In het begin ging het nog wel, in slaap vallen zonder de speen. Maar op een gegeven moment werd ze beste vrienden met de speen. Ze slaapt overdag heel moeizaam in, ze heeft dagen dat ze lang achter elkaar slaapt maar meestal slaapt ze hazenslaapjes van nog geen 30 min. Op dat soort dagen is het helemaal drama. Ik leg haar op bed bij de eerste signalen. Maar zonder speen wil het niet, ze gaat dan huilen en over tot krijsen en valt uiteindelijk in slaap met de speen. Valt de speen er uit is ze gelijk wakker. Ze is aan het begin van de avond hierdoor bekaf en is echt moe. Dan gaat ze in bed, in haar puckababy want ze slaat zichzelf ook nog eens wakker. Dan leg ik haar al neer en is het huilen, geef ik de speen niet gaat het over tot krijsen. Even aankijken werkt ook niet ze geeft zich niet over. Dan maar weer de speen, die er weer uitvalt ondanks alle methodes om hem bij haar te houden. Meestal moet ik een paar keer heen voor de speen en dan slaapt ze eindelijk. En dan slaapt ze ook goed, elke keer wekken voor haar voeding soms 4 uur tussen. Na de laatste voeding leggen we haar op bed en dan heeft ze geen speen nodig, na de nachtvoeding rond 5 uur ook niet. En dan na de eerste dag voeding begint het weer op nieuw. In slaap laten vallen in onze armen werkt wel, maar leg je haar neer is ze wakker. Tijdens wandelen valt ze even in slaap, staat de wagen stil is het weer wakker. Enige wat dus werkt is die speen. Wou dat we er nooit aan begonnen waren. Die dagen dat ze hazenslaapjes doet blijf ik haar bezig houden want anders is het niet goed. Dragen is geen optie ivm mijn chronische schouderklachten. Om een lang verhaal kort te maken,wat is wijsheid, de speen blijven gebruiken om in te slapen of nu af leren? Kunnen ze er nu al zo gehecht aan zijn?
Onze dochter heeft dit ook, vanaf 8 weken of zo. Ik laat het lekker zo, als zij er rust door krijgt prima.
Ook die wisselende slaapjes? ze is gewoon niet uitgerust na een kort slaapje. En dat komt gewoon doordat die stomme speen er uit valt tussendoor en het dan drama is.
Hier was het de eerste weken/maanden zelfs met mijn pink en verder hetzelfde verhaal, pink er uit en gelijk wakker en niet verder kunnen slapen. Uiteindelijk pakte ze een speen. Ik denk dat t een kwestie is van toch maar die speen terug doen en verder de tijd uitzingen tot ze hem terug kan stoppen? Zo deden we het hier iig.
Gewoon lekker de speen geven. Wat ik hier deed was een spuugdoekje oprollen en dan tegen de speen aan leggen of een knuffeltje precies zo eronder leggen dat hij de speen als het ware tegen hield. En verder zit er inderdaad niks anders op dan hem anders terug te geven. Ben het wel met je eens dat het in dat opzicht een lastig ding is, wij hebben wel eens zitten grappen om door de 2 gaatjes aan de zijkant een elastiekje te doen en dan de elastiekjes om z'n oren te doen.
Hier precies hetzelfde. Wij hebben eraan toegegeven, maar zijn tegelijkertijd hard aan de slag gegaan met rust, ritme, regelmaat en idd ook overdag inbakeren. Ze accepteerde het daardoor steeds beter om in haar eigen bedje te liggen. En vanaf een week of 13 ging ze opeens ook af en toe langer slapen en hoefde ze de speen ineens niet meer. Nu zitten we al een tijdje in een perfect ritme. Oftewel: nu aan toegeven is mijn tip. Als je verder voldoende duidelijkheid biedt, komt het vanzelf goed.
