Titel zegt het al, vanmorgen was het 5.15!!! Terwijl ik haar maandag wakker moest maken om 7.45 ( dat komt eigenlijk nooit voor ) meestal is ze tussen 5.30 en 6.30 wakker. Wat ik ook te vroeg vind. Als baby sliep ze heel snel door, als peuter sliep ze ook heel veel. Van 19 tot 9/10 uur in de ochtend. Dit is begonnen toen ze naar school ging. Ze gaat tussen 19/20 uur naar bed. We hebben een slaaptrainer geprobeert maar dat hielp maar voor even. Het valt me wel op dat ze vaak bizar vroeg is als er iets spannends aankomt, zoals nu een kinderfeestje na school, binnenkort op vakantie en haar verjaardag komt er aan. Iemand tips?
Onze zoon is 7 en is nu ergens tussen 5.30 en 6.15 wakker Hij slaapt ergens tussen 19.30 en 20.00 Als hij het druk heeft gehad gaan we eerder naar boven en lezen we langer voor. Ook werken we sinds maanden met slaapklets, de dag is dan al behandeld en alle leuke en minder leuke dingen komen dan al naar voren. Sinds we die invullen ligt hij niet wakker door de dag. Hij heeft nooit veel geslapen
Hier standaard zo bij spannende dingen. Hij was net jarig, dus werd ie een week lang rond 5 uur wakker. Daarna weer tussen 5.30 en 6.30 uur. Ga me er niet meer druk om maken, er is toch niets dat helpt
Wat is dat slaapklets? Klinkt wel als iets voor mijn dochter? Die komt altijd als ze in bed ligt met dingen die voor haar net dan belangrijk zijn om nog even te vertellen? Voor ts geen tips helaas ik heb 2 slaapkoppen van kinderen die van uitslapen houden.
Hier bij spannende dingen ook vroeg wakker en daarnaast laat in slaap. Slaapt dan gemiddeld van 20.30/21.00-5.30 ofzo. Nu een week na zn verjaardag komt vermoeidheid eruit. Veel hoofdpijn en slaapt meer, hoop dat het na het weekend weer een beetje gestabiliseerd is. Hij slaapt normaal van 20.00-6.00/6.30 ongeveer. Soms in de vakanties uiteindelijk wat langer, maar dat duurt wel minimaal 1 week voordat dat in zn ritme zit. Het is hier al jaren zo, hij weet dat hij op schooldagen om 6.30 eruit mag en in de weekenden en vakantie om 7.30. Daarvoor gewoon zachtjes op zn kamer blijven en dat kan hij prima. Leest dan een boek of speelt met de lego.
Voor alle kindjes die vroeg wakker zijn, gaan jullie er ook op dat tijdstip dan uit? Hebben ze dan al honger om te ontbijten enzo? Hier kom ik er altijd mee weg als het vroeg is door te zeggen dat het nog vroeg is en dat het nog bedtijd is en dat ze nog een heel kort slaapje moet doen als ze voor 7 uur wakker is en dan slaapt ze eigenlijk altijd weer een paar uur verder. In spannende tijden niet direct in slaap kunnen vallen herken ik wel. Daar maak ik dan geen strijd of drama van want verander er toch niets aan (en weet dat ze haar uren slaap toch wel maakt door uit te slapen).
Hier ook een zevenjarige die altijd vroeg wakker is, maakt ook niet uit hoe laat ze gaat slapen. Ze slaapt normaal gesproken rond 20.30 uur (ligt al om 19.30 uur in bed, maar het duurt lang voor ze de slaap kan vatten) en is tussen 5.30 - 6.15 uur wakker. Als er spannende dingen aankomen slaapt ze later, is ze voor 5.00 uur wakker en is ze 's nachts ook vaker (langere tijd) wakker. We hebben haar kamer bewust heel rustig ingericht, zodat ze weinig afleiding heeft. Alleen boekjes boven, geen speelgoed. Ze slaapt in een slaaptunnel (want is een zeer onrustige slaper) en ze krijgt een (heel kleine dosering) melatonine. Sindsdien gaat het iets beter, maar we moeten denk ik gewoon accepteren dat ze geen slaapkop is
Hier vanalles geprobeerd, maar ze is dan gewoon wakker. En een jong kind nog een uur in bed laten tot de wekker zegt dat het mag werkt hier echt niet. Dat is dan veel te lang. Voor 6.30 wil ik dr nu niet horen, daarna begint dan gewoon de dag. Ze is nog nooit weer in slaap gevallen als ik zei dat het nog tijd om te slapen was.
Heel herkenbaar, zeker nu met de laatste weken school. Ik denk dat het daar dus ook mee te maken heeft. Laat in slaap, vroeg wakker. Overigens moet zoon gewoon in bed blijven, dan leest ‘ie maar een boekje, maar we gaan echt niet de dag al opstarten omdat hij zo vroeg is. Hebben we trouwens nooit gedaan. 5.15 uur is gewoon nog nacht en liggen is ook rusten zei mn moeder altijd .
