Dochter (7 jaar) nooit ergens zin in

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door liefkleintje, 2 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.777
    1.131
    113
    Vrouw
    Mijn dochter van ruim 7 heeft nooit ergens zin in. Het is sowieso een meisje dat nooit goed heeft gespeeld. Wel knutselen of een spelletje met mij, maar verder speelt ze niet. Het is ook geen buiten kind.

De laatste tijd irriteert het me dat ze niks wil en nergens zin in heeft.
    Speeltuin? Nee! Winkelen? Nee! Madurodam? Nee! Zwemmen? Weet ik nog niet. Samen ergens lunchen? Nee.

Ik vind het soms zelfs wat ondankbaar overkomen.
    Ze is alleen, dus snap dat zij het leuk vindt als er andere kinderen mee gaan. Dat doen we ook regelmatig. Maar het is nou eenmaal niet altijd zo.

Ik ben benieuwd of andere mama's dit herkennen? Is het een fase die past bij de leeftijd?
    (Een collega zei van de week dat haar 8 jarige dochter het ook zo had gehad)

2. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.494
    8.414
    113
    Hier 2 meiden, zijn nu 11 en 9. Dit gedrag herken ik niet zo. Natuurlijk wel eens dat ze ergens geen zin in hebben, maar niet zoals jij het omschrijft.
    Nu zijn ze met z'n tweeën, dus hebben wel stel aan elkaar, dat verschilt wellicht ook.

En ik vraag niet alles, ik deel mee dat we gaan winkelen, naar de speeltuin of het zwembad gaan, etc. En dan zijn de reacties wisselend. Winkelen hebben ze niet altijd zo'n in :D
    Maar doordat ik het "meedeel" weten ze dat het toch gaat gebeuren.

Uiteraard vraag ik ook wel eens wat, of overleggen we even, maar lang niet altijd. Dat geeft voor de kids ook minder ruimte om tegen te sputteren.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Ik herken het van mijn jongste van net 9, die wil ook nooit wat doen en zeurt altijd, als we er eenmaal zijn vermaakt hij zich vaak wel. Mijj oudste 2 zijn juist eigenlijk altijd enthousiast.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    De oudste heeft het flink, maar ja, die is aan het puberen (winkelen doet het dan ook uitstekend :roflmao: pretparken ook ;)). De jongste ook sinds een tijdje, maar met 7 had ze er nog geen last van. En dingen als pretparken, dierentuinen en zwembaden reageren ze eigenlijk nooit negatief op, al doen we nat ook niet zo vaak, zeker nu niet.

5. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.857
    5.118
    113
    Home
    Nee niet herkenbaar
    Oudste is 8
    Speeltuin zegt ie vaak nee maar zwemmen, dagje weg etc vind ie nog steeds erg leuk

6. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Dagjes weg of zwemmen krijg ik de oudste wel enthousiast voor. Buitenspelen doet hij ook graag.
    Maar ik hoor regelmatig op een dag: ik weet niet wat ik kan doehoen.... Vervolgens doe ik een paar voorstellen en is alles nee. Tja, dan houd het op en zoek je het maar even uit.

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Hoe lang heeft ze dit dan? Wilde ze ook niks toen ze zeg 4 jaar was? En wat deed ze dan wel?

Ik herken dat mijn kinderen soms ook geen zin hebben als ik iets voorstel en enthousiast zijn als we er eenmaal zijn. Soms hebben ze niets in te brengen en gaan we gewoon :)

Daarnaast merk ik dat mn oudste, bijna 8, in een tussenfase komt. Ze kan nog heerlijk met poppen spelen maar op andere momenten voelt ze zich te groot en gaat op haar kamer zitten lezen. Het resulteert soms ook in "ik weet niet wat ik moet doen".. dan stel ik wat dingen voor, vaak verwerpt ze die en gaat dan in haar kamer lezen of knutselen. Een beetje pre puber denk ik dan.