Blijkbaar veel zuigbehoefte, dat is normaal. Van nature slapen baby's al zuigend aan de borst. En als dat niet kan slapen ze dus in veel gevallen al zuigend op de speen. Het probleem is dus niet het willen slapen met speen, maar het feit dat ze de speen in haar slaap verliest waardoor ze wakker wordt. Dat was hier ook steeds het geval. Hij bleek niet genoeg grip op de speen te hebben om hem lang genoeg vast te kunnen houden. Heb toen wat andere merken geprobeerd tot ik er eentje had waar hij wel genoeg grip op heeft en die verliest hij niet in zijn slaap, of als hij diep in slaap is en het niet merkt. Dus mijn tip zou zijn, probeer een aantal verschillende soorten en merken spenen uit tot je er eentje vindt die ze al slapend in houdt.
Nee. Omdat ik haar overdag op haar zij leg ivm voorkeurshouding. En zo blijft de speen er ook beter inzitten dan als ze op haar rug ligt. Ze legt haar hoofd niet zelf opzij namelijk.
Fijn dat er herkenning is! Wij laten het ook maar zo maar het is verdomd lastig af en toe. Vind wel gek dat ze het in de nacht en na de laatste voeding niet nodig heeft. Wat jij zegt klopt zeker Linnaea, soms slaapt ze en dan zuigt ze alsnog aan dat ding Wij hebben ook verschillende spenen, maakt hier weinig uit welke ze heeft. Behalve de bibi speen newborn zo;n bolletje, die gaat voor geen meter. Wat jij doet olifantje doen wij ook idd. Zeg altijd tegen haar dat haar 2 vriendjes lekker tegen haar aan gaan slapen Dikkie dik en een beertje. Je zou er bijna het beste idee van Nederland van maken, dat elastiekje @ fabje, die rust en regelmaat proberen we ook zo veel mogelijk. Doen altijd de zelfde ritueel, zelfde volgorde. Maar moeten er ook wel eens uit natuurlijk en dat gaat niet op zelfde tijdstippen en op zelfde manier. @ Billy, kijk uit naar dat moment dat ze het zelf gaat pakken. Nu pakt ze hem wel eens zelf uit haar mond, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling
Sorry dat ik het zeg maar ik snap niet waarom mensen zo'n afkeer hebben tegen een speen. Je kindje is pas 7 weken, is heel normaal dat ze dan zuigbehoefte hebben. Waarschijnlijk vind ze het gewoon prettig dus waarom zo moeilijk doen om een speentje? Dat afleren komt heus wel. En zoals hierboven gezegd is, een ander speentje proberen. Wij hadden voor onze dochter eerst difrax maar die spuugde ze ook steeds uit, toen heb ik avent gekocht en die vind ze wel prettig.
Staat nergens dat ik een afkeur heb! Natuurlijk mag ze de speen als ze dat fijn vind. Ik vroeg mij gewoon af wat wijsheid is en of het vaker voor komt. Geen idee namelijk want het is mijn eerste kindje en dan komt net als bij ieder andere denk ik de onzekerheid naar boven.
Inderdaad meerdere soorten proberen. Mijn dochter pakte de Difrax heel slecht maar de bibi stukken beter. Dat de speen eruit valt is logisch als ze zo oud zijn. Ik heb een nacht gehad dat ik er 15x uit moest voor die speen 🙄 Ze houden em vanzelf langer vast en na een aantal maanden kunnen ze em zelf in hun mond stoppen dan word het al een stuk makkelijker.
In je openingspost staat dat je wou dat je er nooit aan begonnen was. Dus daardoor dacht ik dat je het erg vind dat ze een speentje heeft.
Ja omdat ik voor mijn gevoel iets verkeerds heb gedaan door die speen te geven. Het ging in het begin best goed maar dan word het minder en dan geef je de speen omdat het helpt en voor je het weet is ze er verknocht aan. Dus in dat opzicht was ik er liever niet aan begonnen achteraf.
Hier hebben wij zo'n speenknuffeltje aan de speen. Die blijft een stuk beter op de borst liggen en ze kon hem al heel snel zelf pakken door dat knuffeltje en in haar mond stoppen. Echt ideaal. Google even op speenknuffel.