Wat een ene opener dit topic. Hier een dochter (5 jaar) die sochtends twee voldoen crackers of volkomen beschuitjes eet. Op school groente / fruit is een gruitschool namelijk. En tussen de middag twee volkorenboterhammen en wat rauwkost/ fruit/ eitje / nootjes en soms een snoepje mee naar het overblijf. Thuis eet ze niet meer. Smiddags nog fruit en een cracker. Eet ze dan niet te weinig vraag ik me nu af? Ts fijn dat ze nu genoeg eet jullie je weg gevonden hebben in die derde boterham mee naar school.
Nee? Ze eet namelijk niet veel fruit/groente per keer. Een halve appel/peer drie snoeptomaatjes. De juf wil dat ze niet te veel meenemen want dan neemt ze de tijd niet om goed te drinken.
Mijn dochter (volgende week wordt ze 6) krijgt als 10-uurtje een stuk fruit mee naar school en als lunch 2 boterhammen met daarnaast rauwkost, ontbijtkoek, blokjes kaas of worst, gedroogd fruit, gekookt eitje oid ernaast. (Vandaag had ze bijv. 1 boterham met worst, 1 met chocopasta, een eiermuffin.met verstopte groente, wat schijfjes komkommer en een blokje kaas als lunch) Als ze om 14u thuiskomt dan eet ze vaak nog een cracker, wat rauwkost en een snoepje of koekje. In het weekend thuis eet ze al gauw 4 of 5 boterhammen als lunch. Ze ontbijt meestal met 1 boterham en fruit of 2 boterhammen.
Zoontje 5. S'ochtends 2 boterhammen of ronde broodjes. Op school fruit als tienuurtje, vandaag banaan en een paar druiven. S'middags 1 zacht broodje, kaasblokjes en een paar aardbeien. Als het brood is anderhalve boterham met nog wat erbij dus yoghurt en iets van fruit, of kaasblokjes en iets van fruit of wat peperkoek erbij. Beetje afwisselend. Na school wil hij weer brood hebben dus dan meestal ook 2 boterhammen. En s'avonds warm eten. Voor school gebruikt hij de yumbox snackbox en de yumbox panino.
Dochter is 9 en krijgt vaak 2 boterhammen mee en een gevulde wrap. Daarnaast nog groente of fruit ook voor de andere pauze.
Dochter van 6 vandaag: 2 volkoren boterhammen als ontbijt, om 10u op school druiven en schoolfruit (halve bloedsinaasappel geloof ik vandaag) plus 1 volkoren boterham. En tijdens overblijven nog 2 boterhammen, een paar olijfjes, een tomaat en wat reepjes komkommer. Na school thuis een halve mango, cracker, thee en een koekje. En dan ‘s avonds gewoon een bordje avondeten - ze is niet dol op warm eten, dus eet ze er vaak een beetje rauwkost bij. Dus vandaag - een normale donderdag - zit ze op 5 volkoren boterhammen.
Onze dochters van bijna 6 en 3 krijgen hetzelfde aangeboden, maar de 3-jarige eet er minder van. Ontbijt: bakje havermout, beetje water of thee in geval van dorst School: 10 uur: fruit. Meestal 1 stuk, appel, banaan, of druiven en in de zomer vaak aardbeien, bramen of blauwe bessen School: 12 uur: 2 x per week warme maaltijd, 2 x per week boterhammen of wrap, meestal aangevuld met een kaasje, wat komkommer of tomaatjes en rozijntjes. Meestal helemaal op Tussendoor school: droge koek en melk (de oudste) Thuis: 4-uurtje van gemixte dingen, olijven, kaasje, tomaten, worteltjes, fruit... 1 snoepje Avondeten: warm. Het ligt er nogal aan hoe ze eten. Toetje Voor het slapengaan: warme melk.
Qua ontbijt en lunch is het ok denk ik. Niet veel, niet héél weinig voor een 5 jarige- maar dat tussendoortje is dan inderdaad wel weinig.. Dochter van 7 neemt 150 gram cherrytomaatjes mee ongeveer (lekker veel) - dat zijn er zo'n 20 (net even geteld) . Nu weet ik dat dat best veel is . Kan wel geen kwaad- en ze kan het maar binnenhebben. Maar ik zou 10 snoeptomaatjes toch echt wel normaal vinden. Met 3 tomaatjes blijft dat motortjes toch niet draaien denk ik dan... En natuurlijk is drinken (water?) belangrijk- maar in groente/fruit zit ook veel vocht en dat vind ik zéker zo belangrijk, vanwege de extra vitamientjes etc die ze er mee binnenkrijgen. Maar ik weet niet of je de juf (en kind?) kunt overtuigen... Ik weet niet hoe langzaam ze haar fruit/groente eet....
