Hoi allemaal, Ik heb even gezocht maar kon zo gauw niet veel hierover vinden. Mijn 2e kind wil echt absoluut NIET van een lepel eten. Alle (groente en fruit) smaken geprobeerd, zelf gemaakt en potjes. Laten likken, met lepel spelen, niks helpt. Ik denk dat ze het wel allemaal lust maar dat de lepel haar gewoon niet bevalt. Ook al verschillende lepels geprobeerd, harde, zachte. Voeding met water verdund etc. Allemaal niks. Verschillende tijdstippen: niks. Mondje stijf dicht, met tong wegduwen en huilen. Ze drinkt 4 flessen opvolgmelk van 200 ml per dag, geen pap, slaapt goed door. Heeft iemand tips? Soortgelijke ervaring en dat het later wel goed ging? Zal ik het nu blijven proberen (vind ik erg frustrerend en ben bang het haar tegen te maken), of niet? Wanneer dan wel weer proberen? En zou het erg zijn, zou ze ijzer tekort komen? Erg bedankt voor alle reacties!!! ps Ik heb ook grotere stukjes geprobeerd om haar te laten sabbelen. Ze steekt alles in haar mond maar geen broodkorsten,stukjes fruit etc. Ze laat zich niet foppen helaas.... Dus rapley is het ook niet voor haar.
Misschien kun je eens proberen om pap te maken van de melk, dan is het een smaak die voor haar al enigzins bekend is. Kindjes moeten wennen aan allerlei verschillende soorten smaken. Je kunt daarom ook beter 3 dagen achter elkaar hetzelfde geven, dan leren ze het een beetje kennen en wordt er niet steeds iets 'vreemds' in haar mondje gestopt. Ik ga er even vanuit dat je met 6 maanden begonnen bent met bijvoeden? Tot 8 maanden zal bijvoeding nog geen melkvoeding vervangen, zie het daarom nog even als oefenen. Ze hoeft nog niet perse iets binnen te krijgen. Laat haar anders zelf eens met het lepeltje spelen (wel erbij blijven anders kan het gevaarlijk zijn!). Je geeft zelf aan dat je het frustrerend vind (wat ik wel begrijp hoor), maar probeer dat wel los te laten. Probeer iets leuks te maken van de bijvoedingen en er ontspannen mee om te gaan. Ga in elk geval niet de strijd aan, ze gaat vanzelf een keer meer honger krijgen als ze niet genoeg meer heeft aan de flessen. Kijk anders eens op Eerste hapjes | Voedingscentrum, daar staan wellicht ook nog wel wat tips waarmee je iets kunt. Succes!
hoi mcl heel herkenbaar! probeer nu mijn vinger als lepel, soms lukt dat. maar net als jij ben ik bang dat eten in zijn geheel gaat tegenstaan hierdoor. en vitamine d druppeltjes gaat inmiddels nu met een lepel ook heel lastig..
alvast bedankt voor jullie reacties. Ik zal het idd wat los moeten laten maar dat is moeilijk! Ik geef trouwens flesvoeding geen bv dus vit d hoeft niet. Maar ik kan me voorstellen dat dat dan ook lastiger gaat van een lepel! Van een vinger wat geven voor de smaak ga ik zeker doen. Het is fijn om iets te horen zo, en ook om te weten dat er meer babies zijn die niet willen!
mischien even bespreken op het consultatie bureau ze zou ook een gevoelige mond kunnen hebben .... en hoe eerder je dit weet des te beter
Heb net in je andere topic gereageerd over Rapley. Zie dat ze op die manier nog niet echt eet, maar dat kan ook een kwestie van tijd zijn hoor, of omdat ze doorheeft dat er wat druk achter ligt. Het is echt niet erg als ze er nog even over doet om te gaan eten.
Als je kunstvoeding geeft moet je ook vanaf de geboorte elke dag 10 ug vitamine D geven!!! Verder, lekker van je vinger laten sabbelen en zelf laten hannessen met de handjes, ze moet de smaak leren kennen!
Die richtlijn vit d is pas veranderd, dus nog niet iedereen heeft dit advies gehad van cb... OT: ik zou ook stukken aanbieden en even aankijken..
Dank voor vit. D tip, maar ik woon in Zuid Afrika en daar krijgt ze door het zonlicht al genoeg D binnen, hier hoeft het niet. Geen cb hier ook maar wel een goede kinderarts die ik geregeld bezoek, net als cb zeg maar. Dat sabbelen ga ik zeker proberen. Maar over een paar dagen, ze is nu erg anti smaakjes merk ik, ik moet niet in de buurt van haar mondje komen!
Omdat er nog een topic loopt doe ik deze dicht: http://www.zwangerschapspagina.nl/voeding/331977-dochter-7-maanden-wil-niet-lepel-eten.html Lotte