PS sorry... had dit bericht bij baby en dreumes geplaatst... excuses!!! Hoi allemaal, Ik heb even gezocht maar kon zo gauw niet veel hierover vinden. Mijn 2e kind wil echt absoluut NIET van een lepel eten. Alle (groente en fruit) smaken geprobeerd, zelf gemaakt en potjes. Laten likken, met lepel spelen, niks helpt. Ik denk dat ze het wel allemaal lust maar dat de lepel haar gewoon niet bevalt. Ook al verschillende lepels geprobeerd, harde, zachte. Voeding met water verdund etc. Allemaal niks. Verschillende tijdstippen: niks. Mondje stijf dicht, met tong wegduwen en huilen. Ze drinkt 4 flessen opvolgmelk van 200 ml per dag, geen pap, slaapt goed door. Heeft iemand tips? Soortgelijke ervaring en dat het later wel goed ging? Zal ik het nu blijven proberen (vind ik erg frustrerend en ben bang het haar tegen te maken), of niet? Wanneer dan wel weer proberen? En zou het erg zijn, zou ze ijzer tekort komen? Erg bedankt voor alle reacties!!! Ik heb ook al grotere stukjes geprobeerd om haar te laten sabbelen. Ze steekt alles in haar mond maar geen broodkorsten,stukjes fruit etc. Ze laat zich niet foppen helaas.... Dus rapley is het ook niet voor haar.
mischien een idee om een gepureerd fruithapje zo te verdunnen met water dat ze het uit een flesje kan drinken? Dan kan ze aan de smaak wennen..
Waarom geef je het haar niet gewoon in handen? Dus een lekker gaar gekookt stuk groente, bij broccoli of wortel, voor haar neerleggen en zien wat ze er mee doet. Veel kindjes leren spelenderwijs eten. Ze pakken het op, brengen het naar hun mond (want dat doen ze met alles ) en ontdekken dan dat het ergens naar smaakt en ze het door kunnen slikken. Ook met fruit kan dat, bijv een lekker rijpe peer, de punt schillen en steeltje verwijderen natuurlijk, en de bol ongeschild laten en die je kind in handjes geven. Als het goed is gaat ze aan de punt knagen en ontdekt hoe lekker het is. De peer is dan zo zacht dat ze er wel wat afkrijgt en naar binnen kan werken. Als je hier meer over wilt weten, zoek eens op Rapley. Zijn al veel kindjes mee groot geworden, het zou goed zijn voor de smaakontwikkeling, darmpjes (want het gaat zo hard als je kindje zelf bepaalt) en de motoriek. En voor papa en mama is het een feest om te zien, EN je hebt je handen min of meer vrij om zelf te eten
Wat hier super werkt is eierlepeltjes(die kleine pastic lepels) in felle kleurtjes. Een voor hem en een voor mij. En ik geen hem een stukje van wat hij eet(dan dus ongepureerd) hier eet hij steeds meer van. Dus kan straks alles zo gaan geven.. Bij sommige kindjes duurt het even hoor, Rapley is vaak eerst spelen en na een periode(als ze er aan toe zijn) dán pas eten. Hier werkt de helicopter, tractor e.d. komt eraan ook goed(met geluid en heeeeeeeel hard getoettoettoettoettoeeeeeeeet als de "tractor" voor zijn mond staat)! Verder is het vaak ook goed en leuk om je kindje bij je eigen eet momenten te betrekken. Zien eten doet eten.. Dus als jullie aan tafel zitten, doe haar dan lekker in de stoel met haar eigen "hapjes". Gewoon wat jullie ook eten, tussen de middag brood, tussendoor fruit, avondeten(geef haar dan bijvoorbeeld een beetje van dezelfde groente als jullie eten). Ik denk dat het dan vanzelf goed komt! En niet forceren hoor!! Nooit doen!! Wij doen hier de prutjes bij omdat hij anders wakker wordt van de honger snachts, anders was ik helemaal aan de rapley geweest.. Is niks mis mee dat ze niet super veel binnenkrijgt. Zolang ze snachts lekker slaapt en overdag happy is is het echt prima(en de poep en plas luiers natuurlijk in de gaten houden).
Heel erg bedankt voor alle tips. Ik ga zeker die peer uitproberen en de rapley tips. Ze slaapt van 7 tot half 6 dus heeft kennelijk genoeg aan haar melk en de hapjes nog niet nodig. Ik zal alle tips nu gaan opschrijven en ze uitproberen. Ik ben heel benieuwd hoe het er over een maand voorstaat. Met babies kan het zo snel veranderen, gelukkig!