Als je kind zelf aangeeft meer te willen zou ik het gewoon geven. Hier totaal verschillende kinderen op die leeftijd. Zo at de oudste met net 5 elke ochtend 3 boterhammen, tussen de middag thuis ook 3 of 4 (op school minder, 2 stuks, omdat hij dan snel naar buiten wil), tussendoor 's morgens thuis 2 stuks fruit, op school 1. Middagtussendoortje is een klein snoepje (winegum ofzo), en om 17.00 een bak vol komkommer, tomaatjes, paprika, plakje worst of kaas. En dan gewoon normaal avondeten. Voor hij naar bed gaat eet hij nog minimaal 1 stuk fruit, anders wordt hij met honger wakker midden in de nacht. Dochter at op die leeftijd een halve boterham in de ochtend, half stukje fruit, max 1 boterham tussen de middag, 1 winegum 's middags, komkommer en tomaatjes e.d. om 5 uur en een beetje avondeten. Ze zijn allebei even mager, dochter is wel een stuk korter dan zoon op die leeftijd was. Maar ze zijn beiden kerngezond voor zover we weten, dus beiden hebben blijkbaar andere hoeveelheden nodig Dochter is de 'schade' nu met 6,5 jaar aan het inhalen, nu eet ze denk ik 4 boterhammen op een dag en 1 stuk fruit 's morgens.
Nee drinken heeft voorkeur boven groente/fruit omdat ze van de kinderarts meer dan anderhalve liter moet drinken per dag. Drinkt ze op school niet goed dan krijgen we dat later op de dag niet erbij gedronken. Ze is gewoon niet zo’n groente fan. Dus wij eten regelmatig rijkgevulde groentesoep dat vind ze wel lekker. 20 tomaatjes vind ik wel veel om in de tien minuten pauze op te eten en daarnaast goed te drinken. Knap dat je kinderen dat kunnen hoor.
Dochter van 6 eet sochtens 2 boterham. Op school fruit van ons en nu ook vwn school 2 stuks dus. Dat van ons moet op en de rest voor er bij. 12 u 3 boterham. Soms word er nog wat gekookt en krijgen ze wel eens wat extras. Koekje of snoepje en dan 6 u warm eten. Dit lijkt ze goed te kunnen hebben. 3x p week gym veel momenten buiten spelen. T is ook zoeken hoor maar dit lijkt voor haar genoeg.
ah maar dat maakt het anders dan natuurlijk.. en wij hebben 15/20 minuten, dus dat scheelt ook een stuk natuurlijk. Iets meer rust. En ze is natuurlijk weer wat ouder... Hier mogen ze overigens ook tussendoor nog wel water pakken bij dorst of een fles op tafel.
Hier eet mijn zoon van 8 als een malle en is graatmager nu is hij ook best lang maar hij eet 4-7 boterhammen per dag, 1-2 stuks fruit en een prak met warm eten in de avond met een beetje yoghurt er achteraan. soms in de middag een klein schaaltje chips (weekend) Drinken doet hij iets minder maar wel ruim voldoende.
Mijn dochter van bijna vijf heeft ook snel trek. Ze eet meestal twee boterhammen bij het ontbijt, meer mag niet. ‘s ochtends fruit. Bij de lunch drie. Soms vraagt ze om meer, maar dan geef ik in eerste instantie wat tomaatjes erbij en zeg dat het even moet laten zakken omdat ze vaak erg snel eet. Dan ‘s middags een of anderhalf koekje, eventueel een cracker of rijstewafel erbij en weer fruit. Als ik aan het koken ben krijgen ze dan al wat groenten voor de televisie. Maar bij haar heb ik nog steeds soms het idee dat ze toch rond vier uur /4.30 uur eigenlijk al honger heeft. Ze is trouwens qua lengte gemiddeld en qua gewicht een fractie onder het gemiddelde.
Na aanleiding van dit topic toch eens de vraag gesteld of mijn dochter niet meer wilt eten... nee is genoeg. Die eet 's ochtends een broodje, 10 uurtje fruit, 12 uur twee broodjes en als ze thuis komt thee met koekje of appel etc en dan nog ergens een snoepje, flink bord avondeten en dan niets meer... (soms eet ze zelfs 2 borden s avonds en we eten altijd volkoren brood).