Doubleren groep 3

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by TopperD, Mar 10, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Onze zoon gaat momenteel door de molen wegens vermoedens ADHD/ASS. Thuis gaat het op zich prima allemaal, maar alles zit al in schema's gedrukt en rust en regelmaat zijn de drijfveren in huis vanwege de oudste. Daar liften de andere twee natuurlijk op mee.
    Maar op school loopt het niet zo lekker en dat merken we thuis ook wel. Hij is elke dag moe moe moe. Vanuit school duikt hij bijna alle dagen meteen zijn bed in. Soms vijf min en soms valt hij echt in slaap.
    Ik weet dat je van moe zijn ook druk kunt worden, maar zijn explosieve aanwezigheid is niet nieuw. Dat was altijd al.
    Ik heb nog een tijd gedacht dat hij moest wennen aan groep 3. Veel meer op je stoel zitten, leren lezen (gaat ook niet soepel) en al die andere dingen die horen bij groep 3.
    Nu heeft de juf de lijsten ingevuld voor de onderzoeken en die hebben we doorgenomen voordat we ze weer meekregen. Daarbij gaf juf aan te denken dat onze zoon gewoon nog niet toe is aan groep 3. Hij vindt zo goed als niks leuk en maakt een depressieve indruk. Zelfs met 1 op 1 instructies kan ze hem er niet bij houden. Hij luistert wel, maar hoort niks. Ze krijgen a.s vrijdag de rapporten mee en daarna zullen de oudergesprekken zijn maar juf vroeg al wel voorzichtig hoe wij dachten over doubleren. Tja. Als dat nodig is zie ik niet in waarom niet. Als hij echt nog niet toe is aan de geboden lesstof en niet open staat om te leren (het nu nog niet kan) zie ik daar geen kwaad in. Punt alleen is dat z'n zusje volgend schooljaar ook de overstap naar groep 3 gaat maken en omdat er maar 1 groep 3 is, komen ze dan bij elkaar in de klas. Dat vind ik sneu. Want ook met zwemles gaat ze hem al voorbij (2,5 jaar les en nog geen diploma. Hij kan het wel, maar ja, je moet het wel laten zien).
    Maar ik vraag me af of hij door te doubleren wel ineens gaat leren. Wel ineens de stof oppikt. Hij vindt het wel leuk op school, maar komt nu dus bijna elke dag doodmoe uit school.
    Misschien als we straks wat meer duidelijkheid hebben over waar zijn gedrag vandaan komt en we daar gericht op in kunnen steken, gaat het wel wat beter, maar zo'n traject kost tijd en eer daar duidelijkheid over zal zijn zitten we ws al in het volgende schooljaar (leert de ervaring met de oudste).
    Juf is ervan overtuigd dat hij een normale begaafdheid heeft. En daar ben ik ook wel van overtuigd. Het is geen domme jongen, maar zijn concentratieboog is echt van 12 uur tot de middag. Dat merken we thuis en dat zien we op zwemles ook.
    Zijn er meer kinderen die in eerste instantie moeite hadden met groep 3 en na nog een jaar de boel toch goed oppakten?

2. Roanna

Roanna Bekend lid

Aug 24, 2015
    880
    395
    63
    hoi Topper, wat sneu dat bij hem alles moeizamer gaat dan zijn bij zijn zusje! Je zou hem echt gunnen dat hij ergens het beste in is. Heeft hij het er zelf wel eens over hoe hij de dingen ervaart? kan hij dingen noemen waar hij goed in is? Vindt hij dingen lastig op school (zelf dus) en heeft hij ideeën wat hem zou kunnen helpen? kinderen kunnen soms enorm vindingrijk zijn en met creatieve oplossingen komen...

Als je kijkt naar wel/niet doubleren zou het voor mij als ouder nodig zijn om een aantal dingen op een rij te hebben:
    - wat is zijn niveau nu met rekenen/lezen/schrijven etc. Welke stof beheerst hij en wat nog niet? Hoe groot zijn de achterstanden?
    - wat gaan ze volgend jaar aan het begin aanbieden als hij de stof nog kent? In groep 3 wordt er nog heel veel klassikaal gedaan aan het begin van het jaar, moet hij meedoen of krijgt hij aparte instructie en oefening op het niveau waar hij dan is? Kan hij dat aan (redelijk zelfstandig dus) of raakt hij dan afgeleid?
    - wanneer verwacht je uitslag van het onderzoek te hebben? naar aanleiding daarvan kun je kijken welke stappen je dan gaat nemen in de ondersteuning van je zoon. Is die uitslag al bijna of duurt dat nog wel een half jaar?

Het lijkt mij heel belangrijk dat je zoon de basisstof goed beheerst, omdat daar alle jaren op verder 'gebouwd' wordt. Dus doubleren kan zin hebben, als de concentratie ook aangepakt wordt (geen hiaten in zijn kennis). Maar daarbij wel heel belangrijk hoe school het aan wil pakken.

Succes!

