Van het CB mocht ik over gaan op 3 drie flessen. Ze zit nu op 7.30 fles 180/6 en 3 eetl fijne granen. 10.30 fruithap +/ 100-125 gr 12.00 brood dit eet ze nog niet, is voor het proberen 12.30 fles 180/6 15.00 evt sap/thee tussendoortje 16.00/16.30 groentehap, vers eet ze 60 gr potje 125 gr klein beetje yoghurt 19.00 210/7 4 scheppen rijstebloem Ik heb het gisteren geprobeerd en ze kwam niet voor die fles van 15.30, maar omdat ze nog niet zo veel groenten eet, begin ik nu te twijfelen of ze wel voldoende binnenkrijgt. Ze at in het begin veel beter haar groenten. En moet ik eigenlijk al wel een tussendoortje geven? Soms slaapt ze tot 15.30 en dan vind ik het tussendoortje vrij dicht op de groentenmaaltijd zitten.
Ik heb zelf nooit op grammen en schema's gekeken, wij gaven gewoon de 5 melkvoedingen per dag, 's ochtends fruit, 's middags brood, 's avonds warm eten en wat ze wou, dat eet ze. De 5 melkvoedingen heeft ze zelf pas met 8 maanden afgebouwd, binnen een week van 5 naar 3 flessen. Blijkbaar was ze er toen pas aan toe.
Mijn zoontje is 6,5 mnd en sinds hij 6 mnd heb ik "het" schema een beetje los gelaten. Normaal kreeg hij rond vaste tijden de fles, maar hij begon op een gegeven moment redelijk wat cc te laten staan als ik het hem aanbood of met de fles spelen. Alleen de eerste en de laatse fles zijn rond vaste tijden. 06.00/06.30 en 18.00/18.30 Een zo nu en dan komt hij s nachts nog, maar dan geeft ik hem 90 cc water met 2 schepjes voor de smaak en hij drinkt hier meestal 60 cc van op en valt dan weer heerlijk in slaap, dus de ene keer zit hij op 4 flessen, andere keer 3 of 3,5 Hij krijgt flessen van 180/6 en tussen door ook fruit, sap/thee en warm eten (vers) brood lukt hier ook nog niet.
mijn zoon (over 2 dagen 6 maanden) heeft precies hetzelfde schema, hij eet alleen meer groenten (potje 6 maanden zo goed als op). zou het gewoon zo houden als ik jou was, als ze te weinig heeft meld ze zich vanzelf wel. geef je het fruit vers? want dan is 100 gram echt voldoende (vers vult beter als een potje) geef jij het drinken tussendoor ook uit een melkfles of een andere fles? Hier wil hij alleen maar melk. water,sap,thee wil hij niet
Wij hebben de flessen niet op 'schema' of 'aantal grammen' afgebouwd, maar gewoon gekeken waar de kinderen behoefte aan hadden. Tot 9 maanden gaat melk voor bijvoeding, dus altijd melk als eerst aangeboden; Na 9 maanden nemen kinderen veel meer voedingsstoffen op uit ander eten en wordt het belangrijker dan melk. De kinderen zijn hier rond 9 maanden overgestapt van 4 flessen naar 2,5. Maar dat kwam vooral omdat ze toen een hele boterham aten tussen de middag, en weinig meer behoefte hadden aan melk daarna. Ps: hoe weet jij dat je kindje 60gram verse groente eet? En is dat van elke groente 50-60 gram of zo? (Want 60gram aardappel zijn veel minder happen dan 60gram brocolli of spinazie)
@dorianne Het fruit geef ik vers, dat vind ze lekker en ik vind het gezonder . Groente wil ik ook graag vers geven, maar daar eet ze niet zo veel van. Misschien vult dat sneller. Ik ga het vers nu maar een beetje mengen met potje kijken hoe dat gaat. Anders drinken krijgt ze nog uit de fles, diksap vind ze wel lekker, thee een paar slokjes. Ik wil gaan oefenen met yohurt uit een oefenbeker te geven, maar die moet nog kopen. @Adi ik geef de groentehap uit een flesjesbeker van avent, die warm ik dan op in de flessenwarmer en daar staan de cc op. Ze eet van vers dan ongeveer 60 cc. Is dat dan ook ong 60 gr?? En ik heb bakjes gemaakt van 100 gr ongeveer, als daar de helft van op gaat krijgt ze 50 gr binnen.
Mooi schema hoor. De groentehap gewoon aanbieden hoeveel ze wil hebben. Het tussendoortje zou ik alleen doen als er voldoende ruimte tussen het tussendoortje en de maaltijd zit.