En wat ook nog kan: gewoon toe aan vakantie..
    :)

8. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.777
    1.131
    113
    Vrouw
    Ik weet dus niet precies hoelang ze dit al heeft. Valt me de laatste tijd heel erg op. Waarschijnlijk let ik er ook meer op, omdat ik mezelf er aan irriteer. Maar zelf spelen deed ze ook niet goed toen ze 4 was.

Ze vindt het moeilijk zich te vermaken, alleen thuis. Knutselen op haar kamer doet ze dan wel. Maar 't liefst de hele dag achter een scherm. Daarvan ik heb nu gezegd dat we dat drastisch gaan minderen.

En idd wat al eerder benoemd werd... gewoon doen in plaats van vragen.

Soms kan ze bijvoorbeeld 10x vragen wanneer we weer naar mijn ouders gaan (niet voor mijn ouders, maar voor de hond)
    Dan lopen we daar naartoe en zegt ze na een half uur... gaan we weer naar huis?
    Ik denk soms ook dat dat is omdat ze weer een spelletje wil doen op de tablet. Dat gaat dus niet meer gebeuren ;)

Ze zou inderdaad ook wel gewoon toe kunnen zijn aan vakantie. Al vindt ze naar school gaan wél heel leuk!!

We gaan dinsdag naar de Efteling (Weet ze nog niet) Dus ben benieuwd hoe ze dat vindt ;)

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn oudste had dit altijd heel erg. Dit deed altijd liever zijn eigen dingen als dat die met ons mee zou moeten gaan. Ook vaak irritant maar als we er dan eenmaal waren vond die het altijd wel weer goed.
    Hier moest die tot zijn 9de ook gewoon mee en vanaf 10 jaar ben ik dan los gaan laten. Mijn jongste van 8 jaar is tot nu toe voor alles in, maakt niet uit. Rondje fietsen, opa, oma, winkelen, ergens een broodje eten. we genieten er nog maar even van.

10. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is 9 en heeft inderdaad een korte periode dit gedrag gehad, maar zij kan/kon zichzelf wel goed vermaken. Ze is gek op sport en buitenspelen, dus vanaf maart dagelijks buiten.
    In de winter kan ze wel zo doen. Ik heb haar IPad-tijd toen op 1,5 uur per dag gezet. Eerst vond ze dat lastig, nu kan ze haar tijd plannen (junior Einstein of andere schoolrapport staan hierbuiten). Knutselen doet ze ook veel, aar beneden aan tafel.
    Heeft ze wel vriendinnetjes waar ze mee afspreekt en zit ze op een sport?

11. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Wat ik bij mn ouders merk, die willen graag met mij praten over grotemensendingen.. en de kinderen willen graag zelf aandacht van opa en oma. Dus dan is bv samen een spelletje spelen een betere optie dan kletsen. Hoeft niet altijd natuurlijk, maar om rekening mee te houden :)

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    O ze zoon is 7 en eigenlijk alleen zo dwars als je dingen vraagt zoals ga je mee winkelen terwijl het nee optie is maar toch mee moet. Dus dingen vragen alleen als het antwoord ook nee mag zijn.

Zelf spelen is hier ook wel een dingetje, sinds een half jaar gaat het beter. Laten vermaken door een scherm is makkelijk een kind hoeft niet meer na te denken en vervelen zich dan. Soms is zich vervelen ook nodig om te kijken wat wel kan. Als je aangeboren weet dat die ochtend of middag geen tv of scherm mag kan ze zich voorbereiden.

Geef ook de ruimte om te mogen beslissen binnen bepaalde grenzen.
    Zeker op die leeftijd kan autonomie ook een ding worden.
    Onze zoon is ook alleen. Voordeel we doen veel dingen samen , nadeel als je even niks samen kan doen met mama of papa ben je op jezelf aangewezen.