3. Springboon

Springboon VIP lid

Oct 9, 2006
    8,278
    1,834
    113
    Female
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    mijn oudste heeft groep 3 gedoubleerd.. mijn .middelste wou ik zelf laten doubleren maar dat liet school niet toe (nieuwe school die enkel gaat voor 'prestatie) en ze heeft het nu erg moeilijk in groep 4.

mijn oudste heeft het zichtbaar goed gedaanm. want ze kon ineens 'meer en beter' lezen dan de nieuwe in groep 3.. en dat gaf haar zelfvertrouwen en een enorme boost.. ook het concentreren gig beter bij haar

4. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

Feb 19, 2012
    3,224
    525
    113
    Hier doubleren ze niet in groep 3. Juist omdat ze de beginselen al kennen en de juf dan aandacht geeft aan de "nieuwelingen" wordt dan gekozen voor groep 4 en mocht dat nodig zijn dje te doubleren

5. Deliana

Deliana Niet meer actief

Wat ontzettend sneu voor je zoontje, helemaal omdat zijn zus hem nu in alles voorbij lijkt te gaan....

Zelf geen ervaring met doubleren in groep 3, maar vrienden van ons wel met hun dochter. Ook zij zit nu bij haar broertje in de klas, die haar ondanks dat ze het voor de 2e keer doet voorbij gaat. Ouders vonden het ook heel spannend en sneu dat ze bij elkaar in de klas zouden komen, maar de kinderen hebben er eigenlijk helemaal niets van. Ze hebben ieder hun eigen vrienden en laten elkaar vrijwel links liggen op school :) Vaak maken ouders zich om dit soort zaken drukker als kinderen zelf....

Wat betreft het doubleren zelf. Ik zou er eerst proberen achter te komen wat er speelt, is het wel echt de ADD/ADHD? Of is hij inderdaad gewoon niet klaar om te leren? Pas daarna kan je een goed besluit nemen denk ik. Wie weet gaat hij het met een paar aanpassingen in de klas toch in ene razendsnel oppakken!

Trouwens mijn zoontje deed ook ontzettend lang over zijn zwemdiploma's, omdat hij gewoon totaal niet liet zien wat hij kon. Een paar privé lessen hebben wonderen verricht :) Na 3 privé lessen mocht hij afzwemmen voor A en na nog een 4 voor zijn B. Niet goedkoop, wel effectief. En voor het zelfvertrouwen van je zoon misschien toch een leuke opsteker omdat zijn zus dan niet eerder klaar is...

Sterkte! Ik hoop dat jullie snel meer duidelijkheid krijgen!

6. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Ik zit idd met het feit dat hij niet aan werken komt. Het zit hem niet in het ontbreken van de kennis, maar in het doen.
    Wat begrijpend lezen aangaat zit hij wel goed. Hij maakt de 'instinkers' prima. Daar waar je de tekst echt goed moet lezen om het antwoord met het plaatje te matchen. Maar met de DTM scoort hij echt onvoldoende omdat hij maar een paar woorden leest. En dan neemt juf hem al mee naar een apart kamertje.
    Ik denk dat het hem vooral in de concentratie zit en dan lijkt doubleren mij ook niet de oplossing want daar zal zijn concentratie niet beter van worden.
    De onderzoeken lopen nog, maar bij de oudste duurde alles bij elkaar 4 maanden voordat we de uitslagen hadden. En dan is het zomervakantie.

Privé-lessen kunnen we nog overwegen. Die worden hier ook gegeven. Want ook met zwemles is het een concentratieprobleem.
    We hebben over 2 weken een gesprek op school. Dan zal ik alles meenemen.
    Het idee dat hij bij zijn zus in de klas komt en het gevoel wat dat oproept is ook mijn eigen gevoel. Hij weet nog van niks. We willen eerst feiten voor we het hem vertellen.
    En doubleren is niet het einde van de wereld, alleen voor mijn gevoel ook niet meteen de oplossing.

7. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Moeilijk!
    Ik heb geen persoonlijke ervaring, wel van goede vrienden van ons. Hun zoon was op school ook dromerig, moeite met oppikken van dingen, snel afgeleid en (heel) slecht in lezen, het liep helemaal niet lekker in groep 3. Deed zijn stinkende best, maar kreeg het allemaal niet bijgebeend. School vond ook beste optie dat hij 'gewoon' het jaar zou over doen, omdat hij 'nog wat jong' was (qua gedrag).

Het 2e jaar groep 3 ging nog moeizamer, uit verhalen van onze vrienden begrijp ik dat school hier ook niet goed mee omging. Ouders waren inmiddels zelf een onderzoekstraject gestart. In de loop van dat jaar rolde hier ADD en dyslexie uit (en normaal begaafd) en dat 'gewoon nog een keer doen' geen zinvolle bezigheid was. Het zat hem vooral in de randvoorwaarden.

Hij heeft dat jaar nog afgemaakt (ongelukkig en laag zelfbeeld...) en is daarna op een SBO tot bloei gekomen met gerichte aanpak die aansloot bij zijn problematiek.

