeven. In de ochtend 1 a 2 boterhammen ligt aan de dag en tijdstip van opstaan. Tussen de middag meestal 2 met overblijf en thuis drie. En uit school vaak nog 1. Ze is 128 cm en 20 kilo. Tussendoor veel fruit.

Als ze trek heeft, waarom niet?

15. frummeltje31

Sep 16, 2009
    2,158
    110
    63
    Ze heeft haar derde boterham helemaal op gegeten.

rauwkost en dergelijke zijn wel toegestaan op school, heb het nog eens nagevraagd. Maar stukjes kaas en worst niet.

16. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier heeft de oudste sinds ze 7 is volgens mij ook al 3 boterhammen mee voor de lunch. De jongste is nu 7,5 en die hoor ik nog niet. Is ook een iets minder grote eter. Wel probeer ik ervoor te zorgen dat ze smorgens goed eet. Een boterham (sowieso altijd volkoren) en eventueel nog rijstwafel of een crackertje. Soms start ze smorgens ook met kwark met muesli. En ze mag nu 1x per week een 'ontbijtpizza' mee naar school. Halvajam in een bakje erbij en die doet ze erop school op ;) . En dan heeft ze wel genoeg aan 1 'pizza' . Dus blijkbaar zit daar genoeg in.
    ( https://www.essiehealthylife.nl/havermout-ontbijtpizza/ + wij gooien er dan nog 15/20 gram lijnzaad bij) .

frummeltje31 likes this.
  17. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Wees blij dat ze trek heeft en wil eten. Mijn zoon is 8 en eet in de ochtend 2 boterhammen en verder vrijwel niets tot aan het avondeten. Soms een halve of 1 hele boterham, verder komt alles wat ik meegeef mee terug naar huis. Of dat nu fruit, groente of snoep/koek is.
    Bij 1.46 cm en 30 kilo kan hij best wat extra`s gebruiken, maar door zijn medicatie wordt zijn eetlust onderdrukt.

18. Deliana

Deliana Niet meer actief

Gewoon doen hoor. Mijn zoon van bijna 7 is nooit zo’n beste (en grote) eter geweest, maar sinds 2 weken barst hij constant van de trek.... hij vraagt bijna iedere 2 uur om eten. Tussen de middag krijgt hij i.p.v. 2 nu 3 boterhammen en Iit school krijgt hij i.p.v. een snoepje dus ook eerst een broodje, krentenbol, belegde cracker of banaan.....

19. frummeltje31

Sep 16, 2009
    2,158
    110
    63
    Leuke tip! Dank je wel!

20. frummeltje31

Sep 16, 2009
    2,158
    110
    63
    Natuurlijk ben ik daar blij om. Maar daarom wil ik wel dat ze zoveel mogelijk gezonde dingen eet, buiten de koekjes en chocolaatjes (snoep lust ze niet haha) die ze krijgt om. (En af en toe wat chips)

Share This Page