Wat is slaapklets? Wij gaan er niet uit, door oudste dochter word de middelste vaak ook wakker, ze slaapt op zolder en komt dan langs de kamer van haar zusje. Ze gaan dan vaak samen naar beneden, spelen, op de tablet, kleuren oid. 'S avonds wakker liggen doet ze gelukkig niet. Ze slaapt meteen, ze is ook echt een heel druk meisje en heeft echt haar slaap nodig. Ze word ook steeds drukker als ze moe is. Idd ook geprobeerd om haar een week, wat later op bed te leggen, maar dat hielp ook niet. Waarschijnlijk is ze dus gewoon een ochtendmens net als haar moeder, alleen dan een stuk vroeger
Op schooldagen sta ik zelf ook rond 6.30/6.45 op. Dan eerst aankleden enz en als ze aangekleed zijn mogen ze naar beneden, voor die tijd spelen ze boven. In het weekend mogen ze vanaf 7.30 naar beneden en zetten zelf de tv aan. Ik ga er dan meestal tussen 8.00/8.30 uit. Als de jongste echt voor 6.00 wakker is gaat zij nog wel weer eens slapen, maar om 7.00 niet meer. En wat eten betreft, ze kunnen hier prima wachten op hun ontbijt, maar als ik de oudste om 6.00 een boterham zou geven zou hij hem gewoon opeten hoor.
Mijn 6 en 8-jarige zijn ook vaak best vroeg wakker en slapen maar zo'n 10 uur per nacht. De 8-jarige zelf nog wel iets minder. Je zegt dat je dochter ook soms om 7 uur naar bed gaat maar dat vind ik zelf wel erg vroeg hoor. Ik zou proberen haar structureel om 8 uur op bed te leggen en dan kijken of ze na zessen wakker wordt. Bij ons moeten ze beiden blijven liggen tot 6.30 en wat lezen. Hebben ze dat ook meteen geoefend die dag
Is dat erg vroeg ja? Ze word over 3 weken 7. In de vakantie blijft ze zowiezo wel langer op. Ik ga het eens proberen, na de vakantie waren we ook wel van plan haar langer op te laten dan haar broertje en zusje. Nu mag ze soms naar beneden als we ze in bad gedaan hebben. Broertje en zusje gaan dan naar bed. gisteren lag ze er om 20u in, maar dus 5.15 al de vraag of ze naar beneden mocht. Ik heb ze naast mij neerlegd aangezien man er niet was. Maar ze ligt dan te spelen met haar knuffel, ze valt echt niet meer in slaap als ze eenmaal wakker is.
Het is een boekje, je hebt ze voor verschillende leeftijden. Voor kleuters meer met smiley. En de volgende is meer door vragen. Ze kunnen de dagen beoordelen met smileys, vragen zoals naar school, eten en drinken,afspreken, sporten/nu,en etc ze kletsen er over en geven aan of het een sippe smiley is, gewoon of grote lach, Daarna nog een vraag dat per dag anders was zoals heb je vandaag veel gelachen of weinig. Hoeveel sterren geef je de dag komt elke dag terug. Net als wat is goed van mij. Je sluit af met een spelletje, elke keer is het anders. De ene keer een massage, vragen waar je Antwoord op moet geven (bijvoorbeeld elke dag een varkentje achter je aan OF elke dag een papegaai op je schouder.) Teken opdracht. Het is heel fijn om dit na het eten of boven in bed af te sluiten. Zo heb je de hele dag besproken. Nog even voorlezen en dan slaapt het snel. Beetje jammer dat hij dan zo vroeg wakker is Overigens kun je hem ook later in bed stoppen maar dan is hij net zo vroeg wakker, zo jammer maar goed kon het proberen
Ik zou of wel iets van zo'n speciaal lampje gaan gebruiken of de wekker of een klok als ze die al goed kan lezen. En dan met haar afspreken dat ze pas na een bepaalde tijd naar jullie mag komen. Op deze leeftijd mag je wel verwachten dat ze zich daar aan houden. Bij ons werkt het dus goed om 's ochtends ze zelf wat te laten lezen dan hebben ze dus dat meteen geoefend maar je kan ook zeggen dat ze mag spelen bijvoorbeeld
Mijn dochter is bijna 8 en ook al bijna 8 jaar een vroege vogel. Sinds ze kan klokkijken gaat het wel beter, alsin: ze staat niet meer om 5u naast mijn bed. We hebben de afspraak dat ze vanaf 6u iets rustigs op haar kamer mag doen en als ze mij beneden hoort, dat ze dan ook naar beneden mag. Ze mag ook wel alleen naar beneden, maar dat wil ze niet. Soms valt ze nog een keer in slaap als ze om 5u moet plassen, maar heel vaak ook niet. Ze gaat tussen 20u en 20.30u slapen en is meestal rond 6.00u wakker. Ze lijkt echt genoeg te hebben aan max 10u slaap..
Hier waren ze op die leeftijd (en eerder) ook altijd vroeg wakker. Regel was (is nog steeds trouwens) dat je niet voor 7 uur van je kamer af komt in het weekend (door de week moeten we ze vaak wakker maken), toen ze nog geen klok konden kijken zo'n wekker met een plaatje en een lampje die aangaf om 7 uur met een plaatje dat het 'wakker' tijd was. En wat ze doen als ze voor de tijd wakker zijn? Soms nog even wat in bed liggen, oudste gaat vaak liggen lezen. En ander zachtjes op de kamer spelen zodat anderen er geen last van hebben. Ze komen dus ook niet bij elkaar op de kamer, anders is het nog feest. Nu ze ouder zijn gaan ze zelf om 7 uur naar beneden, toen ze nog jonger waren ging 1 van ons er dan uit zodat de ander nog even rustig kon blijven liggen.