In de klas van mijn dochter zat ook een dergelijk jongen overigens, die heeft toen groep 4 gedoubleerd, maar is daarna ook doorgestroomd naar SBO.

Ik zou verwachten van school dat ze me heel duidelijk (en op papier in een handelingsplan?) zouden uitleggen waar zij denken dat het probleem zit, hoe ze dit willen gaan aanpakken en waarom doubleren dan de beste optie is. Uit wat je beschrijft zou ik ook niet zomaar overtuigd zijn dat het jaar overdoen wel echt goed gaat werken... Volg je gevoel!

8. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Kache, ik ken een kind met bijna dezelfde ervaring. Gedoubleerd en het jaar daarna ging het redelijk, omdat ze alles voor de tweede keer voorbij zag komen. Het jaar daarna werd de achterstand weer groter. Getest, dyslexie en autisme. Ze is uiteindelijk naar speciaal onderwijs gegaan, een school speciaal voor kinderen met taalproblemen i.c.m. concentratie/prikkelverwerkingsproblemen en daar heeft ze een enorme inhaalslag gemaakt. Geloof dat ze een normale intelligentie heeft. Op de eerste school konden ze haar niet de juiste begeleiding bieden.

Bij doubleren met concentratieproblemen zou ik ook graag willen weten wat er het volgende jaar en de jaren die volgen dan anders zal zijn. Meestal verdwijnt zoiets niet uit zichzelf. Mocht er een goed plan zijn en/of nog meer dingen spelen die misschien verbeteren door te doubleren, dan zou ik er wel open voor staan.
    Vervelend dat je nog zo lang moet wachten op de uitslag van het onderzoek.

9. famofthree

famofthree Fanatiek lid

Sep 13, 2017
    1,024
    1,031
    113
    Female
    Een en al herkenning . Hier was verder gaan naar groep 4 geen optie ivm overspannen zijn van zoon. hij is in de zomervakantie direct na diagnose ahdh op medicatie gegaan en dat ging goed. Tweede Groep 3 ging beter gaf hem weer wat zelfvertrouwen en kwam er ook zeer ernstige dyslexie uit maar hij is begin groep 4 alsnog gestruikeld op frustratie en overvraging ( nieuwe stof ) en nu sinds jan. Op speciaal basisonderwijs en dat gaat super qua naar school gaan en nu er dus rust komt in zijn hoofd komen er behoorlijke tekenen van ASS naar voren.

Hij heeft trouwens verbaal iq 98, normaal dus en performaal 117 dat is hoger als gemiddeld.

Het zou fijn zijn als jullie de onderzoeken af kunnen wachten. Anders even overleven met psych. Wat wijsheid is ?

Hier zit dochter nu ook in groep 4 , zelfde als zoon , zaten niet dezelfde klas, en daar hadden ze geen problemen mee .

Roanna likes this.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Doubleren zou ik alleen doen als er een gericht plan komt.

Het is heel lastig, wij hebben de afgelopen tijd met hetzelfde dilemma gezeten, alleen dan over groep 5 doubleren. Ik ken wel 2 kinderen bij dochter in de klas die groep 3 gedoubleerd hebben, hen heeft het goed gedaan, de basis wordt in groep 3 gelegd en zij hadden net wat meer nodig om die onder de knie te krijgen. Nu zitten ze beiden in groep 5 en gaat het super.

Het zijn van die beslissingen waar je echt wakker van kan liggen. Ik zou buiten de juf ook een gesprek met de ib'er aanvragen (of net als in ons geval samen) en dan kijken wat daar uit komt.

11. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Een laag zelfbeeld heeft hij inderdaad ook. Daarbij is hij ook nog ontzettend verlegen. Als hij die drempel eenmaal over is, lijkt ie juist weer geen rem te hebben.
    Maar dat negatieve, dat zo ernstige gezichtje, altijd dat denken wat nooit stopt. Die overload aan vragen. Waar worden wortels van gemaakt? En als ik hem dan zeg dat die niet gemaakt worden, maar gezaaid en groeien wil hij weten wat er in zit.
    Hij presteert zeker niet als hij het gevoel heeft 'bekeken' te worden.
    Hij is motorisch zo sterk, een uitblinker in gym. Doet dingen waarvoor je even je blik afwent, maar het gaat altijd goed. Hij weet zo goed wat hij wel en niet kan, zolang er maar geen beoordeling aan hangt. Want dan komt hij echt tot helemaal niks en is het ook meteen over.
    Ik zal juf vragen naar een handelingsplan. Hoe het dan zou moeten. En de psychiater naar haar idee over eventueel doubleren. Ze mogen dan nog volop in de onderzoeksfase zitten, maar dit is vast niet de eerste keer dat ze zo'n kereltje onderzoeken. Daar hebben ze vast ideeën over.
    Bedankt voor jullie reacties. Geeft mij een iets ruimere blik op het geheel en het gevoel dat ik nog een beetje beslagen ten ijs kan komen.

famofthree likes this.

Share This Page