Laat haar anders een lijstje bedenken wat ze in de vakantie wil gaan doen. Onze knul is al bezig met zijn lijst.
    Dingen zoals
    Fietsen
    Wandelen
    Op een luchtbed beneden slapen
    Spekjes roosteren
    geocachen
    Zwemmen

Zo komen er nog dingen bij. Wil niet zeggen dat hij het voor het zeggen heeft maar wel mee kan praten en mee beslissen.:)

13. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Ik hoor het zo nu en dan wel eens vaker. Er zijn kinderen die gewoon niet echt tot spel komen. Vaak scharrelen ze wat rond als ze jonger zijn en rommelen wat met spulletjes maar niet echt spel.
    Onze oudste speelde op zich wel, maar ook niet met rollenspel en zo, ze zetten meer dingen neer. Ze knutselde ook wel heel graag, creëerde graag.
    Ze bouwde ook wel eens wat duplo toen ze jonger was of later met lego. Sjouwde verder veel met dingen. Dus spulletjes in tasjes, hutten maken en spullen er naartoe slepen maar er vervolgens niet echt in spelen.
    Het is ook totaal geen buitenkind.
    Er zijn kinderen die uren met poppen of autootjes kunnen spelen en ook kinderen die dat niet in zich hebben.
    Ik denk ook niet dat je er veel aan kan doen dan soms even met haar te beginnen met spelen en haar daarna zelf verder laten gaan. Zo niet, dan niet. Op die leeftijd had ik wel gewoon scherm regels en verder kon ze het zelf uitzoeken. Meestal rommelde ze dan gewoon aan en knutselde veel. Prima toch? Het is nou eenmaal zo.

14. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Ik herken het niet. Mijn dochter is 7 en zeurt juist altijd om ergens heen te gaan.
    Spelen is altijd van korte duur maar knutselen en spelletjes met ons vind ze het leukst.

15. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.777
    1.131
    113
    Vrouw
    Ze spreekt regelmatig af met vriendinnetjes, dat vindt ze gelukkig heel leuk.
    Sport zit ze niet op. Ze heeft paardrijden en handbal geprobeerd, maar is het allemaal net niet. Ze wil nu op tekenles, dus ga kijken waar dat kan :)

Ze mag deels meebeslissen, soms moeten dingen. Maar als ze echt geen zin heeft en het hoeft niet, ga ik niet ergens mijn geld aan uitgeven.
    Ik vind het idee van het lijstje maken wel erg leuk! Ga ik doen met haar.

Spelletjes doe ik uiteraard wel eens met haar, maar niet de hele tijd. Ze moet ook leren dat ze zelf dingen moet doen.

Vanavond bij mijn zus en zwager geweest en heeft ze de hele avond lief gespeeld met haar neefje.

Bedankt voor al jullie lieve reacties en tips. Morgen gelijk beginnen met het lijstje! En morgenmiddag een verjaardag van een vriendinnetje dus dan vermaakt ze zich vast ook wel ;)

16. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Mijn dochter is precies zo, gek word ik ervan. Is ook al jaren zo.
    Ik trek me er niks meer van aan en we gaan gewoon, anders zit ze de hele dag achter de tablet als het aan haar ligt. En zodra we de deur uit zijn, echt letterlijk, is ze super vrolijk en heeft verder een topdag.
    Het is dus meer de omschakeling denk ik.
    Dingen een dag tevoren aankondigen werkt soms wel, dan schuif je het gemor iets naar voren maar heb je er op de dag zelf geen last meer van.

17. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.244
    681
    113
    Mijn dochter van bijna 9 kan zich ook niet zo goed bezig houden thuis. Een hele dag thuis vind ze helemaal niet leuk. Van te voren al bang dat ze zich gaat vervelen. Naar buiten doet ze ook bijna niet meer. Der beste vriendin woont wat verder, ze mag er alleen heen maar die vriendin niet terug dus dan moet ze dus daar blijven en dat wilt ze niet altijd.
    Maar ze gaat wel weer graag een dag weg. Maar ze heeft wel der voorkeuren maar soms moet 't gewoon.
    Ik heb een zoon en die kan uren alleen spelen (dat heeft ie altijd goed gekunnen) en dat is echt zo fijn. Hij is ook graag thuis. Zo verschillend

Deel Deze Pagina